مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان خبر داد:

تشکیل واحد «پلیس ساخت و ساز» در شهرداری اصفهان

عصر ساختمان:رئیس کمیسیون عمران، شورای شهر اصفهان با بیان اینکه پلیس ساختمان از حلقه‌های مفقوده بود، گفت: پیگیری‌ها برای ایجاد پلیس ساختمان انجام و واحدی در این راستا در شهرداری تشکیل شده است.

تشکیل واحد «پلیس ساخت و ساز» در شهرداری اصفهان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش «عصر ساختمان» به نقل از مهر، عبدالرسول جان‌نثاری ظهر دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، نظارت بر عملکرد شهرداری را از وظایف شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد و اظهار داشت: از این رو با توجه به فعالیتم در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی اهتمام ویژه‌ای را در خصوص پروژه‌های اجرایی شهرداری داشته‌ام.

    وی توجه به معماری ایرانی، اسلامی را از موارد تاکیدی شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره چهارم عنوان کرد و ابراز داشت: در این حوزه در ابتدای راه هستیم و هر چند در شهری زندگی می کنیم که صاحب سبک معماری است اما در استفاده از معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌های معاصر و پروژه‌های در حال اجرا پیشرفت چندانی نداشته‌ایم.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای شهر اصفهان با اشاره به شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی برای توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌ها و ساختمان‌های شهری اصفهان اظهار داشت: دخالت دادن دانشگاه‌ها در راستای تربیت و پرورش طراحان آینده بسیار مهم است.

    وی با تاکید بر اینکه همچنین توجه به نقش NGO‌ ها و سازمان‌های مربوطه مانند سازمان نظام مهندسی بر ما روشن شده است، افزود: باید به سمتی برویم که این ضوابط به صورت دستور‌العمل در دستور کار تمام افراد قرار بگیرد.

    جان‌نثاری با بیان اینکه ضوابطی در طرح تفصیلی مشخص کرده‌اند که گلایه‌هایی در راستای سختگیرانه بودن این حوزه در راستای سبک‌های اصیل ایرانی، اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: هرچند ضوابطی مانند مشرف بودن و سایه‌اندازی در این راستا بوده اما از نقطه‌ای که هستیم تا نقطه‌ای که باید باشیم، فاصله داریم.

    وی با اشاره به اینکه در بحث سیما و منظر، کمیته‌ای در شهرداری تشکیل شده است که مالکان و سازندگان را موظف می‌کند قبل از اجرای نما، نقشه نما تهیه و به تصویب این کمیته برسد، اضافه کرد: شهر اصفهان نباید جایگاه جولان سبک‌های معماری غربی باشد و دور از شأن است که در شهر صاحب سبک معماری، نما‌های شیشه‌ای و کامپوزیت در کنار نما‌های ارزشمند اجرا شود.

    پروژه‌های شاخص به پروژه‌های محلی و منطقه‌ای نیاز دارد

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه شهر هم به پروژه‌های شاخص مانند مترو، میدان امام علی (ع) و میدان استقلال و هم به پروژه‌های محلی و منطقه‌ای نیاز دارد، افزود: اما همیشه دچار افراط و تفریط شده‌ایم و ما نباید از پروژه‌های شاخص و پروژه‌های محلی و منطقه‌ای در شهر اصفهان غافل شویم.

    وی طولانی شدن اجرای پروژه‌ها یکی از آسیب‌های موجود در این حوزه دانست و گفت: برای رفع این معضل، بر تشکیل ستاد ویژه برای رصد و پیگیری پروژه‌های شاخص تاکید شده است.

    جان‌نثاری با بیان اینکه همچنین در این کمیسیون به تهیه پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، سلامت و پیوست‌های زیست محیطی برای پروژه‌های اجرایی در شهر تاکید شده است، بیان داشت: انجام مطالعات دقیق فاز صفر پروژه‌ها و امکان‌سنجی اولیه امری مهم و ضروری است و این مهم از تاکیدات شورای اسلامی شهر است.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه مطالعات فاز صفر تمام پروژه‌ها باید در ابتدا به صورت کامل و دقیق انجام شود، ادامه داد: توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌ها و استفاده از توان و تخصص متخصصان و مشاوران طرح و برون‌سپاری در سازمان طراحی مورد تاکید بوده است.

    وی با بیان اینکه توجه به صرفه و صلاح اقتصادی در پروژه‌ها نیز مورد تاکید بوده و این مهم باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد، گفت: مردم بهره‌برداران واقعی پروژه‌های اجرایی در شهر هستند و توجه به نظرات و خواسته‌های مردم از تاکیدات ما در فرآیند طراحی بوده است.

    وی با اشاره به اینکه بحث پلیس ساختمان از حلقه‌های مفقوده سیستم ساخت و ساز بوده است، گفت: با این وجود پیگیری‌های لازم در راستای ایجاد پلیس ساختمان انجام شده و در حال حاضر واحدی برای این مهم در شهرداری شکل گرفته است.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: پلیس ساختمان در برخی از مناطق شهرداری راه‌اندازی شده و جلوگیری از خلاف‌سازی‌ها، کاهش پرونده‌های ماده 100 و جلوگیری از مزاحمت‌هایی که بعضا در ساخت و ساز‌ها ایجاد می‌شود از وظایف پلیس ساختمان است.

    وی ادامه داد: در دفترچه طرح تفصیلی طرحی به عنوان ضوابط پیش‌نما پیش‌بینی شده و نمای ساختمان‌ها در شهر باید براساس این ضوابط باشد.

    جان‌نثاری در پایان با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در راستای نهادینه شدن یک امر در جامعه نقش اول را دارد، تصریح کرد: رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های شهرداری باید در راستای توجه به معماری ایرانی، اسلامی در پروژه‌های شهری و ساختمان‌ها فرهنگ‌سازی کنند.

    جلوگیری از تغییرات در حین اجرای پروژه‌ها امری ضروری است

    جان‌نثاری با تاکید بر اینکه جلوگیری از تغییرات در حین اجرای پروژه‌ها امری مهم و ضروری است و اعمال تغییرات در حین اجرای پروژه‌ها یکی از آسیب‌های موجود در این حوزه محسوب می‌شود، اضافه کرد: طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را با سازندگان مسکن و حوزه‌های مرتبط با مسکن داشته‌ایم و آسیب‌شناسی مشکلات این حوزه یکی از خروجی‌های این جلسات بوده که حدود 70 مشکل را احصاء کردیم.

    وی با اشاره به اینکه برخی از این مشکلات مربوط به فرآیند‌های اجرایی در داخل شهرداری و برخی از مشکلات نیز به حوزه نظام مهندسی و حوزه‌های دیگر مانند آب، برق و گاز بود، تاکید کرد: قرار شد که کمیته مشترکی شامل معاونت معماری و شهر‌سازی شهرداری، اداره کل راه و شهر‌سازی، سازمان نظام مهندسی و شورای شهر با محوریت شورای اسلامی شهر تشکیل شود.

    وی با تاکید بر اینکه به دنبال این سرمایه‌گذاری اشتغال ایجاد می‌شود و بیش از 350 شغل با حوزه ساخت و ساز مرتبط است که اگر بتوانیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم، اشتغال نیز تقویت می‌شود، گفت: شعار در راستای پهن کردن فرش قرمز برای استفاده از مشارکت سرمایه‌گذاران باید محقق شود و اگر فرش قرمز پهن نمی‌کنیم، حداقل باید سیم خاردار‌ها را برداریم و ما در حال حاضر در حال جمع کردن سیم خاردار‌ها هستیم.

    جان‌نثاری با اشاره به اینکه نقش سازمان نظام مهندسی در فرآیند کنترل ساختمان و رعایت مقررات ملی بر همه ما روشن است، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی در این حوزه نقش مهم و پر‌رنگی دارد.

    وی با بیان اینکه شهرداری و نظام مهندسی دو بال برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها هستند و برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز‌ها باید ساختار تعریف شود، ادامه داد: رعایت اخلاق حرفه‌ای، سرعت‌بخشی به فرآیند‌های انجام کار، تکریم مراجعه‌کنندگان به شهرداری، شفاف‌سازی مباحث مالی و آموزش مهندسان و مردم از موارد قابل توجه در نظام مهندسی است.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درخواست ما از شهرداری این بوده که به میزانی که به ایجاد پل، رو‌گذر، زیر‌گذر نگاه ویژه می‌شود، باید به بحث سیستم مکانیزه نیز در تخصیص بودجه و رصد مشکلات آن توجه ویژه شود و در حال حاضر قرارداد آن منعقد شده و فاز‌هایی از آن نیز آغاز شده است.

    سیستم مکانیزه 40 برنامه دارد که فرآیند‌های مختلف را پوشش می‌دهد

    وی با اشاره به اینکه سیستم مکانیزه 40 برنامه دارد که فرآیند‌های مختلف را پوشش می‌دهد و در حال حاضر تعدادی از این برنامه‌ها نیز اجرایی شده است، افزود: در حال حاضر سامانه مهندسان طراح و ناظر در شهرداری راه‌اندازی شده است.

    جان‌نثاری با بیان اینکه در جلسات اولیه برای بررسی برنامه اصفهان 1400 هستیم و مواردی که در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد در برنامه‌ریزی‌های شهری باید رعایت شود، ادامه داد: در شهرداری هرگونه مصوبه در قالب تراکم براساس نقشه است و مخالف با بارگذاری بیشتر و تراکم بیشتر هستیم.

    وی با تاکید بر اینکه هر شهروند در حد دو طبقه بدون پرداخت هزینه تراکم می‌تواند ساخت و ساز کرده و برای اضافه شدن طبقات دیگر براساس قانون باید هزینه آن را به عنوان هزینه تراکم به شهر پرداخت کند، تصریح کرد: براساس اصول شهر‌سازی در شهر به ساختمان ارتفاع‌دار و ساختمان بدون ارتفاع نیاز داریم.

    رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهر‌سازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تخفیف 35 درصدی شامل ماده 100 نمی‌شود، اضافه کرد: یکی از اقداماتی که طی شش ماه اخیر صورت گرفته، استفاده از نرم‌افزار محاسبات مالی است.

    وی با بیان اینکه نرم‌افزار محاسبات مالی در مناطق شهرداری نصب شده است، تاکید کرد: دفترچه تراکم همیشه در سایت شهرداری بوده و قابل دریافت است و دفترچه ضوابط شهر‌سازی نیز در معاونت معماری و شهر‌سازی در قالب لوح فشرده وجود دارد و قابل ارائه به شهروندان است.

    جان‌نثاری افزود: درخصوص اجرای پروژه‌های شهری ابتدا باید مطالعات فاز صفر آن انجام شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار