مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد؛

اجاره‌بها کاهش می‌یابد

عصر ساختمان- رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بر اساس بخشنامه اخیر سازمان تعزیرات حکومتی، عدم ارائه کد رهگیری مشمول تخلف صنفی محسوب خواهد شد.

اجاره‌بها کاهش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، حسام عقبایی در نشست خبری امروز (یکشنبه 24 مهرماه) در خصوص بازار مسکن اظهار داشت: اتحادیه مشاوران املاک، سامانه‌های متعددی زیرمجموعه سامانه جامع اطلاعات املاک و مستغلات کشور که از سال 77 ایجاد شده، راه‌اندازی کرده است که می‌تواند خدمات خوبی به مردم در بخش املاک ارائه دهد.

    وی افزود: به دستور معاونت پیشگیری قوه قضائیه و بخشنامه اخیر سازمان تعزیرات حکومتی، ارائه کد رهگیری از سوی مشاوران املاک به خریداران و مستأجران مسکن الزامی است و اگر مشاوران املاک کد رهگیری ارائه ندهند، مشمول تخلف صنفی خواهند شد.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: به هیچ عنوان قراردادی تحت نام «قرارداد مسکن بدون کد رهگیری» نداریم؛ ضمن اینکه مشاوران املاک اجازه دریافت هزینه بابت صدور کد رهگیری ندارند و اگر مشاور املاکی درخواست هزینه برای کد رهگیری کند، غیرقانونی بوده و تخلف محسوب می‌شود.

    عقبایی با تأکید بر لزوم اتصال دستگاه‌های حاکمیتی مانند سازمان ثبت اسناد، سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و همچنین دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند شرکت‌های آب، برق و گاز به سامانه اطلاعات معاملات املاک تصریح کرد: با اجرای این برنامه‌ها، هر متقاضی خرید مسکن می‌تواند از انواع بدهی‌های پلاک ثبتی در هنگام خرید ملک از قبیل بدهی مالیاتی، بدهی بانکی و ... مطلع شده و اگر مشاور املاکی این اطلاعات را در اختیار مشتری قرار ندهد، امکان شکایت از او وجود دارد.

    وی در خصوص یکی دیگر از خدمات جانبی سامانه معاملات املاک و مستغلات اظهار داشت: در این سامانه افزونه‌ی جدیدی به عنوان «صندوق مکانیزه فروشگاهی» که بر اساس قوانین مالیاتی برای همه مشاغل و حِرَف زیرمجموعه اتاق اصناف الزامی است، ایجاد شده و از امروز همه مشاوران املاک می‌توانند با استفاده از این افزونه‌ی جدید، اظهارنامه‌های مالیاتی خود را ثبت کرده وم با توجه به اتصال این سامانه به سامانه مرکزی سازمان امور مالیاتی، مالیات صنف مشاور املاک به طور مستقل ثبت و محاسبه خواهد شد و دیگر نیازی به پر کردن دفاتر مالیاتی از سوی مشاور املاک نیست.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد اپلیکیشن جدیدی با نام «فَست‌ مِلک» به عنوان یکی از نرم‌افزارهای زیرمجموعه سامانه جامع معاملات املاک و مستغلات کشور ایجاد شده، تصریح کرد: بسیاری از مشاوران املاک که فعالیت سنتی در بخش معاملات مسکن انجام می‌دهند، ظهور اپلیکیشن‌های جدید معاملات مسکن را تهدیدی برای خود به حساب می‌آوردند، به همین سامانه «فست ملک» با همکاری سراسری اتحادیه مشاوران املاک و اتاق اصناف ایجاد شده و همه مشاوران املاک دارای پروانه فعالیت می‌توانند به این سامانه متصل شوند. از سوی دیگر مردم نیز می‌توانند با مراجعه به این سامانه، واحد مورد نظر خود برای خرید و فروش یا اجاره را وارد کرده و از طریق «فست ملک» به کلیه مشاوران املاک دارای اشتراک از منطقه مورد نظر، به فایل ایجاد شده دسترسی داشته باشند.

    عقبایی یکی دیگر از خدمات ایجاد شده در سامانه جامع معاملات املاک و مستغلات را بخش بیمه آتش‌سوزی و حوادث اعلام کرد و افزود: با وجود این سامانه، مردم می‌توانند در هنگام خرید و فروش مسکن، درخواست بیمه آتش‌سوزی و حوادث ارائه دهند که با توافقی که با بیمه مرکزی داشته‌ایم، این بیمه با 50 درصد تخفیف به متقاضیان ارائه خواهد شد.

    وی خاطرنشان کرد: سرویس پیامکی استعلام کد رهگیری نیز از سوی این اتحادیه با سرشماره‌ی (110203000) ایجاد شده و مردم می‌توانند با ارسال کد رهگیری و کد ملی خود به این سامانه، از حقیقی یا جعلی بودن کد رهگیری دریافتی از مشاور املاک مطلع شوند.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره مالیات مسکن نیز گفت: دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور و 650 هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران داریم که هیچ‌کدام از این واحدها، خانه‌های معمولی و متوسط شهر نیستند، بلکه یا واحدهای مسکن مهر در حاشیه شهر تهران هستند که زیرساخت زندگی ندارند و یا خانه‌های لوکس گران‌قیمت که به دلیل رکود اقتصادی، قدرت خرید آنها وجود ندارد؛ بنابراین اجرای سیاست مالیاتی در زمان رکود باید به صورت تشویقی و در صورتی که این سیاست جواب نداد، به صورت تنبیهی باشد.

    عقبایی در خصوص معاملات مسکن انجام شده در تهران در 23 روز نخست مهرماه خاطرنشان کرد: از اول مهرماه تا روز گذشته 10 هزار و 971 قرارداد خرید فروش و 10 هزار و 961 قرارداد رهن و اجاره داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش در بخش معاملات و کاهش در بخش اجاره به دلیل ورود به مهرماه و همچنین ماه محرم شاهد هستیم. همچنین در شهریور ماه نیز در تهران 17 هزار و 314 قرارداد خرید و فروش و 16 هزار و 829 قرارداد اجاره منعقد شده؛ ضمن اینکه در ماه گذشته در سراسر کشور به جز تهران 50 هزار و 54 قرارداد خرید و فروش و 54 هزار و 918 قرارداد اجاره به ثبت رسیده است.

    به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، پیش‌بینی بازار اجاره‌بها نیز کاهش پنج درصدی مبلغ اجاره به دلیل کاهش تقاضا نسبت به فصل تابستان خواهد بود و تنها دغدغه‌ای که در این زمینه وجود دارد، کاهش سود سپرده‌های بانکی است که پیش‌بینی می‌شود به افزایش اجاره‌بها بیانجامد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو