مدیران خودروعصر اعتبار

وام مسکن ارزان می‌شود

عصر ساختمان- بــرنـامـه وزارت راه و شهرسازی برای تقویت متقاضیان مصرفی مسکن در حال نهایی‌شدن است.

وام مسکن ارزان می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی، از کاهش مدت زمان سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم از 12‌ماه به 10ماه، کاهش نرخ سود تسهیلات این صندوق از9.5درصد به 8درصد و افزایش دوره بازپرداخت آن از 12سال به 15سال خبر داده است.

    تسهیل شرایط تسهیلات مسکن برای نخستین بار از سوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و پس از آن نیز چندین بار توسط متولیان حوزه مسکن در وزارت راه‌ و شهرسازی تشریح شده است. اکنون سلامی، مشاور وزیر راه وشهرسازی در گفت‌وگو با مهر از نهایی شدن این 3 برنامه خبر می‌دهد؛

    این در حالی است که اجرای این برنامه‌ها هنوز از سوی بانک مرکزی یا مقامات دیگر دولتی اعلام نشده است اما احتمال می‌رود که در هفته جاری این موضوع رسما اعلام شود. پیشنهاد این 3 برنامه در حدود یک‌ماه پیش توسط وزیر راه و شهرسازی به رئیس‌جمهور داده شده است.

        توان متقاضیان مسکن بهتر می‌شود؟

    آخرین تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد که این بازار به مدد حضور متقاضیان مصرفی، با حفظ تعادل نسبی، بر لبه رونق در حرکت است؛ در حقیقت پس از اینکه مسکن به واسطه جهش‌های قیمتی مکرر و نجومی در سال‌های منتهی به سال 91، وارد رکود سنگین شد و بعد از آن نیز به‌دلیل رکودی شدن فضای اقتصاد کلان کشور، هرگز مهلت خروج از رکود را پیدا نکرد. همین مسئله باعث شد ریشه معاملات سفته‌بازی و سوداگرانه در این بازار خشک شود.

    در این شرایط دولت یازدهم که سیاست‌های اصولی خود در بازار مسکن را بر افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی، به‌ویژه خانه‌اولی‌ها و زوج‌های جوان متمرکز کرده، فرصت مناسبی به‌دست آورد تا با راه‌‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم، رقم تسهیلات مسکن را تا سقف 80میلیون تومان برای متقاضیان تهرانی، 60میلیون تومان برای متقاضیان شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت، 40میلیون تومان برای متقاضیان سایر شهرها و دوبرابر این ارقام برای زوج‌های جوان افزایش دهد.

    در این میان پایدارماندن قیمت‌ها در بازار مسکن باعث شد عملا قدرت خرید تسهیلات مذکور نسبت به قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی حفظ شود و متقاضیان بتوانند حدود 40تا 80درصد قیمت یک واحد مسکونی را از طریق تسهیلات تأمین کنند؛ با وجود این، از یک سو به‌دلیل طولانی بودن مدت سپرده‌گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم و از سوی دیگر به‌دلیل بالا بودن مبلغ اقساط این تسهیلات، بخش زیادی از متقاضیان مسکن، از تسهیلات مسکن یکم استقبال نکردند.

    از سوی دیگر از میان حدود 260هزار نفری نیز که بنا به گفته وزیر راه وشهرسازی تاکنون در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند، تا چندی پیش حدود 34هزار نفر حائز دریافت سقف تسهیلات شده بودند که از این تعداد، حدود 10هزار و 200نفر یعنی کمتر از یک‌سوم متقاضیان واجد شرایط، از تسهیلات متعلقه به‌حساب خود استفاده کرده‌اند.

    در این شرایط، متولیان مسکن در دولت دوازدهم، اعلام کردند برنامه‌هایی برای تقویت متقاضیان مصرفی بازار مسکن درنظر گرفته‌اند که اگر با آنها موافقت شود، سپرده گذاران در صندوق پس‌انداز مسکن یکم با شرایط بهتری مواجه می‌شوند و خواهند توانست در ازای 10‌ماه سپرده‌گذاری در این صندوق، دوبرابر میانگین حساب خود تا سقف‌ 80، 60و 40میلیون تومان در شهرهای تهران، بالای 200هزار نفر جمعیت و سایر شهرها تسهیلات دریافت کنند. تسهیلاتی که نرخ بهره آنها از 9.5درصد به 8درصد کاهش یافته و مدت زمان بازپرداخت آن نیز از 12سال به 15سال رسیده است.

        استفاده از تسهیلات مسکن چقدر آسان‌تر می‌شود؟

    هم‌اکنون یک شهروند تهرانی می‌تواند با سپرده‌گذاری 40میلیون تومانی به‌مدت یک سال در صندوق سپرده‌گذاری مسکن یکم، 80میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 8.5درصد و دوره بازپرداخت 12ساله دریافت کند و ماهانه حدود 933هزار تومان اقساط آن را بپردازد. بر همین قیاس زوج‌های تهرانی می‌توانند با افتتاح 2حساب 40میلیون تومانی جداگانه، 160میلیون تومان وام با همین شرایط دریافت کرده و 144قسط حدود یک‌میلیون و 866هزار تومانی پرداخت کنند.

    با اعمال تغییرات مدنظر دولت در مدت سپرده‌گذاری، نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت این اقساط، متقاضی تهرانی می‌تواند با سپرده‌گذاری 40میلیون تومان به‌مدت 10ماه، 80میلیون تومان وام مسکن یکم دریافت کند و به‌مدت 15سال اقساط حدود 764هزار و 500تومانی آن‌را بپردازد. زوجین تهرانی نیز در همین شرایط می‌توانند 160میلیون تومان وام بگیرند و ظرف 15سال ماهانه یک‌میلیون و 529هزار تومان قسط بدهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار