مدیران خودروعصر اعتبار

بازسازی آپارتمانی قدیمی در نیاوران

عصر ساختمان- خانه‌های قدیمی سرشار از روح زندگی هستند؛ فضاهایی که از قدمت آجر و بتن و سیمانش گرفته تا رفت و آمد صاحبخانه‌های مختلف در سال‌های متمادی نشانی از اصالت در آنها به یادگار گذاشته است. این خانه هم بازسازی شده و حدود ۳ سال است که به شکلی که در تصاویر می‌بینید درآمده است.

بازسازی آپارتمانی قدیمی در نیاوران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وب سایت چیدانه، خانه‌های قدیمی سرشار از روح زندگی هستند؛ فضاهایی که از قدمت آجر و بتن و سیمانش گرفته تا رفت و آمد صاحبخانه‌های مختلف در سال‌های متمادی نشانی از اصالت در آنها به یادگار گذاشته است. این خانه هم بازسازی شده و حدود 3 سال است که به شکلی که در تصاویر می‌بینید درآمده است. شنیده‌اید که می‌گویند اتمسفر هر خانه از انرژی ساکنانش نشات می‌گیرد؟
     

    اینجا خانه سبز مهسا رازقی و حمیدرضا علاء‌الدین است؛ فضایی مملو از انرژی مثبت صاحبخانه‌های مهمان‌نوازش. این فضا حدود 250 متر است و از هر سه سبک سنتی، مدرن و کلاسیک در بخش‌های مختلف دکوراسیون آن استفاده شده است. در پروسه بازسازی، نقشه فضاهای داخلی این خانه تغییراتی اساسی کرده و به شکل امروزی درآمده است. دلایل انتخاب‌های این زوج جوان برای فضای داخلی خانه‌شان را در ادامه بخوانید. آنها از ابتدا به دنبال خانه‌ای قدیمی بوده‌اند تا آن را بازسازی کنند و البته رمز این انتخاب در این است که مرد خانه معمار است.

    راه‌پله دکوراتیو اما کاربردی خانه مهسا و حمیدرضا
     

    قبل از بازسازی، پله وسط خانه تاثیر بیش از اندازه‌ای در فضا داشت. برای اینکه تاثیر پله به لحاظ روانی کمتر شود، متریالش را تغییر دادیم تا سازه آن مشخص شود و در نهایت کمی هم دکوراتیو به نظر برسد. سازه پله قبل از بازسازی، سنگی بود که در پروسه تغییرات خانه، متریال آن از چوب انتخاب شد. درواقع به دلیل اینکه درست وسط خانه است، تا جایی که امکان داشت سازه را سبک کردیم.

    سلیقه صاحبخانه در بازسازی سالن پذیرایی
     

    بعضی‌ها دوست دارند فضا با یک راهرو به 2 بخش خصوصی و عمومی تقسیم شود و نصف این فضا به سالن پذیرایی اختصاص پیدا کند؛ یعنی نیمی از فضا برای مهمان و باقی فضا برای صاحبخانه، که ما این دیدگاه را نمی‌پسندیم. فضای کلاسیک باید شلوغ باشد و برای آن مبلمانی انتخاب شود که به این سبک بیاید تا از اتاق نشیمن خانه که مدرن است به طور کامل تفکیک شود. مسلما فضای مدرن خانه هم باید خلوت باشد و مبلمانی ساده داشته باشد.

    مبلمان سالن پذیرایی

    برای تهیه جهیزیه خیلی نمی‌توان مانور داد و یک‌سری اصول باید رعایت شود؛ به خصوص اگر رسم نشان دادن جهیزیه هم وجود داشته باشد که ما هم داشتیم. اصولا در جهیزیه اکثر دخترها باید یک ست مبلمان استیل وجود داشته باشد؛ البته سعی کردیم مبلمانی که خریداری می‌کنیم به فضا بیاید و خیلی مبالغه‌آمیز به نظر نرسد. به دلیل اینکه مبلمان پذیرایی منبت دارد، برای روکش آن سراغ پارچه ساده رفتیم و رنگ سبز را انتخاب کردیم؛ چون آرامش‌بخش است. روکش مبلمان ساده است؛ البته به غیر از روکش تشک مبل‌های مهمان که باز به همان رنگ سبز انتخاب شد با این تفاوت که بافت دارد.

    سبک مدرن در دکوراسیون نشیمن خانه مهسا و حمیدرضا

    نمی‌خواستیم پیرو یک سبک در دکوراسیون داخلی خانه‌مان باشیم؛ به همین خاطر نشیمن به سبک مدرن و سالن پذیرایی، کلاسیک طراحی شد. این دو فضا حتی به لحاظ متریال کف‌سازی هم تفاوت دارند و با 2 پله از هم تفکیک می‌شوند. بدنه مبلمان نشیمن حصیرمانند است و روکش آن به رنگ سبز. اصولا سبز و قهوه‌ای ترکیب خوبی برای دکوراسیون داخلی است. پرده این بخش را هم حریری انتخاب کردیم که هم به بیرون از خانه دید نداشته باشد و هم اینکه اتاق نشیمن را تاریک نکند. ما در این بخش وسایلی که برای‌مان خاطره‌ساز بود را قرار داده‌ایم؛ چون زمان بیشتری را در این فضا می‌گذرانیم. 
     

    مهم‌ترین ویژگی تلویزیون در این بخش از خانه، قابلیت چرخان بودن آن است؛ یعنی به سمت سالن پذیرایی و جهت‌های دیگر هم امکان چرخش دارد؛ مثلا زمانی که مهمان داریم و می‌خواهیم تلویزیون تماشا کنیم از این قابلیت استفاده می‌کنیم. پیشنهاد طرح ریلی آن را به سازنده دادیم تا برای‌مان اجرا کند. برای حالت چرخان، بالا و پایین سازه آن از بلبرینگ استفاده شده است.

    فضایی سنتی در دل خانه سبز مهسا و حمیدرضا
     

    یک اتاق به سبک سنتی هم داریم! از رنگ‌ها گرفته تا وسایل این فضا که در نیم‌طبقه دوم خانه قرار دارد کاملا سنتی است. در این اتاق یک کرسی گذاشته‌ایم که یادآور خانه‌های قدیمی است و حس و حال خانه مادربزرگ‌های‌مان را تداعی می‌کند. این ایده از سفری که در دوران نامزدی به اصفهان داشتیم به ذهن‌مان رسید. خانه‌ای قدیمی را در اصفهان دیدیم که بسیار خوش‌مان آمد و از همان زمان تصمیم گرفتیم خانه‌ای انتخاب کنیم که این امکان را بدهد که چنین فضایی داشته باشیم. جالب است بدانید اتاق سنتی خانه، پاتوقی شده برای مراسم شب یلدا و حافظ‌خوانی. این فضا را مهمان‌های‌مان بسیار دوست دارند؛ چون حس و حالی صمیمی دارد و احتمالا اصلی‌ترین دلیلش حضور کرسی است.

    رویای سفید در بازسازی آشپزخانه

    برای اینکه فضای آشپزخانه تاریک به نظر نرسد، بخشی از کابینت‌ها را سفید انتخاب کردیم. از زمین یک مسیر U شکل به رنگ سفید است و باقی کابینت‌ها به رنگ چوب. پشت فضای اصلی، یک آشپزخانه کثیف داریم که پخت و پز و... آنجا انجام می‌شود تا فضای اصلی آشپزخانه نامرتب به نظر نرسد.

    خوابی آرام در اتاق خواب مهمان
     

    سازه این تختخواب در اتاق مهمان بسیار محکم است و قلاب آن به تیرآهن سقف جوش داده شده اما مهمان‌های‌مان نمی‌توانند روی این تخت بخوابند و مدام استرس دارند و احساس امنیت نمی‌کنند؛ در صورتی که خودمان می‌دانیم هیچ چیزی برای ترس وجود ندارد و آنها می‌توانند با آرامش کامل در این فضا استراحت کنند!

    تراس، گوشه دلنشین خانه مهسا و حمیدرضا
     

    از همان ابتدا به دنبال ساختمانی بودیم که نوساز نبوده و تراس خوبی داشته باشد. بیشتر بالکن‌ها عمق کم و طول زیادی دارند اما خوشبختانه تراس این خانه فضای مربعی دارد که دست‌مان را برای چیدمان باز می‌گذارد. سقف این فضا از سازه چادری است تا به‌راحتی جابه‌جا شود. تراس خانه دید خیلی خوبی از تهران به ما می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار