مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه وشهرسازی مطرح کرد:

صرفه جویی در مصرف قیر تأثیر زیادی در اقتصاد ملی دارد

عصر ساختمان- آخوندی گفت: هر یک درصد صرفه‌جویی در مصرف قیر چون در ارقام بزرگ ضرب می‌شود، تأثیر زیادی در اقتصاد ملی خواهد داشت.

صرفه جویی در مصرف قیر تأثیر زیادی در اقتصاد ملی دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی امروز( سه شنبه، 2 آبان‌ماه ) در نهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات اظهار کرد: طی چندسال اخیر، توسعه و نوسازی صنایع حمل ونقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای در جابه جایی کالا و مسافر نسبت به سایر بخش ها پیشتاز بوده و لزوم توجه به این امر مهم به دلیل حفظ سرمایه های ملی انجام شده در گذشته ، امری ضروری است.

    وی در ادامه افزود: با توجه به  وجود راه‌های ارتباطی فراوان در کشور و نیز گسترش شهرسازی و شهرنشینی طی سال های اخیر، بهره‌گیری از فناوری های نوین در صنعت راه سازی ضروری  بوده و در این بخش تولید آسفالت و قیر به عنوان ماده اولیه این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

    آخوندی تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم هر یک میلیون تن قیر در حدود یک هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد و وقتی تبدیل به آسفالت می‌شود، 3 هزار میلیارد تومان هزینه در بر می‌گیرد، بنابراین دو میلیون تن قیری که در قانون آمده، یک کسب و کار 6 هزار میلیارد تومانی است. به همین جهت ما در این حوزه با ارقام بزرگی سروکار داریم.

    عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: به همین دلیل هر یک درصد صرفه‌جویی،  بهره‌وری و  عمر بیشتر قیر و آسفالت  چون در ارقام بزرگ ضرب می شود، تأثیر زیادی در اقتصاد ملی خواهد داشت.

    وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بهره‌وری از قیر و آسفالت کشور موضوعی است که باید در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: این موضوع اگر چه به ظاهر ساده است اما کار مهندسی بسیار پیچیده‌ای است که می‌تواند مورد توجه جامعه مهندسی ایران باشد و موجب افزایش سرمایه ملی شود.

    وی با تاکید بر اینکه نحوه اجرا و کیفیت قیر و آسفالت به جامعه مهندسی و جامعه پیمانکاری مربوط است، گفت: به دلیل تغییرات مختلف روکش‌ها یا گاهی اجراهای ناصحیح، تصور عمومی از عمر آسفالت تصور درستی نیست و به همین دلیل افزایش کیفیت و بهبود آن باید مورد توجه قرار گیرد.

    آخوندی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم تا این برداشت عمومی که آسفالت، عمر مفید کوتاهی دارد را اصلاح کنیم و در صدد افزایش نرخ بهره‌وری قدم برداریم.

    وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: روسازی راه‌ها به جهت صرف هزینه‌های زیاد در موقع احداث راه و تعمیر و نگهداری آن برای ارائه سرویس مطمئن و پایدار جزو سرمایه‌های ملی است که به عنوان یک پس‌انداز  برای نسل‌های آینده باقی خواهد ماند.

    آخوندی با بیان اینکه این کالا از جهت اقتصادی امکان صادرات را دارد و ما می توانیم درآمد خوبی از محل صادرات قیر به دست آوریم، گفت: وقتی در داخل از قیر استفاده می شود باید نرخ بهره وری شایسته ای داشته باشد.

    در پایان، وزیر راه و شهرسازی از محصول جدید مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی به عنوان «قیر پودر لاستیکی» که محصولی برای افزایش بهره وری و کیفیت قیر و افزایش طول عمر آسفالت می شود، رونمایی کرد.
      عقب‌گرد در حوزه روسازی آسفالت‌ها/ افزایش 250 برابری قیمت قیر طی 12 سال گذشته

    خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طی 12 ساله گذشته قیمت قیر در کشور 250 برابر افزایش داشته است، گفت: با این افزایش قیمت نمی توان مانند گذشته مصرف آسفالت داشته باشیم.

    وی با بیان اینکه باید در این حوزه، ارتقای بهره وری را در دستور کار قرار دهیم،اظهار کرد: در حوزه روسازی آسفالت نه تنها پیشرفت نداشته‌ایم بلکه متاسفانه عقب‌گرد هم در این بخش شاهد بوده‌ایم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر بر روی آسفالت تاثیر دارد،گفت: متاسفانه ما در این بخش هیچ حرکتی انجام نداده‌ایم.

    خادمی با اشاره به افزایش 35 درصدی هزینه روسازی جاده‌ها گفت: با این افزایش قیمت ضروری است در  زمینه اجزای مختلف آسفالت تجدید نظر کنیم.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل توضیح داد: ما هنوز به دنبال منابع رودخانه‌‎ای مصالح هستیم، در حالی که با افزایش قیمت قیر باید به سراغ سایر مصالح برویم، به طوریکه در فواصل 100 کیلومتری استفاده از مصالح کوهی بسیاری با صرفه‌تر است.

    خادمی با بیان اینکه متاسفانه در پروژه‌های عمرانی ما یک درصد اتلاف قیر داریم، گفت: این یک درصد رقم بسیار بزرگی است که باید هرچه سریعتر حذف شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: متاسفانه کیفیت تولید قیر در کارخانجات بسیار پایین است که باید تمامی کارخانجات مجهز به کنترل کیفیت شوند.

    وی به افزایش سن ادوات تولید قیر و سیمان اشاره کرد وگفت: متاسفانه تا 7 سال گذشته سن دستگاه ها به 50 سال می‌رسید که برای جلوگیری از اتلاف قیر اقدام به نوسازی این ادوات کردیم.

    خادمی اظهار کرد: آموزش های لازم برای اکیپ های اجرایی در این حوزه ضروری است و نداشتن آموزش باعث شده است که دستگاه ها در ناهمواری های جاده با مشکل روبرو شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار