مدیران خودروعصر اعتبار

شکرچی زاده مطرح کرد:

رکود مسکن، دامن‌گیر کاهش مصرف بتن شد

عصر ساختمان- معاون وزیر راه وشهرسازی از کاهش چشمگیر مصرف بتن در ساخت و سازهای شهری و پروژه‌های سدسازی خبر داد.

رکود مسکن، دامن‌گیر کاهش مصرف بتن شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین همایش روز بتن با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و  دبیر همایش بتن و  رئیس انجمن ملی بتن برگزار شد.

    در این همایش محمد شکرچی زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان  ضرورت ساخت و سازهای بتنی در بناه های شهری و زیرساخت های کشوری، اظهار کرد: صنعت ساخت و ساز همواره به عنوان یکی از معیارهای توسعه کشورها شناخته می شود و بخش مسکن شهری نیز حدود 30 درصد از حجم اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

    وی در ادامه افزود: صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع بزرگ و زیربنایی نقش مهمی در پیشرفت و گسترس صنایع دیگر دارد، به همین منظور بحث انرژی و لزوم مصرف بهینه آن از مهمترین چالش های جهانی به شمار می آید.

    شکرچی زاده تصریح کرد: در عرصه تولید سازندگی و اجرا با رشد پروژه های ملی، استفاده روزافزون  از بتن به عنوان ماده ای بسیار پرمصرف در ساختمان‌، راه ، اسکله‌، بنادر و انواع ابنیه نشانگر نقش بتن در توسعه کشور و اهمیت آن نزد صاحب نظران و متخصصان به این امر است.

    وی گفت: این پروژه های عمرانی به عنوان مصرف‌کننده اصلی سیمان در دهه 80 و اوایل دهه 90 بودند که رکود در آنها مصرف سیمان را با کاهش چشمگیری روبرو کرده است.

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه توضیح داد: گسترش رویه های بتنی، تثبیت لایه‌ها و زیربنای راه‌ها با سیمان در کشور از راهکاری موثر برای افزایش یک تا دو میلیون تن در سیمان به شمار می رود.

    وی ادامه داد: با وجود آنکه عمر تولید بتن در کشور به 80 سال رسیده، اما استفاده گسترده آن در ساختمان ، پل و بنادر به دلیل قیمت ارزان قیر نادیده گرفته شده و این خود یک غفلت تاریخی در بتن به شمار می رود.

    شکرچی زاده یادآور شد: علی رغم مزایای بتن و عمر مفید 30 تا 50 ساله، استفاده از آن در کشور، کاهش چشمگیری داشته است.

    وی تاکید کرد: توسعه و به کارگیری علم مواد و شیمی در بتن این امکان را فراهم ساخته تا سازه هایی با عمر مفید بیشتر و مقاوم تر ساخته شوند و با گسترش استفاده از انواع افزودنی شیمیایی بتن، مانند انواع مواد پلیمری و روان کننده ها استفاده از بتن در سازه های مهم شهری را فراهم کرده است.

    معاون وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: سیاست های توسعه شهری به خصوص در چند دهه اخیر احداث سازه ها و تأسیس بتنی را برای بسیاری از شهرهای کشور امکان پذیر کرده و در نتیجه انواع سازه های بتنی در کلاس جهانی مانند پل‌‌ها و برج ها اکنون در بسیاری از شهرهای کشور ساخته و انتظار می رود این روند در آینده به طور فزآینده ای ادامه یابد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ایجاد ساختمان‌های بتنی پایدار و مطمئن در برابر حوادث به ویژه زلزله، کاهش هزینه های ساخت و استفاده صحیح از منابع و مواد اولیه در تولید سیمان باید به باور عمومی و عزم ملی تبدیل شود و در این راستا نقش دانشگاه ها و مراکز علمی کشور بسیار مهم است.

    شکرچی زاده با بیان اینکه عمر صنعت بتن در کشور به پایان رسیده، افزود: با وجود آنکه ارزش افزوده در سیمان بالا است، اما کشور در استفاده از آن بسیار کوتاهی کرده است، به طوریکه مصرف سیمان در سال 2016 به 4 میلیارد و 600 میلیون تن رسیده و استفاده از سازه های اسکلتی در این دوره افزایش یافته است.

    شکرچی زاده در ادامه به مزایای استفاده از بتن اشاره کرد و گفت: افزایش عمر مفید ساختمان، مقاومت در برابر آتش و کاهش مصرف انرژی از جمله مزایای استفاده از بتن در کشور به شمار می رود.
    تولید سالیانه 13 میلیارد تن بتن در جهان

    هرمز فامیلی دبیر پانزدهمین همایش بتن با اشاره به نقش مهم بتن در ساختمان های شهری، اظهار کرد: آرمه بتن و فولاد دو ماده ساختمانی به صورت مکمل عمل می‌کنند ولی در انتخاب نوع اسکلت ساختمان این دو در رقابت هستند و مهندسان با توجه به مزایا و معایب هر یک نوع سازه را انتخاب می‌کنند.

    فامیلی با اشاره به افزایش و دوام بتن در محیط های مخرب از جمله مناطق سواحلی و خلیج فارس گفت: آیین نامه بتن ایران و مبحث مهم مقررات ملی ساختمان در مرکز انجمن بتن در دست تدوین است.

    دبیر پانزدهمین همایش بتن افزود: بتن پس از آب پرمصرف ترین مصالح ساختمانی به شمار می آید و تولید سالیانه آن در جهان به بیش از 13 میلیارد تن می رسد.

    فامیلی تاکید کرد: بتن به دلیل در دسترس بودن آسان، انعطاف پذیری و سازگاری به محیط زیست می تواند به عنوان برترین مصالح ساختمانی به شمار آید اما استقبال چندانی از آن نشده است.

    وی با بیان اینکه استفاده از اسکلت فلزی سرعت عمل در ساختمان سازی را افزایش داده است، گفت: صرفه جویی در سطح زیربنای مفید ساختمان از جمله مزایای اسکلت فلزی به شمار می آید ولی هزینه استفاده از آن دو برابر بتن است.

    فامیلی توضیح داد: مقاومت اسکلت فلزی در برابر آتش بسیار ضعیف است و اتصالات فولادی در آن نیاز به دقت بیشتری دارد.

    دبیر همایش بتن یادآور شد: مهمترین دلیل استفاده از اسکله های فولادی در ساختمان های بلند مرتبه سبک بدون وزن، نسبت به اسکلت بتنی است اما در مواقع آتش سوزی میزان خسارت در ساختمان های فولادی چندین برابر می شود، برای نمونه می توان به حادثه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اشاره کرد که منجر به خسارت مالی و جانی زیادی شد.

    فامیلی در ادامه توضیح داد: امروزه با ابداع بتن های سبک و پرمقاومت امکان ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه با بتن سبک فراهم گردیده و مشکل سنگینی وزن بتن از بین رفته، بنابراین می‌توان در بسیاری از ساخت و سازهای شهری به ویژه ساختمان‌های بلند مرتبه از بتن به جای فولاد استفاده کرد.
    پرهیز از اسکلت های فولادی در ساخت وسازهای شهری

    محسن تدین رییس انجمن ملی بتن در خصوص گردش مالی زیاد انجمن بتن در طول سال، اظهار کرد: سالیانه حدود دو میلیارد تومان، این انجمن گردش مالی دارد که می‌توان از آن به عنوان بزرگترین انجمن تخصصی در رشته عمران و معماری نام برد.

    وی در ادامه افزود: آیین نامه مقررات ملی ساختمان شامل بسیاری از باید و نبایدها است، به طوریکه گاهی به استفاده از بتن تاکید شده و در برخی موارد توصیه شده که در ساختمان سازی از اسکلت های فلزی و فولادی استفاده نشود.

    تدین در ادامه توضیح داد: امروزه در تمامی کشورها استفاده از ساختمان های بتنی رواج یافته، اما در ایران با وجود افزایش عمر مفید آن هنوز سازندگان به سراغ آن نمی روند.

    وی در خاتمه با بیان اینکه انجمن علمی بتن دارای 4 هزار و 700 عضو حقیقی و 2 هزار و 800 عضو دانشجویی است، گفت:  باوجود چنین اعضای حقیقی و دانشجویی باید فرهنگ سازی و استفاده از بتن در کشور رواج پیدا کند و باید با ایجاد راهکارهای جدید تولیدکنندگان و سازندگان پروژه های عمرانی در کشور را به استفاده از بتن تشویق کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار