مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل راه‌آهن خبر داد؛

آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-اصفهان

عصر ساختمان- مدیرعامل راه آهن با اشاره به آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران اصفهان گفت: قرار است این خط آهن به مرکز شهر در قم و اصفهان متصل شود.

آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر تهران-اصفهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، سعید محمدزاده در نشست خبری معرفی برنامه های شرکت راه آهن با اشاره به تاکید اسناد بالادستی در حوزه حمل و نقل به اولویت دادن این بخش در توسعه حمل و نقل است، گفت:  در بند 24 و 25 سیاست های کلی نظام ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در فصل حمل و نقل صرفا بحث اولویت دادن به توسعه حمل و نقل ریلی باری و اتصال شبکه ریلی به مبادی بار، مرزها، شرکت های بزرگ صنعتی و بنادر است.

    وی با اشاره به اهمیت توسعه کریدور شمال به جنوب افزود: در حوزه حمل و نقل با انتقال هر یک تن-کیلومتر بار از جاده به ریل 35 سی سی در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد. همچنین افزایش سهم ریل از جابجایی بار به حفظ محیط زیست صیانت از زیربناهای جاده ای و همچنین ایمن سازی حمل و نقل جاده ای که مورد تاکید همه مقامات ارشد نظام است موثر خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به تاکید برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی ریل در پایان این برنامه به 30 درصد تصریح کرد: سهم ریل از جابجایی ریل در سال 92 سی و دو میلیون تن بود که توانستیم طی چهار سال گذشته و در پایان سال 95 سهم ریل از جابجایی بار در کشور را به 45 میلیون تن برسانیم. ضمن اینکه تعرفه های حمل و نقل ریلی نیز در طول این سال ها ثابت نگه داشته شد و حق دسترسی به ریل (سهم شرکت راه آهن) نیز از 57  درصد به 32 درصد کاهش یافت.

    معاون وزیر راه و شهرسازی میزان صرفه جویی حمل ریلی بار در مصرف سوخت را 80 تومان به ازای هر یک تن –کیلومتر عنوان و اظهار کرد: به منظور افزایش جابجایی بار از طریق راه آهن حجم قطارهای برنامه ای باری در سال های گذشته چهار برابر شد و متوسط زمان طی شده برای حمل بار از بندر شهید رجایی به پایانه ابومسلم در خراسان و پایانه آپرین در تهران به 40 تا 50 ساعت کاهش یافته است.

    وی در سال گذشته میزان بار معدنی تولید شده در کل کشور را 60 میلیون تن معرفی کرد و افزود: سهم ریل از جابجایی بار معدنی 20 میلیون تن بود که تا 20 میلیون تن دیگر را داشتیم اما به دلیل تفاوت قیمت سوخت امکان رقابت ریل و جاده چندان ساده نیست.

    وی با اشاره به برنامه شرکت راه آهن برای افزایش سهم جابجایی فوتلاد تولید شده در کشور اظهار داشت: در حال حاضر 35 میلیارد دلار طرح توسعه فولاد در کشور در دست اجراست که تا سال 1404 میزان تولید فولاد به 210 میلیون تن خواهد رسید. با توجه به تاکید برنامه ششم مبنی بر رسیدن سهم ریل از جابجایی بار به 30 درصد حجم فولاد قابل انتقال با ریل 70 میلیون تن خواهد بود. ولی در مقابل 140 میلیون تن از این میزان را حمل و نقل جاده ای بر عهده خواهد داشت که نشان دهنده بالا بودن مصرف سوخت در جاده ها تنها با جابجایی بار فولاد است. بنابراین باید تلاش کنیم بخش بیشتری از بار قابل انتقال از جاده به ریل منتقل شود.

    محمدزاده افزوده شدن 20 ایستگاه باری جدید به شبکه ریلی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: مسیر بافق-اصفهان با هدف افزایش قطارهای باری به طول 500 کیلومتر در حال دو خطه شدن است که ساخت این مسیر 85 درصد در بخش زیرسازی پیشرفت داشته و در تعدادی از قطعات نیز در حال ریل گذاری هستیم که امیدوارم تا پایان امسال 250 کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شود.

    به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، شرکت راه آهن در مسیر بافق-بندرعباس در حال تراک بندی است که تا پایان بهار سال آینده به پایان می رسد.

    وی هدف گذاری شرکت راه آهن برای افزایش ناوگان ریلی باری را یادآور شد و تصریح کرد: از محل وجوه اداره شده و تسهیلات بانکی توانستیم تعدادی واگن باری به بخش خصوصی تحویل دهیم از سوی دیگر با استفاده از وام دولت روسیه قرارداد ساخت شش هزار واگن باری در داخل به امضا رسیده است که در حال اجراست. ضمن اینکه در سه سال گذشته دو هزار واگن باری جدید به ناوگان افزوده شد که با اضافه شدن شش هزار واگن در حال ساخت در سال های آینده تعداد ناوگان باری از 22 هزار واگن فعلی به 28 هزار واگن افزایش خواهد یافت. با این تعداد ناوگان می توانیم به جابجایی 105 میلیون تن بار از طریق ریل در سال 1400 پاسخ دهیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی به قرارداد مپنا و زیمنس از محل صندوق ذخیره ارزی برای ساخت 150 دیزل و کشنده با هدف واگذاری به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سه سال آینده در نظر داریم 300 دستگاه لوکوموتیو باری در بخش دولتی و 300 دستگاه در بخش خصوصی به شبکه ریلی ملحق کنیم.

    محمدزاده درباره توسعه زیرساخت های ریلی خاطرنشان کرد: قرار است شرکت راه آهن با استفاده از منابع دولتی یا مشارکت دولت و صاحبان بارها و صنایع بزرگ توسعه خطوط آنتی به طول صد کیلومتر را اجرایی کند. همچنین بر اساس ماده 12 بند ق قانون صرفه جویی سوخت راه آهن آماده پذیرش سرمایه گذاری در بخش توسعه ریلی است و این شرکت تضمین بازگشت سرمایه سرمایه گذاران را نیز بر عهده خواهد داشت.

    وی درباره توسعه حمل و نقل ریلی مسافری نیز تصریح کرد: در سال های گذشته واگن های بالای 45 سال را از شبکه ریلی حذف کردیم  ولی توانستیم با گردشی کردن واگن ها از کاهش ظرفیت جابجایی مسافر جلوگیری کنیم. همچنین در بخش حمل و نقل حومه ای نیز اگرچه سهم ایران از این نوع حمل و نقل حدود دو درصد است اما با این حال در سال 95 از 23 میلیون مسافر ریلی 6 میلیون مسافر به بخش حومه ای اختصاص داشت که تا سال 1400 باید به 40 میلیون مسافر ریلی حومه ای دست یابیم. از آنجایی که سالانه 750 میلیون نفر سفر از حومه به تهران انجام می شود، حتی اگر بخواهیم به 10 درصد این حجم جابجایی مسافر دست یابیم می توانیم سالانه 75 میلیون مسافر حومه ای را جذب کنیم. به همین منظور قراردادی میان یک کنسرسیوم داخلی و یک شرکت کره ای به مبلغ 700 میلیون یورو برای خرید ریل باس از کره با هدف افزایش حمل و نقل حومه ای در سال جاری امضا خواهیم کرد.

    محمدزاده درباره برقی کردن قطار تهران-مشهد گفت: کل قرارداد این پروژه به سرانجام رسیده و تا پایان دی ماه امسال LC این قرارداد را گشایش خواهیم کرد ضمن اینکه در بخش راه آهن سریع السیر تهران-قم-اصفهان نیز قرار است این راه آهن به ایستگاه مرکزی تهران-فرودگاه امام- ایستگاه مرکزی قم و مرکز شهر اصفهان متصل شود که زیرسازی آن آغاز شده و امیدواریم در سال جاری و سال آینده سرعت بیشتری بگیرد.

    محمدزاده در مورد اتصال شبکه ریلی ایران به عراق اظهار داشت: فاصله شلمچه تا بصره به طول 35 کیلومتر و ساخت یک پل بزرگ بر روی اروند باقی مانده که هزینه ساخت این پل 150 میلیارد تومان است. دولت ایران در مذاکرات خود با عراق ساخت این پل را بر عهده گرفت و قرار شد همزمان با عملیات اجرایی پل سازی بر روی اروند دولت عراق نیز ریل گذاری 35 کیلومتر فاصله بصره-شلمچه را آغاز کند  اگرچه ایران به تعهد خود در این زمینه پایبند بود اما متاسفانه عراقی ها به تعهد خود مبنی بر ساخت 35 کیلومتر خط آهن شلمچه-بصره متعهد نبودند بنابراین با بنیاد مستضعفان مذاکره کردیم که همه این 35 کیلومتر را نیز ایران بسازد ولی ضمانت بازپرداخت هزینه آن را از سوی عراقی ها اخذ کند. شخص وزیر راه و شهرسازی با جدیت پیگیر این قضیه بوده و دولت برای ساخت این پل ردیف بودجه تخصیص داد اما از آنجا که باید هر دو پروژه ریل گذاری و پل سازی همزمان انجام شود تا رسیدن به نتیجه نهایی متوقف مانده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار