مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان:

بکر بودن آثار تاریخی رشتخوار به جذب گردشگر کمک می‌کند

عصر ساختمان- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار گفت: بکر بودن آثار تاریخی این شهرستان به جذب گردشگران کمک شایانی توجهی می‌کند.

بکر بودن آثار تاریخی رشتخوار به جذب گردشگر کمک می‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، کاظم کامیاب با اشاره به یکی از دلایل اصلی حضور گردشگران در شهرستان رشتخوار خاطرنشان کرد: در واقع قدمت آثار تاریخی در شهرستان و همچنین بکر بودن تفرجگاه‌ها باعث شده که گردشگران بیشتری به این منطقه وارد شوند و هنگامی که گردشگری از این آثار دیدن می‌کند با اولین نگاه متوجه می‌شود که این آثار دست نخورده هستند و هیچگونه عوامل انسانی نیز باعث تخریب شدن شکل اصلی آن‌ها نشده، به همین دلیل برای گردشگران جذابیت خاصی به همراه دارد.

    وی به تعداد آثار تاریخی شهرستان رشتخوار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 270 اثر تاریخی در زمینه گردشگری در این شهرستان وجود دارد که از این میان حدود 250 اثر، تاریخی هستند و تعداد 21 اثر نیز ثبت ملی شده‌ و همچنین 20 تفرجگاه و جاذبه‌ گردشگری دیگر نیز در این شهرستان واقع شده است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رشتخوار عنوان کرد: در واقع در سال 1391 از سوی معاونت میراث فرهنگی آثار تاریخی موجود در این شهرستان شناسایی و بررسی‌هایی در این خصوص انجام شد که طی یک پروژه سه ماهه، بیشترین آثار تاریخی و گردشگری در آن پروژه ثبت و شناسایی شد.

    وی همچنین در خصوص آثار و بناهای تاریخی این شهرستان اظهار کرد: بناها و محوطه‌های شاخص فراوانی در این شهرستان وجود دارد که از این میان می‌توان به یکی از مساجد دو ایوانی این منطقه به نام مسجد جامع قدیم رشتخوار اشاره کرد که به جرات می‌توان گفت کمتر مسجدی با این سبک معماری که مربوط به دوره خوارزمشاهیان باشد در کشور وجود دارد.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رشتخوار ادامه داد: در حال حاضر نیز پس از مرمت و بازسازی این مکان، مراسم مذهبی شهرستان از جمله مراسم عید سعید قربان و فطر در آن جا برگزار می‌شود، این در حالی است که هر ساله نماز عید فطر نیز در‌ آن جا برگزار می‌شود.

    کامیاب تصریح کرد: یکی از بناهای شاخص این شهرستان بنای خانه قرایی است که مربوط به دوره قاجاریه است و یکی از خانه‌های شاخص خراسان رضوی نیز به شمار می‌رود، چرا که کمتر خانه‌ای یافت می‌شود که در چهار جهت اصلی آن سبک‌های معماری به کار رفته باشد.

    وی افزود: در واقع پس از مرمت و بازسازی این اثر تبدیل به یک موزه مردم شناسی شده و همچنین کارگاه‌های صنایع دستی این شهرستان در ضلع جنوبی این خانه مستقر شده که این موضع باعث جذب گردشگر بیشتر به شهرستان رشتخوار شده است.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رشتخوار با اشاره به دیگر آثار تاریخی شهرستان رشتخوار بیان کرد: در واقع روستای تاریخی سنگان نیز در محور اصلی تربت به رشتخوار قرار دارد که از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است، آرامگاه شاه سنجان و ارگ تاریخی سنگان از جمله آثار تاریخی دیگر این شهرستان به شمار می‌روند.

    کامیاب خاطرنشان کرد: البته گفتنی است که جدای از این آثار نیز تفرجگاه‌هایی از جمله کوه سنگ (سیاه دره) در رشتخوار وجود دارد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده است.

    وی ادامه داد: همچنین در 16 کیلومتری روستای اکبرآباد نیز تفرجگاه پیر یاهو قرار دارد که مزار پیر یاهو در آنجا بنا شده، همچنین آبشار این تفرجگاه نیز از جذابیت خاصی برخوردار است و در روزهای تعطیل به ویژه در فصل تابستان با توجه به اینکه رودخانه فصلی آن دارای آب است، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

    رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رشتخوار با اشاره به گردشگرانی که به این شهرستان سفر می‌کنند، عنوان کرد: خوشبختانه هرساله گردشگران بسیاری اعم از خارجی و ایرانی به این منطقه سفر می‌کنند، اما قطعا تعداد گردشگران داخلی بیشتر است و طبیعی است که گردشگران خارجی کمتر باشند، چرا که دلیل اصلی این موضوع قرار نگرفتن این شهرستان در مسیر اصلی است، اما با این وجود باز هم خوشبختانه وجود گردشگران خارجی نسبت به سال‌های گذشته در رشتخوار افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

    کامیاب خاطرنشان کرد: در چند روز گذشته 6 گردشگر عراقی به این منطقه سفر کرده بودند و از آثار شهرستان بازدید کردند اما در این میان آن‌ها استقبال بیشتری از آثار تاریخی روستای سنگان داشتند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجود در این شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در اینجا هیچ اقامتگاه ساکنی تا سال گذشته وجود نداشت به همین دلیل از ابتدای سال 96 بحث اقامتگاه بوم گردی آغاز شد و در حال حاضر نیز سه اقامتگاه بوم گردی را درخواست داده‌اند که یکی از این موارد در روستای تاریخی سنگان و دیگری هم در روستای تاریخی حسین آباد قرار گرفته‌ است، این در حالی است که این درخواست‌ها در حال پیگیری هستند تا مجوز آن‌ها صادر شود و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد افتتاح این دو اقامتگاه بومی باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار