مدیران خودروعصر اعتبار

"ژرژ یونانی" در آبادان می‌ماند

عصر ساختمان- عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر آبادان گفت: با تماس ‎ ها و پیگیری ‎ های صورت گرفته با مالک ساختمان تاریخی عکاسخانه ژرژ یونانی، این اثر باستانی تخریب نمی ‎ شود و مالک نیز نظرش بر حفظ این اثر بود.

"ژرژ یونانی" در آبادان می‌ماند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، حمید کوراوند، امروز یکشنبه (دوم مهرماه)  عنوان کرد: پس از انتشار خبر تخریب ساختمان عکاسخانه ژرژ یونانی سریعا با سرپرست شهرداری و رییس میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر تماس گرفته شد و پیگیری این موضوع در دستور کار قرارگرفت.

    وی افزود: دو اکیپ از میراث فرهنگی و شهرداری آبادان را بدون وقفه به محل اعزام کردیم تا چنانچه مالک تصمیم به تخریب داشت از آن جلوگیری شود.

    این عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر آبادان ادامه داد : با تماس‎هایی که از سوی بنده و رییس میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر با جناب دکتر شوکت مالک ساختمان عکاسخانه ژرژ یونانی گرفته شد وی نظرش بر این بود که این آثار باستانی حفظ شوند.

    وی اظهار داشت: این ساختمان بخشی از دارایی مالک و متعلق به او بوده است و باید برای حفظ این اثر باستانی هزینه آن به شکلی پرداخت شود.

    کوراوند گفت: مقرر شد طی این هفته و یا هفته آینده جلسه‎ای در شورای اسلامی شهر آبادان با حضور اعضای شورا، سرپرست شهرداری، رییس میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر و مالک این ساختمان برگزار شود.

    وی افزود: باید در این جلسه ملک مورد نظر کارشناسی شود و برای حفظ این اثر تاریخی هزینه آن از طریق شهرداری یا منطقه آزاد اروند و یا ارگان دیگری که می‎تواند این هزینه کارشناسی شده را بپردازد به مالک آن پرداخت شود.

    عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر آبادان با اشاره به این‎که در آبادان آثار تاریخی بسیاری وجود دارند، تصریح کرد: اماکن و تاسیسات بسیار دیگری درسطح شهر آبادان وجود دارند که برخی از آن‎ها ثبت ملی شده‎اند و برخی دیگر باید ثبت ملی شوند که لیست این اماکن از سوی میراث فرهنگی تهیه شده است.

    وی ادامه داد: به دنبال آن هستیم که آن‎ها را بررسی کنیم وآثاری که ثبت ملی شده‎اند را کاملا تحت حفاظت و حمایت قرار دهیم و آثاری که هنوز به ثبت نرسیده‎اند پیگیری کنیم که این آثار نیز به ثبت ملی برسند و بدین شکل نشود که بخواهند این آثار تاریخی را تخریب کنند.

    کوراوند قیمت های پیشنهادی مالکان آثار تاریخی در آبادان را بسیار نجومی خواند و اظهار داشت : مشکلی که وجود دارد اکثر املاک تاریخی شهر آبادان دارای مالک خصوصی هستند و برخی از مالکان برای املاک خود قیمت‎های بسیار بالا و نجومی را درخواست می‎کنند و این نیز کار را سخت می‎کند.

    وی گفت: باتوجه به پیگیری‎های که از سوی اعضای شورای شهر، سرپرست شهرداری آبادان و رییس میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر انجام شد ساختمان تاریخی عکاسخانه ژرژ یونانی تخریب نخواهد شد و به این شکل باقی می‎ ماند.

    به گزارش خبرنگار ایسنا، ساختمان عکاسخانه ژرژ یونانی بنایی تاریخی است که بیش از صد سال پیش به واسطه‌ حضور مهاجران کشورهای دیگر به آبادان در قالب معماری متفاوت ساخته شده است.

    نام ساختمان ژرژ یونانی که بخشی از تاریخ عکاسی آبادان در آن گذشته و به خاطر ارزش‌های معماری هم شناخته شده است و هر چند وقت یک بار با حکم تخریب بر سر زبان می‌افتد.

    آبادانی‌های قدیم به یاد دارند که سال‌ها پیش عکس‌های‎شان را تنها در عکاسخانه مدرن این شهر می‌گرفتند و هر بار صحبت از ژرژ یونانی می‌شود، یاد مرد عکاس می‌افتند و آلبوم‌های قدیمی‌شان را به هم نشان می‌دهند.

    نفت علاوه بر جذب قومیت‌ها، ملیت‌ها و ادیان مختلف، سینما و عکاسخانه را هم به آبادان کشاند. در این میان عکاس یونانی‌تبار، ساختمان نبش خیابان زند را نخستین عکاسخانه شهر کرد تا نسل‌های بعد هم این خیابان را به نام او بشناسند و براساس قرارگیری این ساختمان به هم آدرس دهند؛ بنایی که معماری و حتی شکل منحنی آجرهایش با دیگر ساختمان‌های شهر فرق دارد.

    عکاسخانه ژرژ یونانی که حتی در سال‌های پس از انقلاب هم از مکان‌های مهم شهر بود، با شروع جنگ تحمیلی خالی از سکنه شد؛ مثل دیگر ساختمان‌ها و خانه‌های این شهر که یا تغییر کاربری دادند و یا رها شدند.

    با این ‌که شهرستان آبادان را از ابتدا براساس نظام مدرن شهرسازی ساختند، اما ساخت ‌وسازهای ناهمگون در این سال‌ها این روند را عوض کرد تا شهرداری طرح‌های توسعه شهری را برای نظم ‌دادن به این اوضاع در نظر بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی