مدیران خودروعصر اعتبار

رتبه تهران در فشار روانی شهروندان از بین ۱۵۰ شهر جهان مشخص شد

منشأ استرس پایتخت‌نشین‌ها

عصر ساختمان- بر اساس رتبه‌بندی یک شرکت بین‌المللی شهرهای بغداد (عراق)، کابل (افغانستان)، لاگوس (نیجریه)، داکار (سنگال)، قاهره (مصر) و تهران (ایران) به ترتیب پر استرس‌ترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند.

منشأ استرس پایتخت‌نشین‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، یک پرسش مهم؛ «کم‌استرس‌ترین و پر‌استرس‌ترین» شهرهای‌جهان کدامند؟ به تازگی شرکت انگلیسی مطالعه‌ای انجام داده است که بر اساس آن «کم‌ و پراسترس‌ترین شهرهای جهان در سال 2017» معرفی شده‌اند. این شرکت در گزارش خود از 17 معیار در 4 دسته‌بندی کلی و در مقیاس یک (بهترین) تا ده (بدترین)، برای رتبه‌بندی 150 شهر بزرگ جهانی استفاده کرده است. بر اساس این رتبه‌بندی، شهرهای اشتوتگارت (آلمان)، لوکزامبورگ (لوکزامبورگ)، هانوفر (آلمان)، برن (سوئیس) و مونیخ (آلمان) به عنوان کم‌استرس‌ترین شهرهای جهان به ترتیب در رده‌های اول تا پنجم جای گرفته‌اند. در انتهای این رتبه‌بندی نیز شهرهای بغداد (عراق)، کابل (افغانستان)، لاگوس (نیجریه)، داکار (سنگال) و قاهره (مصر) به ترتیب به عنوان پراسترس‌ترین شهرهای‌جهان معرفی شده‌اند. همچنین در این رتبه‌بندی از ایران تنها نام تهران به چشم می‌خورد. در این رابطه تهران با اختصاص دادن امتیاز 1. 9 به خود در جایگاه 145 از میان 150 شهر ایستاده است.

    کم‌استرس‌ترین و پراسترس‌ترین شهرهای جهان در سال 2017

    شرکت انگلیسی خدمات آنلاین درون شهری در روزهای اخیر مطالعه‌ای انجام داده است که در آن «کم‌استرس‌ترین و پراسترس‌ترین شهرهای جهان در سال 2017» معرفی شده‌اند (جزئیات این مطالعه را پایگاه خبری سی ان ان منتشر کرده است). این شرکت هدف از این بررسی را استفاده از تجربیات موفق شهرهایی که کمترین میزان استرس را دارند از سوی شهرهای پراسترس جهان عنوان کرده است. استرس افراد دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها، به اوضاع شهر و اثر متقابل آن بر رفتار شهروندان و در نتیجه، فشارهای روانی ناشی از آن باز می‌گردد. به همین خاطر برای درک کامل از وضعیت رفاهی جمعیت شهرها نیاز به داده‌های جامع و کلان است. بر این اساس در مطالعه مذکور برای تعیین میزان استرس ناشی از اوضاع شهرها از عوامل مختلفی استفاده شده است. این شرکت در بررسی‌های خود از 17 معیار در 4 دسته‌بندی کلی برای امتیازدهی و رتبه‌بندی 150 کلان شهر جهان استفاده کرده است. مقیاس امتیازها از یک (کم‌استرس‌ترین شهر) و 10 (پراسترس‌ترین شهر) است و 17 معیار مورد بررسی عبارتند از: تراکم جمعیت، فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی، ترافیک، احساس امنیت و ساعات تابش آفتاب در بخش «شهر»؛ آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آلودگی نوری در بخش «آلودگی»؛ بیکاری، بدهی سرانه، امنیت اجتماعی و قدرت خرید خانوار در بخش «وضعیت مالی»؛ و سلامت روحی، سلامت فیزیکی، برابری جنسیتی و برابری نژادی در بخش «مردم».

    بر اساس رتبه‌بندی «کم‌‌استرس‌ترین و پراسترس‌ترین شهرهای جهان در سال 2017»، شهرهای اشتوتگارت (آلمان) با امتیاز 00/ 1، لوکزامبورگ (لوکزامبورگ) با امتیاز 13. 1، هانوفر (آلمان) با امتیاز 19. 1، برن (سوئیس) با امتیاز 29. 1و مونیخ (آلمان) با امتیاز 31. 1 به ترتیب به‌عنوان کم‌استرس‌ترین شهرهای جهان در رده‌های اول تا پنجم جای گرفته‌اند. همچنین برترین شهرها در هر یک از 17 معیار معرفی شده‌اند که بر اساس آن شهر کویت (کویت) در معیار «تراکم جمعیت»، شهر اشتوتگارت (آلمان) در معیار «فضای سبز»، شهر سنگاپور (سنگاپور) در معیار «حمل‌ونقل عمومی»، شهر لایپزیش (آلمان) در معیار «ترافیک»، شهر ابوظبی (امارات) در معیار «احساس امنیت»، شهر دمشق (سوریه) در معیار «ساعات تابش آفتاب»، شهر میامی (آمریکا) در معیار «آلودگی‌ هوا»، شهر ابیجان (ساحل عاج) در معیار «آلودگی صوتی»، شهر سنگاپور (سنگاپور) در معیار «آلودگی نوری»، شهر پنوم پن (کامبوج) در معیار «بیکاری»، شهر بندر سری بیگوان (برونئی) در معیار «بدهی سرانه»، شهر آتن (یونان) در معیار «امنیت اجتماعی»، شهر مونیخ (آلمان) در معیار «قدرت خرید خانوار»، شهر لوکزامبورگ (لوکزامبورگ) در معیار «سلامت روحی»، شهر ریکیاویک (ایسلند) در معیار «سلامت جسمی)، شهر ریکیاویک (ایسلند) در معیار «برابری جنسیتی» و شهر سان‌فرانسیسکو (آمریکا) در معیار «برابری نژادی» در جایگاه نخست قرار گرفته‌اند.

    در انتهای این رتبه‌بندی نیز شهرهای بغداد (عراق) با امتیاز 00. 10، کابل (افغانستان) با امتیاز 98. 9، لاگوس (نیجریه) با امتیاز 95. 9، داکار (سنگال) با امتیاز 58. 9 و قاهره (مصر) با امتیاز 53. 9 به ترتیب به عنوان پراسترس‌ترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند. البته در انتهای این رتبه‌بندی و در میان پراسترس‌ترین شهرهای جهان پس از این پنج شهر، تهران با امتیاز 10. 9 در رده 145 قرار گرفته و ششمین شهر پر استرس جهان شده است. نکته مهم در این رابطه امتیاز بالای شهر تهران در معیار «امنیت اجتماعی» است؛ در این معیار تهران با تصاحب امتیاز 30. 1 در رده ششم از میان 150شهر بزرگ جهان قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو