مدیران خودروعصر اعتبار

تقاضای واقعی در مسکن رشد کرد

بازار مسکن،به‌زودی جذاب می‌شود

عصر ساختمان- برآوردها حاکی است که در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار وام خرید وارد بازار مسکن شود که مبلغ آنها بین ۱۰۰تا ۲۰۰میلیون تومان است.

بازار مسکن،به‌زودی جذاب می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، بازار مسکن،به زودی جذابیت خود را بدست می آورد.این موضوع را بسیاری از کارشناسان اقتصادی و البته کارشناسان حوزه مسکن پیش بینی کرده اند.البته آمارها هم روایت می کند که مسکن در نیمه نخست امسال رشدهای امیدوارکننده ای  را به ثبت رسانده است.البته بررسی ها نشان می دهد که این رونق نسبی که در نیمه نخست سال اتفاق افتاده ناشی از تحریک تقاضا برای مسکن غیرلوکس بوده است؛یعنی بخش واقعی تقاضا.موضوعی که دولت مدتهاست این هدف را دنبال می کند که تقاضای واقعی به جای حرکت های سوداگری در بازار مسکن تقویت شود.

    به گفته کارشناسان در صورتی که تقاضای مسکن را به عنوان نیاز به سرپناه و کالای ضروری در نظر بگیریم، در سال جاری تقاضای مسکن غیرلوکس که به عنوان سرپناه و نه به عنوان سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرد، افزایش پیدا کرده است.

    در شرایط ثبات قیمت و رشد نسبی درآمد خانوار، توان خانوار، هرچند اندک، برای خرید مسکن افزایش پیدا کرده است. همچنین از سال گذشته رشد اقتصادی در کشـور مثبت شده و این رشد اقتصادی مثبت باعث افزایش بیشتر درآمد و چشم انداز مثبت برای خانوار شده است. در نتیجه تمایل به خرید مسکن به خصوص برای اقشار متوسط افزایش پیدا کرده است.

    بررسی ها نشان می دهد که بخشی از رشدمعاملاتی که در شش ماه نخست سال اتفاق افتاده مربوط به  خانه اولی ها و افرادی است که با سپرده گذاری تقاضای وام دارند، در نتیجه همین حجم از تقاضا هم وارد بازار مسکن شده است.

    البته برخی تحلیل ها حکایت از آن دارد که رشد معاملات مسکن پیش درآمد رشد ناگهانی قیمت ها هماننده سالهای 81،86 و 91 است؛این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان این اتفاق دوباره تکرار نمی شود،زیرا جنس افزایش ها از رشد مثبت حکایت دارد.از سویی بررسی ها نشان می دهد از آنجا که سپرده گذاری ها توسط گروههای  کم درآمد و متوسط انجام شده تقاضای جدید بازار مسکن،تقاضای واقعی است.

    از سویی آنچه تحت عنوان رکود در بازار مسکن از آن یاد می شود،مربوط به ساکن ماندن تقاضای مسکن لوکس است. در حال حاضر برای بازار مسکن لوکس تقاضای کافی وجود ندارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار