مدیران خودروعصر اعتبار

معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

ساخت ۲۰ سلامتکده با معماری ایرانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد

عصر ساختمان:معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ۷۵ درصد پایگاه‌های سلامت مصوب و ۸۱ درصد مراکز جامع ارائه خدمات سلامت در حاشیه شهرها فعال شده اند و ۹۵ درصد جمعیت حاشیه نشین در این برنامه تحت پوشش قرار گرفته اند.

ساخت ۲۰ سلامتکده با معماری ایرانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، محمود خدادوست در مراسم رونمایی از برنامه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت استان با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از بهترین و موفق‌ترین استان ها در اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بوده است، گفت: اجرای موفق و موثر طرح تحول با  وجود مشکلات موجود در دوران تحریم تنها با تعامل و همدلی و همزبانی همه مقامات استانی تحقق یافت.

    وی سلامتی و امنیت را طبق روایات دو نعمت مجهول دانسته و افزود: در قانون اساسی ایران پرداختن به حوزه سلامت و امور پزشکی و تامین زیرساخت‌های لازم برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی‌‌ و درمانی مورد تاکید است اما علی رغم تاکیدات قانونی و روایی، همواره سلامت در اولویت های یازدهم یا سیزدهم در کشور بوده است .

    وی با بیان اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مساله سلامت در اولویت دوم و سوم قرار گرفت، ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت در دوران پس از انقلاب اتفاق نادر و ثبت شدنی در طول تاریخ خواهد بود این اتفاق میسر نبود مگر به پشتوانه مدیریت جهادی و سخت کوشی وزیر و پشتوانه باور دینی و اعتقادی مبنی بر اینکه راه رسیدن به خدا با خدمت صادقانه و بی ریا هموار خواهد شد.

    خدادوست تاکید کرد: در آغاز اجرای طرح تحول سلامت، نگرانی‌هایی مطرح می شد مبنی بر اینکه پرداختن وزارت به حوزه درمان به نوعی ایجاد هزینه مضاعف در نظام سلامت است و پایداری و ماندگاری در ارائه خدمت نخواهد داشت، اما در واقعیت وزارت بهداشت با تمام قوا و برنامه های منسجم به تمامی حوزه ها وارد شد.

    معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گریزی بر اقدامات حوزه تحول سلامت اظهار کرد: 11 میلیون نفر در اجرای طرح تحول سلامت در سطح کشور بیمه شدند که درآمد این افراد زیر یک میلیون تومان بوده است و این واقعیت توجه وزارت بهداشت و رفاه به افراد کم درآمد جامعه را نشان می دهد.

    وی افزود: ارائه خدمت در 370 بیمارستان با ظرفیت 8 میلیون نفر بستری در سال پرداختی برای درمان بیماران از جیب مردم را به حدود 6 درصد و برای کسانی که از نظام ارجاع استفاده می کردند به 3 درصد رسید و این اتفاقی است که این اتفاق مهم در تاریخ کشور ثبت و ضبط خواهد شد.

    وی با بیان اینکه بالغ بر 10 هزار نفر از قشر متخصص در کشور تربیت شده و چهار هزار نفر پزشک در مناطق محروم در حال خدمت رسانی هستند، گفت:  در بخش سرطانی ویزیت 40 میلیون نفر بیمار، از   35 هزار تومان به سه هزار تومان در بیمارستان های دولتی کاهش یافت.

    خدادوست هم چنین از استقرار 19 پایگاه آمبولانس هوایی در کشور خبر داد و گفت: بالغ بر یک میلیون و 500 هزار متر مربع مرکز درمانی در دو سال گذشته نوسازی و بازسازی شد و همچنین در قالب طرح تحول سلامت یک میلیون زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان های دولتی کشور  انجام گرفت که ثمره تمامی این خدمات رضایتمندی مردم، ارائه خدمات مطلوب تر و ایجاد دسترسی عادلانه تر به مردم در رساندن خدمات درمان بوده است.

    وی با اشاره به خدمات صورت گرفته در حوزه بهداشت تاکید کرد: در طرح تحول سلامت حدود دو هزار خانه بهداشت ساخته شد و هم چنین مراکز بهداشتی و درمانی و محل زیست پزشکان در روستاها  نیز بازسازی و نوسازی شد.

    وی رونمایی از برنامه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت را اتفاق بسیار مهمی دانست و گفت: این طرح به صورت نمادین همزمان با  2875 در پایگاه ها و مراکز جامع سلامت در کشور، در مرکز و پایگاه سلامت تبریز افتتاح می شود.

    وی اجرای این برنامه را توجه به قشر فقیر و کم درآمد جامعه دانست و گفت: حدود سی سال قبل وقتی نظام ارائه خدمات شبکه ای راه افتاده بود خدماتی نسبتا مطلوب در روستاها ارائه می شد و حاشیه شهر از نعمت حداقلی حوزه بهداشت محروم بودند و حداقل زیرساخت های رفاهی را نداشتند اما این اتفاق مهم در دولت تدبیر و امید توجه به حاشیه شهر بود که قبلا مورد غفلت واقع شده بود.

    خدا دوست تاکید کرد: بر اساس آخرین سرشماری بالغ بر 10 میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین در کشور داریم که این جمعیت از حداقل خدمات بهداشتی درمانی برخوردارند و نیاز به ارائه خدمات بهتر در مراکز درمانی و بهداشتی پیشرفته دارند.

    معاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: 75 درصد پایگاه های سلامت مصوب و 81 درصد مراکز جامع ارائه خدمات سلامت در حاشیه شهرها فعال شده اند و 95 درصد جمعیت حاشیه نشین در این برنامه تحت پوشش قرار گرفته اند.

    وی در پایان با اشاره کوتاهی در زمینه به طب سنتی و طب ملی کشور گفت:  طب سنتی ریشه در باورها و اعتقادات مردم دارد و باید آن را برای حفظ سلامت جامعه به کار بگیریم چرا که چیزی که در باور مردم باشد بیشتر و بهتر قابل پذیرش در جامعه است.

    وی با بیان اینکه راه انداختن طب سوزنی طبیعتا در فرهنگ مردم ما قابل پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: طب سنتی ایران با قدمت چندین ساله می تواند به نظام سلامت و اقتصاد کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی کمک شایان توجهی داشته باشد.

    خدادوست تاکید کرد: در طرح تحول سلامت، ساخت  20 سلامتکده با معماری ایرانی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد که در استان آذربایجان شرقی نیز یکی از این مراکز افتتاح خواهد شد و خوشبختانه در بهمن ماه در 10 دانشگاه کشور به صورت پایلوت ادغام خدمات حفظ تندرستی و توسعه بر اساس آموزه های طب سنتی در نظام سلامت کشور انجام خواهد شد.

    گفتنی است؛  در خاتمه این مراسم برنامه طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت با حضور خدادوست، مدیر کل بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت رونمایی شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار