مدیران خودروعصر اعتبار

ذخیره ۲۱۵ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود

عصر ساختمان- مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان گفت: با پایان یافتن سال آبی، به میزان ۲۱۵ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود برای مصرف شرب پاییزه ذخیره شده که هدف گذاری اولیه سال ۲۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

ذخیره ۲۱۵ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، استان اصفهان یکی از استان هایی است که به دلیل تغییر اقلیم چند سالی است که خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

    اصفهان در میان استان های کم بارش کشور در رتبه 11 قرار گرفته و بنا بر آمار مسئولان مربوطه 95 درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی دراز مدت است و تنها در پنج درصد مساحت استان وضعیت بارش‌ها مناسب گزارش شده.

    میرمحمد صادقی مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در خصوص شرایط حوضه آبریز زاینده رود در پایان سال آبی گفت: در آغاز هر سال آبی هدف گذاری ها برای کار توزیع آب، بر اساس جدول و برنامه شورای آبریز حوضه زاینده رود مشخص می شود که این شورا به ریاست وزیر نیرو و استانداران سه استان اصفهان، چهارمحال بختیاری و یزد و معاونین وزارتخانه های کشور، کشاوری، صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست و نمایندگان کشاورزان این سه استان تشکیل می شود.

    وی افزود: بر اساس برنامه این شورا ما در پایان سال آبی باید 200 میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود ذخیره سازی می کردیم که هم اکنون این رقم در حدود 215 میلیون مترمکعب رسیده که این نشان از پیشی گرفتن از برنامه دارد.

    مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه 215 میلیون متر مکعب آب حداقل آبی است که برای تامین نیاز پاییزه و اوایل زمستان و تا شروع مجدد بارش ها به آن نیاز داریم، گفت: این میزان آب ذخیره شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 20 میلیون متر مکعب آب بیشتر است که دست آورد مدیریت مصرف بوده زیرا بارش ها با مدت مشابه سال گذشته تفاوت آنچنانی نداشته است.

    صادقی در خصوص برنامه سال جدید آبی این استان تصریح کرد: معمولا اواخر شهریور و یا اوایل مهرماه شورای هماهنگی تشکیل می شود که برنامه های لازم در این شورا به پیشنهاد وزارت نیرو آنجا مطرح شده و پس از تصویت شرکت آب منطقه ای آن را اجرا خواهد کرد.

    مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان در خصوص شرایط تالاب گاوخونی عنوان کرد: شرایط این تالاب طبیعتا به دلیل آنکه رودخانه زاینده رود خشک است آبی وارد آن نمی شود و محدود به پساب تصفیه شده صنایع و زهاب کشاورزان است.

    وی در خصوص شرایط آب های زیر زمینی این استان نیز گفت: با وجود آنکه رودخانه زاینده رود به صورت مقطعی روان است و عمده آبخوان ها از این رودخانه تاثیر می پذیرند، در نهایت فشار به آب های زیر زمینی وارد شده و این آب ها شرایط مناسبی ندارند.

    گفتنی است استان های کرمان، فارس، خراسان رضوی، تهران اصفهان بحرانی ترین استان ها از نظر آب زیرزمینی هستند.

    صادقی با اشاره به اینکه وزارت نیرو با طرح تعادل بخشی آب های زیر زمینی در حال مقابله با این پدیده است، گفت: هر سال وظایفی را حوزه های ستادی وزارت نیرو مطابق برنامه ای که دارند برای احیا و تعادل بخشی به استان ها ابلاغ می کنند که این استان هم برنامه بستن چاه ها ، نصب کنتورها، بحث های اطلاع رسانی، آگاهی سازی و مسائل تشکیل تشکل های مردمی در حال انجام است.

    مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان در خصوص اقدامات این استان در در راستان طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیر زمینی گفت: سال 95، حدود هزارو 5 چاه بستن و 900 کنتور بر چاه ها نصب شده است که این اقدامات در حدود 40 تا 50 میلیون متر مکعب از برداشت آب جلوگیری کرده است.

    وی در ادامه به مشکلات اجرا طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: هنوز با ایده آل ها در این زمینه فاصله داریم که عمده مشکل آن به خصوص در سال گذشته عدم تخصیص اعتبار مناسب بوده که تنها حدود 10 تا 20 درصد آن محقق شده و سایر اعتبارات مورد نیاز عمدتا از منابع داخلی تامین شده که دلیل تاخیر در اجرا نیز همین بوده است.

    صادقی در پایان خاطر نشان کرد: در حوضه زاینده رود مسئله تغییر اقلیم و بارگذاری اضافه را داریم که باید به مرور زمان و با تشکیل مدیریت یک پارچه مصوبه 9 ماده که در شورای عالی آب تصویب شده بتوانیم حوضه زاینده رود را به شرایط ایده آل بازگردانیم که طرح تامین اب و ایجاد انضباط مالی بتوانیم آب این حوضه را مجددا جاری سازیم.

    در پایان باید به این نکته توجه داشت که بنا بر پیش بینی های سازمان هواشناسی بارش های پاییزه امسال با تاخیر در سراسر کشور آغاز می شود که این امر اهمیت مدیریت مصرف آب را در زمان باقی مانده بیشتر می کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار