مدیران خودروعصر اعتبار

طاهرخانی اعلام کرد:

تشریح رویکردها و برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در دولت دوازدهم

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی برنامه‌ریزی صرفا کالبدی در شهرهای جدید را اصلی‌ترین مسئله این شهرها دانست و افزود: این مشکل باعث شده تا در زمان فعلی با شهرهایی پاره پاره و به دور از اجتماع محوری روبه‌رو باشیم، امری که باید از این پس به طور جدی با آن برخورد کرده و پرهیز از آن را در توسعه و شهرسازی مبنا قرار دهیم.

تشریح رویکردها و برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، حبیب‌اله طاهرخانی با حضور در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص رویکردها و سیاست‌های راهبردی خود در شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: توجه به ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای موجود یکی از سیاست‌های اصلی ما در مجموعه این شهرها در کشور است که در دستور کار قرار داده‌ و تلاش داریم تا از طریق رویکرد محله‌محوری آن را عملیاتی کرده و فضای زندگی مناسبی را برای شهروندان این مناطق ایجاد کنیم.

    طاهرخانی در ادامه برنامه‌ریزی صرفا کالبدی در شهرهای جدید را اصلی‌ترین مسئله این شهرها دانست و افزود: این مشکل باعث شده تا در زمان فعلی با شهرهایی پاره پاره و به دور از اجتماع محوری روبه‌رو باشیم، امری که باید از این پس به طور جدی با آن برخورد کرده و پرهیز از آن را در توسعه و شهرسازی مبنا قرار دهیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تشکیل مراکز محلات باعث می‌شود تا ساکنان این مناطق به ویژه در سایت‌های مسکن مهر یکدیگر را بیشتر دیده و بشناسند گفت: ما در حوزه شهرسازی علاوه بر حوزه کالبدی که راحت‌ترین بخش کار است حوزه دیگری به نام اجتماع و شهروندان ساکن در این مناطق داریم. این حوزه در شهرهای قدیمی وجود دارد ولی ایجاد آن در شهرهای جدید (که از تمام قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت تشکیل شده‌اند) کار مشکلی بوده  و یکی از اهداف مهم ما در دوره فعلی به شمار می‌رود.

    ضرورت ایجاد بسترهای لازم شکل‌گیری هویت در شهرهای جدید

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه هویت‌سازی در این شهرها را یکی از موضوعات کلیدی در این حوزه اعلام کرد و افزود: ما ادعای ایجاد هویت در شهرها را نداریم ولی کاملا برآن واقفیم که باید بسترهای لازم برای شکل‌گیری آن را فراهم کنیم چرا که در غیر این صورت شاهد عواقب بسیاری ناگواری خواهیم بود.

    وی اقداماتی نظیر ایجاد فضاهای فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و برنامه‌ریزی رویدادها را عواملی در راستای تشکیل هویتی خوب در این مناطق دانست و گفت: هویت‌سازی در شهرهای جدید فرآیندی زمان بر است که در شهرهای موجود با حداکثر 30 سال عمر شکل نگرفته است که ما قصد داریم در برنامه‌‌ریزی جدید آن را در اولویت قرار دهیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین درخصوص برنامه شرکت عمران طی دولت دوازدهم در حوزه خروج شهرهای جدید از وجهه خوابگاهی و احداث نسل نوی این شهرها بیان کرد: از آنجایی که روند توسعه جمعیتی در سطح کشور کند شده است پس دیگر نیازی به توسعه‌های سریع و منفصل در اطراف کلانشهرها نیست، در این راستا با توجه به رویکرد جهانی احداث شهرهای جدید همواره تلاش می‌شود تا این شهرها در مناطقی ساخته شوند که خودکفا بوده و فی نفسه زمینه ایجاد اشتغال و تحرک را برای شهروندان فراهم کند.

    وی با تأکید براینکه متأسفانه امکان تحقق این امر در شهرهای جدید فعلی وجود ندارد گفت: ما تلاش داریم تا نسل نوی شهرهای جدیدمان را همانند شهرهای نوین، خلاق و کارآفرین بنا کنیم که در حقیقت رویکرد اصلی ما در این حوزه به شمار می‌رود.

    این مقام مسئول همچین ادامه داد: متأسفانه ما همانند کشورهای همسایه خود در حوزه خلیج فارس از فرصت دریا بهره‌مند نشده‌ایم به همین دلیل سعی داریم تا در انتخاب منطقه ساخت نسل نوی شهرهای جدید این نواحی را مورد توجه قرار دهیم و توجهات را به جنوب ایران جلب کنیم و در عین حال سکونتگاهی پایدار را برای شاغلین در این منطقه فراهم کنیم.

    توجه به نوآوری در حوزه معماری و شهرسازی شهرهای جدید ضروری است

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طاهرخانی در ادامه سخنان خود بحث مدیریت منابع آب، مدیریت مصرف انرژی و ایجاد نوآوری در حوزه شهرسازی و معماری و ساخت بناهای با ارزش را از دیگر رویکردهای شرکت عمران شهرهای جدید در دوره جدید اعلام کرد و گفت: در این دوره قصد داریم تا ضمن توجه ویژه به مبحث برندسازی و ایجاد محصولات متفاوت از کلانشهرهای اصلی در جذب جمعیت به این نواحی کمک کرده و برچسب‌های نامناسب بر روی این شهرها را از بین ببریم.

    به گفته وی لازمه اول این اقدام مطالعه و تشخیص برند مناسب و در ادامه اجرایی کردن سیستم‌های اطلاع‌رسانی و روانه ساختن سرمایه‌گذاران به این مناطق است که در برنامه  دولت دوزادهم در حوزه شهرهای جدید به آن توجه شده است.

    این مقام مسئول درخصوص سیاست‌های مجموعه شهرهای جدید در حوزه عرضه مسکن نیز بیان کرد: قطعا در این دوره اشتباه پروژه مسکن مهر و تصدی‌گری در امر عرضه مسکن از سوی دولت را تکرار نخواهیم کرد ولی بدون شک به تداوم عرضه مسکن در این مناطق با هدف ایجاد تعادل بین اقشار کم‌درآمد و متوسط  در مناطق مذکور را ادامه خواهیم داد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره توضیح داد: همکاری با انجمن خیرین مسکن‌ساز و مشارکت با بخش‌های عمومی و خصوصی جهت ارائه مسکن به اقشار کم‌درآمد و متوسط را در برنامه داریم که برای این اقدام هم‌اکنون درحال آماده‌سازی اراضی و همچنین تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان هستیم.

    تأکید وزیر راه و شهرسازی بر کمک شهرهای جدید در جهت رفع مشکلات حاشیه‌نشینی

    وی همچنین با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی در تعریف برنامه‌ای مشخص برای شرکت عمران شهرهای جدید در کمک به رفع معضلات حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده نیز گفت: از آنجایی که طرح مسکن مهر هیچگونه تخفیفی در رفع این معضلات در کشور به همراه نداشته و حتی باعث فرسودگی بیشتر مرکز شهرها نیز شده است، برآن شدیم تا با تعریف شبکه همکاری مشخص ما نیز در این حوزه ورود پیدا کرده و به روند چاره‌جویی مسائل کمک کنیم.

    طاهرخانی در این‌باره خاطرنشان کرد: با وجود ظرفیت 60 هزار واحد فاقد متقاضی در شهرهای جدید سعی داریم به نحوی مطمئن به وضعیت حاشیه‌نشینی یه ویژه در نواحی که افراد ناچار به جابه‌جایی هستند کمک کرده و با کمک معاونت شهرسازی به ساماندهی این مناطق بپردازیم.

    این مقام مسئول درخصوص برنامه‌های شرکت عمران شهرهای جدید در تعامل با شهرداری‌ها طی دوره جدید بیان کرد: درحال حاضر نحوه کسب درآمد مهمترین معضل شهرداری‌ها در کشور به شمار می‌رود که شهرهای جدید نیز از این قاعده مستثنی نیستند.، به همین دلیل ما در حوزه وظایف خود به مدل همکاری مناسبی جهت مشارکت عمومی و خصوصی با شهرداری‌ها رسیده‌ایم.

    به گفته وی طبق این روش در ساخت مراکز محله به جای پرداخت عوارض شهرداری و همچنین اخذ پروانه آن‌ها را در پروژه‌ها شریک کرده و در زمان پایان پروژه، آن‌ها نیز ضمن دریافت واحد تجاری و خدمات درآمدزا منتفع شده و  از این طریق درآمدی پایدار کسب می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار