مدیران خودروعصر اعتبار

زلزله لواسان از فعال بودن گسل‌های تهران خبر می‌دهد

عصر ساختمان:رئیس بخش شتاب‌نگاری زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت:وقوع زلزله لواسان خبر از فعال و زنده بودن گسل‌های پیرامون تهران می‌دهد که می‌تواند برای ما هشدار تلقی شود.

زلزله لواسان از فعال بودن گسل‌های تهران خبر می‌دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از آنا، اسماعیل فرزانگان، رئیس بخش شتاب‌نگاری زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره وقوع زلزله 3.1 ریشتری در لواسان تهران اظهار کرد: منطقه ای که امروز لرزیده منطقه‌ای است که از لحاظ لرزه خیزی در پیرامون گسل‌های شمال تهران و مشاء-فشم قرار دارد و نشان دهنده این است که گسل‌های این منطقه‌ فعال است.

    وی افزود: در مورد اینکه آیا زلزله امروز لواسان می‌تواند زلزله‌های بعدی را به همراه داشته باشد یا خیر؟ به درستی و با قطعیت نمی توان در این مورد قضاوت کرد. درمجموع با توجه به خرد لرزه‌هایی که هر روز در تهران و پیرامون به وقوع می‌پیوندد نمی‌توان گفت که این زلزله می‌تواند مقدمه زلزله بزرگتری باشد یا خیر.

    رئیس بخش شتاب‌نگاری زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تعدادی از دستگاه‌های شتاب نگار ما در فشم و لواسان و روستای مشاء این زمین لرزه را ثبت کرده‌اند که حدود 8 سانتیمتر در مجذور ثانیه بوده است اما رقم بالایی نبوده است.

    فرزانگان یادآور شد: وقوع زلزله لواسان و زلزله‌های پیرامون تهران نشان دهنده فعال بودن گسل های پیرامون تهران است که باید مورد توجه قرار گیرد. زمین لرزه‌های کوچک نشان می‌دهد که گسل‌های اطراف تهران زنده و فعال است و گسل‌های مرده‌ای نیستند و این به نوعی هشداری برای همه ماست.

    وی در مورد نیاز به استقرار نیروهای امدادی در حالت آماده باش گفت: چندی پیش در منطقه جعفریه قم زمین لرزه‌ای اتفاق افتاد که باعث نگرانی مردم شد و حتی سیستم‌های امدادی هلال احمر و دستگاه‌های امدادی آمادگی خود را افزایش دادند اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

    فرزانگان افزود: اینکه یک زلزله کوچک وضعیت را در مرز هشدار قرار دهد نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد اما باید آمادگی برخورد با چنین بلایایی در کشور همیشه وجود داشته باشد مگر اینکه روند لرزه‌ خیزی ادامه پیدا کند و دستگاه‌های شتاب نگار و لرزه نگار روند غیر طبیعی از افزایش لرزه‌های کوچک در یک ناحیه را ثبت کنند که در آن صورت نیز سازمان‌های مرتبط جلساتی برای بررسی وضعیت تشکیل خواهد شد اما هنوز از ما درخواست تشکیل جلسه برای بررسی وقوع زلزله صورت نگرفته است.

    ساعت 8:35 صبح امروز دوشنبه 12 بهمن زمین لرزه‌ای به وسعت 3.1 در مقیاس ریشتر لواسان تهران را لرزاند.براساس اعلام مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زمین‌لرزه در عمق11 کیلومتری زمین صورت گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو