مدیران خودروعصر اعتبار

چرایی افزایش قیمت میلگرد و تیر آهن

عصر ساختمان- ما خواهان آن هستیم که در وهله اول تولیدکنندگان ما بتوانند نیاز صنایع داخلی و بخش مسکن را تامین کنند. مازاد آن را نیز صادر کنند. این کار باعث افتخار ملی می باشد که تولیدکنندگان ما نیز بتواند سهمی در بازار جهانی داشته باشند. اما اگر این روند بر عکس رخ بدهد و نیاز داخلی تامین نشود، دولت بایستی بتواند از طریق تعرفه ها بازار را متعادل کند.

چرایی افزایش قیمت میلگرد و تیر آهن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای معدن، محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن فروشان به چرایی افزایش قیمت میلگرد و تیر آهن در بازار پرداخت. به گفته آزاد، این افزایش قیمت نتیجه گران فروشی نیست. بلکه نتیجه افزایش قیمت جهانی است. وی می گوید: ما معتقدیم که تولیدکنندگان ما چون سنگ آهن و ذغال سنگ و گاز در اختیار دارند و این موارد هیچیک افزایش قیمت آنچنانی نداشته نباید تولید داخل گران شود. اما زمانی که قیمت جهانی افزایش پیدا می کند و به کشور وارد می شود، باید انتظار گرانی محصولات فولادی را داشت.

    وی اظهار داشت: در دو ماه تیر و مرداد سال جاری تا 70 درصد افزایش قیمت را تجربه کردیم. این تا آنجایی پیش رفت که قیمت ها به ثبات رسید و تولید داخل نیز به همان نسبت افزایش یافت و ما به این نظر رسیدیم که ثبات قیمت ها آغاز شده است. اما باز هم ملاحظه شد که تمایلاتی برای افزایش قیمت وجود دارد. آزاد تصریح کرد: البته این منطقی است که تولیدکننده راضی است تا قیمت ها را به حداکثر ممکن به فروش برساند اما در مقابل بازار در مقابل آن مقاومت خواهد کرد. آخرین قیمتی که در بورس به فروش رفت 10 درصد کاهش یافت و این نشان می دهد که افرادی که قصد افزایش قیمت را داشتند در مقابل تقاضای بازار عقب نشینی کردند. این قیمت ها هم اکنون تا حدودی به ثبات رسیده و نزدیک به قیمت جهانی شده است و چندان به نظر نمی رسد که تمایلی به افزایش قیمت وجود داشته باشد.

    وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت چندان مربوط به واردات نیست بیان داشت: اگر فرض بگیریم که در سال جاری 2 میلیون تن واردات فولاد داشته باشیم در مقابل حدود 4 میلیون تن صادرات داشتیم و چون صادرات بر پایه قیمت های جهانی تنظیم می شود، می بینیم که قیمت جهانی به صورت طبیعی در بازار داخلی تاثیر خواهد داشت.

    رئیس اتحادیه آهن و فولاد افزود: پیشنهاد کاهش تعرفه واردات آهن بر این اساس است که قیمت های بازار بیش از حد مجاز بالا نرود. برای مثال شمش آهن که در بازار جهانی کیلویی 2 هزار تومان قیمت دارد، در بازار داخلی قیمت آن از این مقدار بالاتر نرود. چند ماه پیش این رقم در بازار داخلی به 2250 تومان نیز رسید. برای همین عده ای به وزارت صنعت و معدن فشار می آورند تا جلوی این افزایش قیمت گرفته شود.

    وی خاطرنشان کرد: در این طرح اگر قیمت ها به قیمت جهانی رسید و یا از آن فرا رفت، تعرفه ها خود به خود کاهش پیدا می کند تا با واردات بتوان کنترل قیمت را انجام داد. دلیل دیگر این است که بسیاری از صنایع ما از جمله خودروسازی به ورق احتیاج دارند و اگر ما در داخل کشور بتوانیم این ورق ها را تولید کنیم قطعا احتیاجی به واردات نیست و تعرفه ها را تا حد ممکن می توان افزایش داد.

    آزاد در ادامه گفت: ما خواهان آن هستیم که در وهله اول تولیدکنندگان ما بتوانند نیاز صنایع داخلی و بخش مسکن را تامین کنند. مازاد آن را نیز صادر کنند. این کار باعث افتخار ملی می باشد که تولیدکنندگان ما نیز بتواند سهمی در بازار جهانی داشته باشند. اما اگر این روند بر عکس رخ بدهد و نیاز داخلی تامین نشود، دولت بایستی بتواند از طریق تعرفه ها بازار را متعادل کند.

    وی با اشاره به بخش مسکن و نیاز آن به میلگرد و تیرآهن افزود: هم اکنون در بخش مسکن در حالت رکود و کمبود ساخت و ساز قرار داریم. سازندگانی که هم اکنون فعال هستند نیز به دنبال کالای مرغوب هستند که آن هم در داخل کشور تولید می شود. زیرا بر اساس استاندارد های مختلف، میلگرد های تولید داخل از محصولات مشابه خارجی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.

    این فعال صنفی در پایان با اشاره به افزایش قیمت جهانی آهن و و فولاد خاطرنشان کرد: 4 ماه است که چین کل صادراتش به جهان را قطع کرده و این امر باعث شده است که تا عرضه در بازار جهانی کاهش یابد و قیمت ها ناگهانی بالا بروند. زیرا چین طرحی را دارد تا در آن بتواند کلیه بافت های فرسوده خود را نوسازی کند و بر همین اساس نیاز به مقادیر زیادی فولاد دارد. بر همین اساس هم اکنون فرصت خوبی است تا تولید کنندگان ما سهمی مناسبی را از بازار جهانی کسب کنند. سال گذشته ما حدود 6.5 تا 7 میلیون تن صادرات داشتیم که امید است امسال این صادرات به 10 میلیون تن برسد. برای این کار نیز بایستی تولید کنندگان ظرفیت تولیدی خود را افزایش دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار