مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با «عصر ساختمان» مطرح کرد؛

عدم اعطای تسهیلات جدید به انبوه سازان

عصر ساختمان- به گفته دبیر کانون سراسری انبوه سازان، علیرغم دستور بانک مرکزی تا به این لحظه هیچ انبوه سازی تسهیلات بافت فرسوده ۹.۵ درصدی اعلامی از سوی دولت را دریافت نکرده است.

عدم اعطای تسهیلات جدید به انبوه سازان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، مدتی است که بحث اعطای تسهیلات به انبوه سازان مورد توجه فعالان صنعت ساختمان قرار گرفته است و وزارت راه و شهرسازی فاز اول طرح‌های توسعه‌ای حوزه مسکن خود را توجه به بافت فرسوده عنوان کرده است. از این رو ارائه تسهیلات با نرخ سود پایین به انبوه سازان را در دستور کار بانک مرکزی قرار داده است. حال اینکه چقدر این مباحث عملیاتی شده است را از دبیر کانون سراسری انبوه سازان جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
    فرشید پورحاجت با اشاره به نوع و روند ارائه تسهیلات به انبوه سازان، گفت: قرار براین بود یک خط اعتباری باز شود که مخصوص اعطای تسهیلات به انبوه سازان باشد. منتها شرایطی که برای انبوه سازان در نظر گرفته بودند، شرایط مطلوبی نبود. اعتقاد دارم باید شرایط مطلوب تری برای تسریع در روند نوسازی در نظر بگیرند تا بازدهی مورد نظر به وجودآید.
    عمده اوراق تسه توسط انبوه سازان خریداری می‌شود
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه تفاوتی در نوع ارائه تسهیلات به وجود نیامده است ادامه داد: در این مدت تسهیلاتی که در بافت فرسوده اعطا می‌شود با نرخ 18 درصد بوده است. متاسفانه بانک‌ها از نرخ 9.5 درصد اعلامی از سوی دولت تبعیت نمی‌کنند. به این صورت که اگر دولت به بانک‌ها مابه التفاوت 9.5 درصد تا 18 درصد را پرداخت کند بانک‌ها تسهیلات را با این نرخ بهره به انبوه سازان می‌پردازد.
    وی با تاکید بر کندی روند ارائه تسهیلات وعدم ایجاد شرایط ویژه برای انبوه سازان افزود: از بهمن سال گذشته در حوزه تولید مسکن تسهیلات خاصی دریافت نکرده‌ایم. در حال حاضر تنها کانال دریافت تسهیلات بانک مسکن است که برای بافت‌های فرسوده امتیاز خاصی در نظر نگرفته و تفاوتی با تسهیلات سابق ندارد. 
    پورحاجت با انتقاد از روند دریافت تسهیلات از طریق اوراق تسه اظهار کرد: در حال حاضر برای ساخت و سازهای عمومی (غیر بافت فرسوده) از همان روش خرید اوراق تسهیلات مسکن اقدام به دریافت تسهیلات میکنیم. البته ذهنیت  برخی افراد به این اوراق تغییر کرده است. این اوراق را به نوعی اوراق خرید و فروش واحدهای ساختمانی برمی‌شمرند و در آمار معاملات قرار می‌دهند که این طور نیست. لازم به ذکر است در حال حاضر عمده اوراق تسه توسط انبوه سازان خریداری می‌شود. به عبارت دیگر انبوه سازان برای تامین منابع مالی لازم اوراق خرید میکنند و در ازای 1 میلیون تومان 160 هزار تومان اوراق خریداری کنند که این اتفاق عملا کار تولید انبوه را سخت کرده است. شرایط پرداخت تسهیلات برای تولید مسکن باید مورد توجه ویژه ایی قرار بگیرد که متاسفانه اصلا به این مبحث توجه‌ایی نمی‌شود. 
    بانک‌های دیگر مسکن را تقویت کنند
    دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر نقش بانک‌ها در این بازار افزود: دولت باید نگاه ویژه‌ای به حوزه مسکن داشته باشد و برای تامین نقدینگی این صنعت راه حلی در نظر بگیرد. بانک مسکن نمی‌تواند به تنهایی مشکل تامین منابع مالی برای تسهیلات را به دوش بکشد و صنعت ساختمان با بیش از 21 الی 28 درصد تولید کشور را تحت پوشش تسهیلات دهی قرار بدهد. باید بانک‌های دیگری هم وارد پروسه تقویت تقاضا برای متقاضیان مسکن شوند و به این بانک کمک کنند.
    پورحاجت با اشاره به نقش کاهش سود بانکی بر بازار مسکن ادامه داد: چندی از فعالان دلیل افزایش نرخ اجاره را کاهش نرخ سود بانکی می‌دانند که اشتباه است. کاهش نرخ سود بانکی در شهریورماه رخ داده واین افزایش به مرور در 5 سال گذشته اتفاق افتاده است. بارها اشاره کردم که نظم بازار اجاره داری در کشور ما به هم خورده است، و به تعداد نیاز جامعه واحد قابل اجاره نداریم و همین دلیل اصلی افزایش نرخ اجاره مسکن است .
    وی به عملکرد دولت در خصوص بازار مسکن اشاره کرد و اظهار داشت: دولت نتوانسته برای بازار مسکن قانون و آئین نامه مشخصی داشته باشد و بازار را تحت نظر و کنترل داشته باشد. برای ساماندهی و سازماندهی فعالین صنعت ساختمان آیین نامه داریم ولی تکالیف هر بخش مشخص نشده است. کنترل نرخ اجاره، افزایش عرضه و تقاضا هیچ مسئول مشخصی ندارد. باید برای هر بخش به طور مجزا سیستمی آشنا به محیط در نظر گرفته شود و مسئولیت تمام اتفاقات حوزه را به عهده بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار