مدیران خودروعصر اعتبار

۲۸ هزار واحد مسکن روستایی خراسان جنوبی نیازمند مقاوم سازی است

عصر ساختمان- زلزله خوسف در حالی فقط باعث ترک خوردگی برخی منازل فرسوده و روستایی شد که مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی می گوید: هنوز ۲۸ هزار واحد مسکن روستایی کم دوام و نامقاوم در برابر حوادث و بلایا در استان نیازمند مقاوم سازی است.

۲۸ هزار واحد مسکن روستایی خراسان جنوبی نیازمند مقاوم سازی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»به نقل از ایرنا‌؛ علی اصغر آسمانی مقدم  افزود: براساس سرشماری سال 90 تعداد 88 هزار واحد مسکونی روستایی کم دوام و نامقاوم در استان شناسایی شد که تاکنون 60 هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شده است.
    وی گفت: این واحدها از سال 85 تاکنون به ویژه در قالب طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به صاحبانشان بهسازی و مقاوم سازی شد.
    از اولین زلزله مخرب ثبت شده در استان حدود 50 سال می گذرد، این زلزله که سال 47 در دشت بیاض و فردوس رخ داد بالای هفت ریشتر قدرت داشت به گونه ای که با زلزله های پیاپی در مدت دو روز، دو منطقه دشت بیاض، کاخک و فردوس ویران شد و 12 هزار خانه مسکونی فرو ریخت و قریب به 70 هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند.
    دومین زلزله مخرب استان که سال 57 در طبس رخ داد ماندگارترین زلزله عصر معاصر ایران نام گرفت.
    این زلزله با شدت 7.8 ریشتر سبب شد 70 درصد مردم شهر جان خود را از دست بدهند و در ثانیه ای شهر تاریخی طبس به تلی از خاک تبدیل شود و اثری از آن شهر زیبای تاریخی حاشیه کویر مرکزی ایران باقی نماند.
    اما داستان ادامه دار زلزله در خراسان جنوبی به همین جا ختم نشد و زلزله 7.3 ریشتری اردکول در سال 76، زلزله پنج ریشتری زیرکوه در 15 آذرماه 91 و زمین‌لرزه قاین از دیگر حوادث ناگواری هستند که خاطراتی ناخوش را در یادها به ماندگار گذاشته و هنوز هم یادآور روزهای ناله و شیون است.
    زمین لرزه به بزرگی 4،7 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد چهارشنبه 15 شهریور امسال حوالی خوسف در استان خراسان جنوبی را لرزاند.
    به گزارش مرکز لرزه نگاری کشوری زمان وقوع این زمین لرزه ساعت 2 و 50 دقیقه و 32 ثانیه امروز (چهارشنبه) در عمق 9 کیلومتری زمین ثبت شد.
    این زمین لرزه در مختصات طول جغرافیایی 59،04 و عرض جغرافیایی 32،7 روی داد و شدت آن باعث لرزش ساختمان ها در شهر بیرجند شد.
    این زمین لرزه خسارت جانی نداشت و موجب ترک خوردگی برخی ساختمان های فرسوده و قدیمی به ویژه در مناطق روستایی شهرستان خوسف شد.

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی اضافه کرد: اکنون بهترین موقعیت است تا مردم با استفاده از تسهیلات طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی نسبت به مقاوم سازی و نوسازی مسکن خود استفاده کنند.
    وی گفت: تسهیلات قرض الحسنه 18 میلیون تومانی برای تمامی روستا و 20 میلیون تومانی برای روستاهای مرزی و بافت فرسوده استان قابل پرداخت است.
    وی یادآور شد: روستاییان و افراد مستقر در بافت های فرسوده شهری و روستایی می توانند برای بهسازی و مقاوم سازی ساختمان های خود از تسهیلات قرض الحسنه 18 تا 20 میلیون تومانی با بازپرداخت 15 ساله استفاده کنند.
    آسمانی مقدم عنوان کرد: از سال 85 تاکنون برای مقاوم سازی و نوسازی 38 هزار واحد مسکونی روستایی با بانک های عامل قرارداد منعقد شد که 31 هزار واحد تکمیل شد و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

    **خراسان جنوبی از استان های پرمخاطره به لحاظ زلزله است
    وی گفت: خراسان جنوبی یکی از استان های پرمخاطره کشور از لحاظ زلزله است که بر روی کمربند اصلی زلزله قرار دارد.
    وی با بیان اینکه تمامی 11 شهرستان خراسان جنوبی دارای روستاهایی با واحدهای مسکونی نیازمند مقاوم سازی است افزود: هر شهرستان برای نوسازی اعلام آمادگی کند تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی به طور متوسط هر 10 تا 12 سال یک زلزله مخرب رخ می دهد که از آن جمله می توان به زلزله های خسارت بار شهرستان های طبس، زیرکوه و فردوس اشاره کرد.

    **دو سوم استان در منطقه زلزله خیز قرار دارد
    مسئول شبکه لرزه‌نگاری بیرجند 27 فروردین گفته بود: دو سوم مساحت استان در منطقه با خطر زلزله‌خیزی خیلی زیاد، قرار داشته به‌طوری که در 50 سال اخیر، 6 زمین‌لرزه ویرانگر با بزرگی 6،5 تا 7،3 ریشتر، رخ داده است.
    هاشمی با بیان اینکه از 43 بلایای طبیعی شناخته شده در جهان، حدود 34 مورد آن در ایران اتفاق می‌افتد که 26 مورد آن در استان خراسان جنوبی است می افزاید: متأسفانه اکثر جانباختگان بر اثر بی‌احتیاطی و بی توجهی به هشدار‌ها، جان خود را از دست داده‌ اند.
    وی بیان کرد: 12 ایستگاه زلزله سنجی در استان داریم و بیرجند از شهرهای زلزله خیز استان است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار