مدیران خودروعصر اعتبار

مصرف آب شرب تهرانی ها چقدر است ؟

عصر ساختمان- مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: طی سال آبی گذشته حدود یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب آب از منابع آبی سطحی و زیرزمینی برای تامین آب شرب استان تهران اختصاص یافت.

مصرف آب شرب تهرانی ها چقدر است ؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، "محمد شهریاری" با اشاره به سدهای تامین کننده آب شرب تهران گفت: تامین و انتقال آب استان تهران از طریق دو سامانه شرق و غرب صورت می گیرد که سامانه شرق شامل سدهای لار، لتیان و ماملو و سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان می شود.

    وی با اشاره به اینکه سدهای پنجگانه تهران بخش عمده ای از آب شرب شهر تهران و شهر کرج را تامین می کنند، افزود: آب سد طالقان از طریق یک خط لوله 62 کیلومتری به قطر 1800 میلی متر به آبگیر بیلقان کرج منتقل و همراه با آب انتقالی از سد امیرکبیر به سمت تصفیه خانه های تهران هدایت می شود.

    شهریاری اظهار داشت: آب شرب انتقالی از سد لار نیز از طریق تونل و خط لوله به سمت تهران ارسال می گردد که بخشی از آن به تصفیه خانه پنجم تهران و بخشی دیگر نیز به دریاچه سد لتیان منتقل می شود و آب انتقالی از سد لتیان به تصفیه خانه های شماره 3 و 4 تهرانپارس و آب شرب انتقالی از ماملو به تصفیه خانه شماره هفتم منتقل شده و پس از انجام فرآبندهای تصفیه به شبکه توزیع آب شرب شهر تهران تزریق می شود.

    مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: بر اساس تخصیص های ابلاغی از وزارت نیرو بخشی از نیاز آب شرب شهرکرج نیز از طریق سدهای طالقان و امیرکبیر تامین می گردد.

    وی با اشاره به روند برنامه ریزی برای تامین آب شرب شهرهای تهران و کرج گفت: در انتهای هر سال آبی همکاران ما در واحد تخصصی ستاد و سدهای تحت پوشش شرکت آب منطقه ای تهران بر اساس اطلاعات هواشناسی و داده های آماری خود اقدام به پیش بینی آورد رودخانه های منتهی به سدهای پنجگانه در سال آبی پیش رو نموده و بر اساس میزان موجودی آب مخازن سدها برنامه ریزی های لازم جهت تامین نیاز آب شرب و سایر مصارف آب پایین دست سدها  صورت می پذیرد  که برنامه پیش بینی شده پس از اخذ تاییدیه و ابلاغ از سوی شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران ، عملیاتی می گردد. نکته مهم و حایز اهمیت در تنظیم برنامه منابع و مصارف سدها، برنامه ریزی جهت تامین مطمئن و پایدار آب شرب شهر تهران به عنوان پایتخت کشورمان در سال آبی مد نظر کارشناسان فعال در واحدهای تخصصی می باشد.

    شهریاری از اجرای دقیق برنامه پیش بینی شده تامین آب تهران با کمترین انحراف و بالاترین دقت در سال آبی گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر متوسط نیاز آب شرب شهر تهران یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب برنامه ریزی می شود که با توجه به وضعیت آب و هوا، بارش، ذخیره برفی و منابع آب زیرزمینی بخشی از این نیاز از منابع آبی سطحی (سدهای پنجگانه تهران) و بخشی دیگر از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.

    تامین بیش از 73 درصد آب شرب تهران از منابع سطحی

    مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران میزان آب شرب تامین شده شهرتهران در سال آبی 96-95 را حدود 1 میلیارد و 25 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: حدود 272 میلیون متر مکعب از این حجم آب  از طریق منابع آب زیرزمینی و 753 میلیون متر مکعب نیز از طریق سدهای پنجگانه تهران تامین شده است که بدین ترتیب در سال آبی گذشته بیش از 73 درصد از آب شرب استان تهران از طریق منابع آب سطحی تامین شده است.

    شهریاری سیاست شرکت آب منطقه ای تهران را تامین آب از طریق منابع آب سطحی عنوان کرد و افزود: از آنجا که میزان بارش ها و وضعیت منابع آب سطحی در سال آبی گذشته بهتر از سال های قبل بود، بخش بیشتری از آب مورد نیاز از طریق منابع آب های سطحی تامین شد اما در سال های خشک و کم بارش نسیت برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی تغییر کرده و برداشت از منابع آب زیرزمینی افزایش می یابد.

    وی با تاکید بر لزوم ذخیره منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت بی رویه این بخش از منابع آبی گفت: با توجه به وضعیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست های پدید آمده، به دنبال کاهش برداشت منابع آب زیرزمینی و تامین آب از منابع سطحی هستیم که این موضوع نیز به شدت به وضعیت آب و هوا، بارش و آورد رودخانه ها بستگی دارد.

    شهریاری یادآور شد: سیاست های ابلاغی و شرکت آب منطقه ای تهران این است که در انتهای هر سال آبی ذخیره آبی موجود در مخازن سدها به گونه ای باشد که سال آبی پیشرو با کمترین چالش سپری شود که این سیاست همواره در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار می گیرد.

    افزایش 17 میلیون متر مکعبی ذخیره سدها

    وی حجم ذخیره سدها در انتهای شهریور سال 1395 را حدود 814 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: ذخیره منابع آب در پشت سدهای پنجگانه تهران در 31 شهریور سال جاری به حدود 831 میلیون متر مکعب رسیده است که میزان ذخیره منابع آب با وجود تامین بخشی از نیازهای آب شرب ، صنعت و کشاورزی استان تهران حدود 17 میلیون متر مکعب نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

    مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه  طی سال آبی گذشته حدود یک میلیارد و 824 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه سدهای تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای تهران شده است، افزود: این درحالیست که میزان ورودی آب به سدهای لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان طی سال آبی 95-94 حدود یک میلیارد و 862 میلیون متر مکعب بوده است که حاکی از کاهش 38 میلیون مترمکعبی منابع آب سطحی می باشد که به یاری خدا و با توجه به برنامه ریزیهای انجام شده و همراهی و همکاری شهروندان محترم و همکاران ما در شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران نیاز آب شرب تهران تامین گردید.

    وی با بیان اینکه طی سال آبی گذشته حدود 135 میلیون متر مکعب آب از سدهای امیرکبیر ، لتیان و ماملو به منظور کنترل سیلاب رهاسازی شده و با توجه به زیرساختهای پیش بینی شده بخش عمده ای از آن در پایین دست سدههای موصوف و در حوضچه های تغذیه مصنوعی وارد سفره های آب زیرزمینی شده است .

    شهریاری با اشاره به تنوع تاسیسات موجود در شرکت آب منطقه ای تهران در ذخیره ، انتقال و تامین آب اعم از سدهای خاکی ، بتنی ، تونل و خطوط لوله انتقال آب جهت مصارف مختلف گفت : تلاش بی وقفه و شبانه روزی همکاران شاغل در این تاسیسات و همچنین دفاتر تخصصی ستادی نقش مهم و حیاتی در برنامه ریزی و تامین مطمئن و پایدار آب از این منابع داشته و البته نباید نقش کلیدی هموطنان در صرفه جویی و مصرف بهینه این منابع آبی محدود فراموش شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار