مدیران خودروعصر اعتبار

قرار نیست شهردار جدید در حل معضل ترافیک تهران معجزه کند

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با انتقاد از وضعیت مهاجرت به این شهر گفت: اکنون شاهد تردد مسافرکش‌های شهرستانی هستیم که برای کار به پایتخت آمده‌اند و بر مشکلات شهری دامن زده‌اند.

قرار نیست شهردار جدید در حل معضل ترافیک تهران معجزه کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در رابطه با مسائل مربوط به حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: حل مشکل ترافیک نیازمند همکاری همه دستگاه ها و خود مردم است، چرا که ما شاهد بودیم که در تمام عرصه ها بدون همکاری دستگاه ها و مردم کاری پیش نمی رود.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت خاص و مختصات گسترده شهر تهران ادامه داد: کلانشهر تهران با مساحت بیش از 700 کیلومتر مربع از ابتدا بر اساس روابط شهری و اصول شهرسازی شامل معابر، دسترسی به خدمات عمومی، آموزشی، درمانی، بهداشتی و هر آن چه که در یک شهر لازم است، ساخته نشده است.

    وی افزود: این شهر تا به امروز با همین زیرساخت‌ها گسترش پیدا کرده و مهاجرت نیز به آن افزایش یافته و علاوه بر اضافه شدن جمعیت مرکز، جمعیت حاشیه آن رشد زیادی داشته که از نظر معضلات اجتماعی و ترافیک شهری بر مرکز شهر تاثیرگذار بوده است.

    علیخانی با اشاره به اینکه برای مدیریت و رفع مشکلات این وضعیت طی سال های گذشته کارهای بسیاری انجام شده، بیان کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم مدیریت شهری در سالیان گذشته تلاش نکرده و قرار است که با شهردار جدید معجزه رخ دهد، اما یک سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود این همه تلاش و هزینه، مشکلات حل نشده است؟

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در مورد علل حل نشدن معضل ترافیک افزود: یک مورد آن اقتصاد بیمار کشور است که باعث افزایش مهاجرت به پایتخت شده و شهر تهران و شهرداری باید تقاص آن را پس دهد.

    وی ادامه داد: از شهرستان ها برای مسافرکشی و کارهای مختلف به تهران می‌آیند که این مهاجرت‌ها تبعات اجتماعی و اقتصادی از جمله افزاش بیکاری، ترافیک شهری و غیره را به دنبال خود دارد.

    علیخانی افزود: همین تاکسی اینترنتی یا تاکسی برخط را در نظر بگیرید، قالب افرادی که در ذیل این شرکت ها فعالیت می‌کنند، افرادی هستند که از شهرستان به تهران آمده‌اند و خودروی پراید دارند.

    وی اضافه کرد: تعداد خودروهایی که زیر نظر دو شرکت در حوزه تاکسی اینترنتی در تهران فعالیت می‌کنند به 100 هزار دستگاه رسیده، در حالی که آمار خودروهای کل سیستم تاکسیرانی تهران با زیر مجموعه هایش به 80 هزار دستگاه تاکسی نمی‌رسد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران در مورد دلیل دیگر حل نشدن معضلات شهری به ویژه مسئله ترافیک عنوان کرد: برخی از سیاست‌های اعمال شده توسط مدیریت شهری در سال‌های گذشته با بی‌توجهی به تجربیات دنیا همراه بوده و بخشی از هزینه‌های کلان به شکل اشتباه تخصیص داده شده است.

    وی با اشاره به عدم رعایت توازن در تخصیص منابع و تبعات آن ابراز کرد: گسترش معابر و ساخت تونل و پل به جای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، مردم را تشویق به استفاده از وسایل حمل ونقل شخصی کرد.

    تردد چند هزار بمب متحرک در شهر

    علیخانی با تاکید بر عقب ماندن حمل و نقل عمومی از وضعیت مطلوب به دلیل سیاست‌های اعمال شده ادامه داد: ما طبق برنامه باید 9 هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم که علاوه بر نداشتن این تعداد، ناوگان اتوبوس شهری فرسوده است و تمامی اتوبوس‌های شرکت‌های اتوبوسرانی تهران و آن بخشی هم که خصوصی شده از رده خارج هستند و مخازن گازی که در این اتوبوس‌ها تعبیه شده مانند بمبی متحرک و بسیار پر خطر است.

    وی افزود: به اولویت‌ها نیز در سیاست گذاری‌ها توجه نشده و اگر حمل و نقل عمومی در اولویت قرار می گرفت، وضعیت ترافیک تهران امروز بهتر از وضعیتی بود که شاهد آن هستیم.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با اولویت دانستن مترو در سیستم حمل و نقل عمومی تهران، بیان کرد: مترو تهران علاوه بر 1200 واگنی که خیلی از آنها هم فرسوده هستند، به 3 هزار واگن دیگر نیاز دارد و ای کاش به جای ساخت این همه تونل و پل به این بخش توجه می‌شد.

    علیخانی افزود: به غیر از کسری واگن در مترو در بعضی از خطوط از جمله خط 7 مشکلات ایمنی و کمبود امکانات مثل هواکش نیز وجود دارد که در صورت به وجود آمدن حادثه جان کسانی که در آن جا حضور دارند در خطر است، در یکی از کشورها در مترو واگن آتش گرفت و به دلیل نداشتن هواکش 50 نفر دچار خفگی و مرگ شدند.

    وی ادامه داد: شاید بتوان گفت یکی از دلایل عدم اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی نسبت به ساخت پل و تونل، کسب سود توسط پیمانکاران است، چرا که آن بخش سودآوری بیشتری دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار