مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه و شهرسازی به دستگاه‌های تابعه ابلاغ کرد:

الزام تمامی دستگاه‌های وزارت راه و شهرسازی بر اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با صدور بخشنامه‌ای، اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را برای تمامی معاونت‌ها و سازمان‌های وزارت متبوع الزامی ابلاغ و ماموریت مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارتخانه را تشریح کرد.

الزام تمامی دستگاه‌های وزارت راه و شهرسازی بر اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با صدور بخشنامه‌ای ضمن تأکید بر ضرورت اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به تمامی معاونت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه و تمام واحدهای استانی وابسته به وزارت راه و شهرسازی، مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارتخانه را موظف به پیگیری این قانون دانست و به شرح وظایف آن پرداخت.

    متن بخشنامه مذکور به شرح زیر است:

    در راستای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به موجب این ابلاغ حوزه ستاد، کلیه سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل تابعه وزارت متبوع موظف هستند کلیه دارایی‌های اطلاعاتی و فراداده‌های وابسته را برای استفاده عموم شهروندان به صورت آزاد، به‌روز، برخظ و در شکل قابل خواندن توسط ماشین‌های کامپیوتری ارائه نمایند. این بخشنامه شامل تمام دارایی‌های اطلاعاتی است که انتشار آن‌ها صراحتا توسط قانون منع نشده است، می‌شود. هرگونه محدودیت در انتشار، بازنشر، توزیع و انتقال صرفا به استناد قانون و مقررات و حکم محاکم ذی‌صلاح باید صورت گیرد.

    اطلاعات یا بخشی از آن که منجربه نقض حریم خصوصی افراد، افشای اسرار تجاری و یا به خطر افتائن امنیت ملی گردد از موضوع این ابلاغیه مستثنی هستند، در صورتی که اعمال محدودیت در انتشار بخشی از اطلاعات یا تغییر شکل آن باعث رفع این محدودیت گردد، انتشار آن بلامانع می‌باشد.

    تبصره: تشخیص داده‌های شامل مصادیق فوق بایستی توسط هیئتی ویژه که به پیشنهاد مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت متبوع و ابلاغ وزیر تعیین می‌گردد، داده می‌شود.

    - به مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت متبوع ماموریت داده می‌شود تا طی هماهنگی با کلیه معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل تابع ضمن شناسایی و طبقه‌بندی منابع اطلاعاتی، اقدام به تدوین دستور کار اجرایی دسترسی آزاد به اطلاعات نماید تا با ابلاغ وزیر موضوع به اجرا گذاشته شود.

    - مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت متبوع وظیفه نظارت بر اجرای سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار عمومی آن‌ها را دارد.

    - مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی موظف است با هماهنگی تمامی معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل تابعه ابزار، پایگاه‌های اطلاعاتی ارائه محتوا و کلیه استانداردها و فرآیندهای لازم برای اجرای سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات را از مرجع واحد پیشنهاد و با ابلاغ وزیر ایجاد نماید.

    - مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی موظف است هر دو ماه گزارش داده‌های آزاد شده، اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آتی را برای تحقق دسترسی آزاد به اطلاعات به اطلاع عموم برساند.

    - مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی موظف است نتایج منتجه از آزادسازی داده، میزان استفاده و ارزش خلق شده براساس اهداف از پیش تعیین شده را به انتشار عمومی برساند.

    سایر مسئولیت‌های مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی در ارتباط با موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات به شرح زیر است:

    - شناسایی و الویت‌بندی کلیه دارایی‌های اطلاعاتی اعم از داده و فراداده در معاونت‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل تابعه.

    - تهیه طرح و اجرای زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سکوی دسترسی آزاد به اطلاعات.

    - راهبری دارایی‌های اطلاعاتی، استاندارد‌ سازی و ارتقای کیفیت داده و انتشار عمومی دارایی‌های اطلاعاتی.

    تنظ- یم ساز و کار جمع‌آوری، نگهداری و انتشار عمومی دارایی‌های اطلاعاتی و نظارت بر اجرای آن.

    - نظارت بر فرآیند‌های جمع‌آوری دارایی‌های اطلاعات در کلیه معاونت‌ها، سازمان‌ها شرکت‌ها و ادارات کل تابعه و ارتقا و بهبود سازو کار آن.

    - رفع موانع برای توسعه سیاست آزادسازی دارایی‌های اطلاعاتی.

    - توسعه اتفاده مجدد دستگاه‌ها و معاونت‌ها از دارایی‌های اطلاعاتی به منظور کاهش هزینه، بهبود عملیات جاری و توسعه امنیت و حفظ حریم خصوصی.

    - تنظیم روابط اداری و اتخاذ رابطان اطلاعاتی برای استفاده و پیاده‌سازی سیاست دسترسی آزاد به اطلاعات.

    کلیه معاونت‌‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات کل تابعه به موجب این ابلاغ موظف هستند از هیچ اقدامی برای تحقق این بخشنامه دریغ نکنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار