مدیران خودروعصر اعتبار

سهم ۹۰۵ فقره‌ای بخش تعاون از ۲۵۰۰ پروانه ساختمانی صادر شده در تهران

سهم مسکن از اقتصاد تعاون

عصر ساختمان- براساس آخرین آمار به دست آمده از طرح جمع آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادرشده توسط شهرداریها، ۹۰۵ پروانه ساختمانی شامل پروانه ساختمان، تخریب و نوسازی، اضافه اشکوب و بنا برای بخش تعاون صادر شده است.

سهم مسکن از اقتصاد تعاون
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، این در حالی است که از اجرای طرح در سال 1394، تعداد 905 پروانه ساختمانی(شامل پروانه ساختمان، تخریب ونوسازی، اضافه اشکوب و توسعه بنا) توسط شهرداری‌های کشور برای تعاونی‌‌ها صادر شده است. این تعداد پروانه در حدود0.7 درصد کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری‌های کشور اعم از بخش خصوصی، دولتی و تعاونی را تشکیل می‌دهد. از کل پروانه‌های صادر شده در بخش تعاون، 44 پروانه(  4.9 درصد) مربوط به افزایش بنا(شامل اضافه اشکوب و توسعه بنا)و 861 پروانه(95.1 درصد) مربوط به احداث ساختمان (شامل پروانه ساختمان و تخریب و نوسازی) بوده است. استان‌‌های اصفهان(  39 درصد) و کرمان( 16.1 درصد) بیشترین واستان‌های سمنان، همدان و هرمزگان هرکدام(  0.1 درصد) کمترین تعداد پروانه احداث ساختمان در بخش تعاون را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین استان قم درسال 1394 هیچ پروانه ساختمانی در بخش تعاون نداشته است.
    طبق گزارش واحد آمار و برنامه ریزی اتاق تعاون ایران، از کل پروانه‌های صادر شده در بخش تعاون، 44 پروانه(  4.9 درصد) مربوط به افزایش بنا(شامل اضافه اشکوب و توسعه بنا)و 861 پروانه(95.1 درصد) مربوط به احداث ساختمان (شامل پروانه ساختمان و تخریب و نوسازی)  بوده است.  استان‌‌های اصفهان(  39 درصد) و کرمان( 16.1 درصد) بیشترین و استان‌های سمنان، همدان و هرمزگان هرکدام(  0.1 درصد) کمترین تعداد پروانه احداث ساختمان در بخش تعاون را به خود اختصاص داده‌‌اند. همچنین استان قم درسال 1394 هیچ پروانه ساختمانی در بخش تعاون نداشته است.
    براساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال 1394 ، مجموع مساحت زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در بخش تعاون بالغ بر 1136838 متر مربع بوده است که 1.8 درصد از مجموع کل زیربنای تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در کل کشور را تشکیل می‌دهد. همچنین متوسط مساحت زیربنای هر پروانه احداث ساختمان در بخش تعاون 1320 مترمربع و برای کل کشور اعم از خصوصی، دولتی و تعاونی 520 متر مربع محاسبه شده است. همچنین مجموع مساحت زیر بنای تعیین شده در پروانه‌‌های صادر شده مربوط به افزایش بنا(شامل اضافه اشکوب و توسعه بنا) در بخش تعاون در سال 1394، بالغ بر 35163 متر مربع بوده است که حدود 0.9 درصد ازمجموع کل زیر بنای تعیین شده در پروانه‌‌های صادر شده افزایش بنا در کل کشور را تشکیل می‌دهد.
    براساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال 1394 ، تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در بخش تعاونی بالغ بر 5223 واحد بوده است که حدود 1.5 درصد از مجموع کل واحدهای پیش بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در کل کشور را تشکیل می‌دهد.
    این در حالی است که از زمان اجرای طرح مجموع مساحت زمین تعیین شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان در بخش تعاون بالغ بر 1013143 متر مربع بوده است که 970775 متر مربع  95.8درصدآن زمین‌های بایر و مابقی باغ، مزرعه یا ساختمان تخریبی بوده است. همچنین متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان 1177 مترمربع بوده است.
    همچنین، از مجموع پروانه‌های صادر شده در سال 1394 در بخش تعاون، تعداد 726 مورد آن(84.3 درصد) مربوط به پروانه‌های ساختمانی مسکونی و مابقی پروانه‌های صادر شده مربوط به ساختمان‌های مسکونی و کارگاه، بازرگانی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی و یا درمانی و سایر است. در مقایسه با کل کشور برای ساختمان‌های مسکونی، بخش تعاونی 0.7 درصد این گونه پروانه‌ها را تشکیل می‌دهد 2.2 درصد پروانه‌های احداث ساختمان آموزشی و 1.9 درصد بهداشتی و یا درمانی نیز در بخش تعاونی است.
    گفتنی است، توسعه بخش مسکن و رشد اقتصادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند. رونق در بخش ساخت و ساز به صورت تشکیل سرمایه ثابت و رشد ارزش افزوده ساختمان بر اقتصاد کلان تاثیرگذار است. همانگونه که مسکن در ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد و تحرک تولید در درون بخش و بخش‌های مرتبط با ساخت و ساز مؤثر است، توجه به تقاضای مسکن همانند هر کالای دیگری حائز اهمیت است. همچنین به همان اندازه داشتن اطلاعات و آماری دقیق از میزان ساخت و سازها و هرآن چه مرتبط با ساختمان و مسکن باشد ضروری است. 
    طرح جمع آوری اطلاعات پروانه‌‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور با هدف تأمین پاره‌‌‌ای از آمارهای بخش ساختمان و مسکن و تعیین میزان ساخت و ساز در نقاط شهری کشور با بهره گیری از اطلاعات ثبتی مندرج در پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط تمامی شهرداری‌‌های کشور از سال 1358 تا کنون همه ساله توسط مرکز آمار ایران به اجرا درآمده و نتایج آن منتشر شده است.
    آمار ساختمان مسکونی
    براساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال 1394 ، از مجموع پروانه‌‌های صادر شده برای احداث ساختمان مسکونی در بخش تعاون، 362 مورد( 49.9 درصد)برای احداث ساختمان‌های یک طبقه، 138 مورد( 19 درصد) برای احداث ساختمان‌های دو طبقه، 113 مورد(  15.6 درصد)برای احداث ساختمان‌های سه طبقه، 40 مورد(  5.5 درصد) برای احداث ساختمان‌های چهار طبقه، 73 مورد(  10 درصد)برای احداث ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر صادر شده است. در مقایسه با کل کشور، درصد مشارکت تعاونی‌ها در احداث ساختمان‌های 1 طبقه به سایر موارد بیشتر بوده است(  1.1درصد)و استان اصفهان(  56.4 درصد)، بیشترین تعداد پروانه احداث ساختمان‌های یک طبقه، در بخش تعاون را دارا است.
    براساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال 1394 ، از مجموع پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان مسکونی در بخش تعاون، 426 مورد( 58.7 درصد) برای احداث ساختمان‌‌های یک واحدی، 146 مورد(  20.1 درصد) برای احداث ساختمان‌های دو واحدی، 65 مورد(  8.9 درصد) برای احداث ساختمان‌های سه واحدی، 8 مورد( 1.1 درصد) برای احداث ساختمان‌های چهار واحدی و 81 مورد( 11.2 درصد) برای احداث ساختمان‌های پنج واحدی و بیشتر صادر شده است که در مقایسه با کل کشور درصد مشارکت تعاونی‌ها در احداث ساختمان های یک واحدی نسبت به سایر موارد بیشتر بوده است(  1 درصد) و استان‌های اصفهان(  2.9 درصد)، فارس( 2.2 درصد) و هرمزگان( ‌ 1.2درصد) بیشترین تعداد پروانه احداث ساختمان‌های یک واحدی و بیشتر در بخش تعاون را دارا هستند.
    براساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال 1394 ، پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان مسکونی از سوی شهرداری‌های کشور بر حسب نوع اسکلت و مصالح عمده به کار رفته در بنای آن در بخش تعاون نشان می‌دهد که 28.2 درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی، 58.6 درصد برای ساختمان‌های بتون آرمه و 13.2 درصد برای احداث ساختمان‌های با آجر و آهن و بلوک سیمانی بوده است.
    براساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال 1394، از مجموع پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان مسکونی در بخش تعاون، 50 مورد( 6.9 درصد)برای احداث ساختمان‌های با متراژ 100 متر مربع و کمتر، 272 مورد( 37.5 درصد) برای احداث ساختمان‌های با متراژ 101 تا 150 مترمربع، 71 مورد( 9.8 درصد)برای احداث ساختمان های با متراژ 151 تا200 مترمربع، 32 مورد( 4.4 درصد) برای احداث ساختمان‌های با متراژ 201 تا 250 مترمربع، 71 مورد( 9.8 درصد) برای احداث ساختمان‌های با متراژ 251 تا 300 مترمربع، 125 مورد(  17.2 درصد)برای احداث ساختمان‌های با متراژ 301 تا 500مترمربع و 105 مورد( 14.5 درصد) برای احداث ساختمان‌های با متراژ 501 متر مربع و بیشتر صادر شده است که در مقایسه با کل کشور درصد مشارکت تعاونی‌ها در احداث ساختمان‌های با متراژ زمین 101 تا 150 مترمربع نسبت به سایر موارد بیشتر بوده است( 1.5 درصد). استان اصفهان بیشترین تعداد پروانه احداث ساختمان مسکونی در این متراژ دربخش تعاون را دارا هستند.
    جمع آوری اطلاعات ثبت شده در پروانه‌های ساختمانی صادره توسط شهرداری‌های کشور از سال 1354 مورد توجه مرکز آمار ایران قرار گرفت و از سال 1358 اطلاعات مزبور گردآوری و بطور سالانه منتشر می‌شود.
    هدف کلی از اجرای این طرح، جمع آوری برخی از اطلاعات ثبت شده در پروانه‌های ساختمانی به منظور آگاهی ازمشخصات ساختمان‌هایی است که پروانه احداث یا افزایش بنای آن‌ها از شهرداری‌های کشور دریافت شده است.
    یادآوری می‌شود،‌ در این طرح اطلاعات شهر تهران جمع آوری نشده است. از طرفی گزارش ارایه شده صرفاً مربوط به پروانههای ساختمانی صادر شده توسط شهرداریهای کشور است نکته مهم اینکه پروانههای ساختمانی برای تعاونیهای مسکن مهر توسط وزارت راه و شهرسازی صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی