مدیران خودروعصر اعتبار

بانک‌ها کاهش نرخ سود سپرده‌ها را جدی نمی‌گیرند

عصر ساختمان- عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است سابقه تاریخی تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی نشان می‌دهد که بانک‌ها این دستورالعمل‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند.

بانک‌ها کاهش نرخ سود سپرده‌ها را جدی نمی‌گیرند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، مجیدرضا حریری گفت: اولین موضوعی که همگی بر آن اتفاق نظر دارند این است که‌ نرخ سود سپرده و نرخ سود تسهیلات بانکی در ایران بالاست اما باید پرسید که آیا راه حل آن دادن چنین دستورهایی از طرف بانک مرکزی است؟ یعنی آیا می‌توان به بانک‌ها ابلاغ کرد سودها را پایین بیاورند؟
    وی با بیان اینکه روش دستوری برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها جواب نمی‌دهد، ادامه داد:‌ خیلی معتقد نیستم که با کاهش نرخ سود بانکی، پول‌های مردم از بانک‌ها خارج یا باعث ایجاد نقدینگی سرگردان می‌شود. می‌توان گفت مردم پس اندازهایشان را از حالتی که سپرده بانکی است به کالاهای دیگری که قابلیت نقد شوندگی است تغییر می‌دهند.
    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: به نظر نمی‌رسد با کاهش نرخ سود سپرده‌ها در بازار مسکن اتفاق خاصی بیفتد و شوکی را در این بازار مشاهده کنیم، چرا که هم در بخش مسکن‌های لوکس و هم در بخش مسکن‌های اقشار کم درآمد عرضه بیش از تقاضاست.
    حریری درباره اینکه تا چه میزان سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر پایین آوردن نرخ سود بانک‌ها اجرایی خواهد بود؟ تصریح کرد: این سیاست به این منظور طراحی شده است که سود سپرده‌ها پایین آید و سرمایه‌های خرد تجمیع و در نهایت تبدیل به رونقی برای تولید شود. اما سابقه تاریخی چنین تصمیماتی نشان می‌دهد که بعد از چند وقت این تصمیات خیلی جدی گرفته نمی شود و هر باری که این تصمیات گرفته می‌شود بازه زمانی جدی نگرفتن آن کوتاه‌تر می‌شود.
    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد:‌ دفعات قبل که این تصمیم گرفته شد یکی - دو سال طول می‌کشید تا اجرایی نشود و اکنون این بازه زمانی به چند ماه رسیده است. مسابقه جذب سرمایه که هفته گذشته شاهد آن بودیم نشان می‌دهد کمتر کسی بخش‌نامه بانک مرکزی را جدی گرفته است. اگر این تصمیم جدی بود و زمینه واقعی داشت هیچ بانکی در هفته گذشته نمی آمد سرمایه مردم را با نرخ‌های 22 و 23 درصد جذب کند. به نظر می‌رسد بانک ها این بخش‌نامه جدید بانک مرکزی را خیلی جدی نگرفته‌اند، چرا که فکر می‌کنند نمی‌توانند منابع مالی‌شان را با سود 18 درصد تامین کنند. از سوی دیگر هم صندوق‌هایی داریم که با سود 23 و 24 درصد فعالیت می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار