مدیران خودروعصر اعتبار

بحران هویتی در هویت شهروندی

عصر ساختمان- عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: نهادهای مسئول در شناسایی هویت شهروندان ضعیف عمل کرده‌اند و به طور جدی هویت شهروندی با بحران مواجه است.

بحران هویتی در هویت شهروندی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، الهام فخاری روان‌شناس و عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران  با اشاره به ضعف نهادها و ارگان‌های مسئول اجتماعی در شناسایی هویت شهروندان اظهار کرد: هویت شهروندی به طور جدی در شرایط بحرانی است.

    وی ادامه داد: در بسیاری از مواقع، مهاجرت می‌تواند به افزایش سرمایه فرهنگی و اجتماعی منجر شود، کما اینکه در دوره هایی تهران نیز آن را تجربه کرده است، اما در حال حاضر افراد به خاستگاه قومیتی خود پناه می‌برند، چرا که شاید بخش هویتی عمیق ترشان باشد و از طرفی آن خاستگاه قومیتی را با همه بافت شهری همسان نمی‌دانند.

    فخاری افزود: مهاجرت به شهر تهران منجر به تکه تکه شدن پایتخت شده و آن را تشدید کرده است، به گونه‌ای که هر کسی در این میان می‌خواهد بگوید(من هم هستم) و من را ببینید. حال در بسیاری از مواقع شیوه‌های مختلف ابراز وجود و اعلام هویت به یک ضد ارزش تبدیل می‌شود.

    عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به گسست شکل گرفته بین دهه های مختلف عنوان کرد: بسیاری از متولدین دهه‌های 40 و 50 حال و هوا و حرف متولدین دهه‌های 70 و 80 را متوجه نمی‌شوند. تعداد زیادی از جوانان دهه‌های اخیر احساس می‌کنند که نسل سوخته هستند و این اصلا خوب نیست، آنها باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه می‌کنند و به این باور می‌رسند که دیگران از آنها بهتر هستند.

    فخاری با بیان اینکه ما مساله هویتی را دست کم گرفته‌ایم، افزود: با فراهم کردن سازوکارهای صحیح و در چارچوب قانون، امکان دیده شدن را به همه جوان‌ها خواهیم داد، در نتیجه امکان داشتن هویت در آنها تقویت می‌شود.

    وی با اشاره به اهمیت هویت شخصی مطرح کرد: شخصیت و روان سالم یعنی کسی که شهامت خود بودن را داشته و مهارت با دیگران بودن را هم بلد باشد، بدون اینکه خدشه ای به اصول و هویت خود وارد کند.

    عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر چند پارگی هویتی بین جوانان و نوجونان دیده می‌شود و باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

    غفلت جامعه از توجه به مسئله سلامت اجتماعی

    وی با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: در جامعه به مسئله سلامت اجتماعی آن طور که باید پرداخته نشده و توجه و تمرکز ارگان ها و نهادهای مسئول تنها بر مسئله  آسیب های اجتماعی معطوف شده است، چراکه رسیدگی و توجه به آسیب‌های اجتماعی امری پس از وقوع حادثه است و در این میان هیچ گونه توجهی به مسئله پیشگیری از وقوع آسیب‌ها نشده است.

    فخاری بیان داشت: شخصی که برای خودنمایی یک کالای لوکس وارداتی غیر متعارف را با قیمت بالا خریداری می‌کند، لزوما از نظر مالی ثروتمند نیست، بلکه ثروت درونی(هویت شخصیتی) را ندارد، چرا که می‌خواهد با نمایش یک واسطه یا برند خود را بشناساند و اعتبار کسب کند.

    این روان‌شناس ادامه داد: اگر فردی که تمکن مالی دارد، اما فاقد مهارت ارتباطی و روابط اجتماعی است، سعی می‌کند تا با پول برای خود دوست بیابد و اعتبار کسب کند، لذا این شخص محکوم به شکست می‌شود.

    عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: خانواده، مدرسه، طیف دوستان، نهادهای مختلف حاکمیتی، شخصیت‌های مذهبی، هنری و ورزشی  همه در رابطه با این مسئله موثرند و اگر جوانان در عملکرد آن‌ها تناقض ببینند، بی شک تاثیر می پذیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار