مدیران خودروعصر اعتبار

پرونده‌ جنگل‌های هیرکان ثبت جهانی می‌شود

عصر ساختمان- رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: پرونده جنگل‌های هیرکان برای ثبت جهانی تا ۱۰ بهمن آماده می‌شود و این مساله به رونق حوزه گردشگری کمک خواهد کرد.

پرونده‌ جنگل‌های هیرکان ثبت جهانی می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان عصر دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان درباره طرح گردشگری جزیره آشوراده نیز اظهار داشت: آشوراده در دستور کار قرار دارد اما بنا نیست آنجا محل حضور تعداد زیادی از مسافران و گردشگران باشد چرا که دراین صورت چیزی از این جزیره باقی نمی ماند.

    وی در ادامه با بیان اینکه هر گردشگر در کشور به اندازه 30 بشکه نفت شغل ایجاد می کند و باید به این مهم توجه شود، افزود: بودجه کشور 300 هزار میلیارد تومان است ،اما صندوق بازنشستگی و صندوق هایی که باید خودشان پول ایجاد می کردند نتوانستند و دولت 45 هزار میلیارد تومان به آنها کمک کرد.

    به گفته وی؛ دولت با 150 هزار میلیارد تومان باید کشور را مدیریت کند که بخش عمده ای نیز حقوق و مزایایی است که باید پرداخت شود.

    معاون رییس جمهور با بیان اینکه دیگر شاهد فروش نفت 100 دلاری نخواهیم بود، گفت: قیمت نفت از 50 تا 60 دلار افزایش پیدا نخواهد کرد.

    وی تاکید کرد که باید دولت اقتصاد را واگذار و خودش را کوچک کند و کارشناسان با این وضعیت فکری برای بخش اقتصادی کنند.

    رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین یادآور شد که هیچ حوزه‌ای بهتر از گردشگری کشور را در راستای تحقق اشتغال کمک نمی‌کند.

    ** اختصاص 20 میلیارد ریال برای دیوار تاریخی گرگان

    استاندار گلستان در این دیدار با اشاره به اهمیت حفظ دیوار تاریخی گرگان، گفت: 20 میلیارد ریال اعتبار برای دیوار تاریخی گرگان در نظر گرفته شده است.

    حسن صادقلو با بیان اینکه گلستان 7 اقلیم از 11 اقلیم دنیا را دارد، افزود: 2 هزار گونه از گیاهان در گلستان می روید و این استان ظرفیت بالایی در حوزه تولید گیاهان دارویی دارد.

    وی به آثار تاریخی ارزشمند استان همچون بزرگترین برج آجری جهان، موزه روستایی گلستان و 200 خانه تاریخی در شهر گرگان نیز اشاره کرد و افزود: یکی از درخواست‌های ما تلاش برای حفظ دیوار تاریخی گرگان است.

    ** نماینده ولی فقیه در گلستان از بی‌توجهی به دیوار تاریخی گرگان گلایه کرد

    نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان نیز گفت: متاسفانه به دیوار تاریخی گرگان بی توجهی شده و بخشی از خشت های آن مفقود شده است ، درحالی که حوزه گردشگری و دیوار تاریخی گرگان موضوع اصلی سرمایه گذاری در استان است.

    آیت الله سیدکاظم نورمفیدی اظهار داشت: اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی می‌چرخد، در حالی که با این شرایط کشاورزی؛ آب و خاک را نیز از دست می‌دهیم.

    امام جمعه گرگان با بیان اینکه دیوار تاریخی گرگان می‌تواند فضای گردشگری خوبی برای استان به وجود بیاورد، افزود: ما درخواست توجه ویژه به استان گلستان را داریم.

    آیت الله نورمفیدی افزود: بسیاری از مشکلات ما به دلیل گستردگی فعالیتی است که در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وجود آمده است.

    نماینده ولی فقیه در گلستان همچنین اظهار کرد: از 15 سال پیش تاکنون پیگیر موضوع گردشگری جزیره آشوراده بودم که این اواخر اقداماتی انجام شده است.

    **ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان در دستور کار است

    معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: پرونده ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان در دستور کار بوده و مطالعات آن در حال اجرا است.

    محمدحسن طالبیان در این دیدار با بیان اینکه مطالعات تاریخی با دیگر مطالعات متفاوت بوده و زمان‌بر است، افزود: مطالعات و کارهای بخش‌های مختلف دیوار تاریخی گرگان انجام شده و به زودی در دستور کار احیاء قرار می‌دهیم و برای ثبت جهانی آن در سال آینده تلاش می شود.

    جنگل‌های هیرکانی یا جنگل ‌های مختلط خزری - هیرکانی یک زیست‌ منطقه در زیست‌ بوم جنگل ‌های مختلط پهن‌ برگ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت 55٬000 کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان واقع است.

    این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است.

    این جنگل با قدمت 40 میلیون سال یکی از ارزشمند ترین جنگل‌ های جهان به شمار می ‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می ‌شود.

    دیوار تاریخی گرگان در 29 تیرماه سال 1378 به شماره 2345 ‎ به ثبت ملی رسیده ‌است.

    دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان مار سرخ مطرح شده است، یکی از سه دیوار تاریخی جهان می باشد.

    این دیوار با نامهای سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان(به زبان ترکمنی) نیز در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است.

    طول دیوار بزرگ گرگان در حدود 200 کیلومتر و عرض آن بین 2 تا 10 متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد 10×40×40 سانتی متر ساخته شده است.

    این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق، زنجیره ای از قلعه ها، کوره های آجرپزی، سد، کانال های هدایت آب بوده است.

    دیوار از نظر شرایط زیست محیطی در دو بخش کوهستانی و نیمه بیابانی جای دارد و به لحاظ موقعیت جغرافیایی به فاصله اندکی از گرگانرود و در امتداد آن (بخش اعظم آن در ضلع شمالی رودخانه) واقع بوده است.

    امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده می باشد.

    پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می دادند ،اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار