مدیران خودروعصر اعتبار

شهریور معاملات مسکن به روایت بانک مرکزی

عصر ساختمان- بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار مسکن در شهریورماه سال جاری، افزایش دمای فصل پیش رونق بازار را در پایان تابستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تایید کرد.

شهریور معاملات مسکن به روایت بانک مرکزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی‌های بانک مرکزی از حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران طی یکماهه شهریور، نشان می‌دهد: در این بازه بیش از 15 هزار و 500 واحد مسکونی در بنگاه‌های املاک مسکن معامله شده‌اند که نسبت به شهریورماه سال گذشته معادل 2/ 9 درصد رشد داشته است. این در حالی است که حجم معاملات در شهریورماه (همان‌طور که در گزارش روز پنج‌شنبه «دنیای اقتصاد» به آن اشاره شده است) نسبت به مرداد اندکی با کاهش مواجه شده است. مطابق با این گزارش، حجم معاملات آپارتمان‌های مسکونی در آخرین ماه از فصل تابستان نسبت به میانه تابستان معادل 6/ 13 درصد کاهش داشته است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد افزایش قیمت پیشنهادی از سوی فروشنده‌ها به دنبال افزایش حجم معاملات مردادماه، نحوه سپرده‌گیری بانک‌ها در دهه اول شهریور، کمبود فایل مناسب در فایل‌های خرید پس از موج افزایش حجم معاملات مردادماه و پایان موج تابستانی خرید مسکن پیش از شهریور از جمله مهم‌ترین دلایل افت معاملات در ماه پایانی فصل گرم سال است که از سوی مشاوران املاک به آن اشاره می‌شود. در عین حال مطابق با بخش دیگری از این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهریورماه به 4 میلیون و 760 هزار تومان رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 7/ 9 درصد رشد را تجربه کرده است. متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی در مقایسه با مردادماه سال جاری نیز معادل 9/ 1 درصد افزایش داشته است. مطابق با بررسی‌های بانک مرکزی، اگرچه واحدهای نوساز تا پنج سال ساخت با سهم 5/ 47 درصدی بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند اما سهم معاملات این گروه از آپارتمان‌ها نسبت به شهریورماه سال گذشته معادل 9/ 3 درصد کاهش داشته و در مقابل به سهم معامله آپارتمان‌های با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است. نکته مهم دیگر  آنکه همزمان با گرم شدن مسیر پیش رونق معاملات مسکن، منطقه 5 و 4 به‌عنوان دو منطقه مصرفی، بیشترین سهم معاملات یک ماه پایانی فصل تابستان را به خود اختصاص داده‌اند.

    همچنین بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در شهریور ماه سال جاری نیز موید تغییر متناسب اجاره‌بها با نرخ تورم در این دوره است، به‌طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 6/ 8 و 6/ 7 درصد رشد را نشان می‌دهد.

    گزارش بانک مرکزی از تحولات شش ماهه نخست سال جاری در بازار مسکن نیز حاکی از آن است که حجم معاملات با رشد 8/ 2 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در این بازه زمانی به 85 هزار و 200 واحد مسکونی رسیده است. همچنین در این مدت متوسط قیمت خرید و فروش آپارتمان مسکونی معامله شده در بنگاه‌های املاک پایتخت معادل 4 میلیون و 580 هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 2/ 6 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی