مدیران خودروعصر اعتبار

مونسان در سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری اعلام کرد:

احیا و ایجاد رونق در مناطق تاریخی بدون توجه به مسائل اقتصادی امکان‌پذیر نیست

عصر ساختمان- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید براینکه احیا و ایجاد رونق در مناطق تاریخی بدون توجه به مسائل اقتصادی امکان‌پذیر نیست گفت: با توجه به اعتبارات محدود سازمان میراث فرهنگی، ما برای توسعه گردشگری و احیای محلات تاریخی نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها و به ویژه مشارکت خود مردم داریم که به تصور من ایجاد کسب و کارهای کوچک در مناطق مذکور یکی از بهترین راه‌حل‌های تحقق این امر و استفاده از مزیت‌های تاریخی است.

احیا و ایجاد رونق در مناطق تاریخی بدون توجه به مسائل اقتصادی امکان‌پذیر نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سی و سومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار و همچنین همزمان با امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه متأسفانه طی سنوات گذشته به بهانه توسعه‌های شهری اقداماتی علیه هویت‌‌های این مناطق در شهرها انجام شده است گفت: قطعا یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک شهر، مردمی هستند که در آن شهر زندگی می‌کنند پس هرگونه اقدامی که روابط بین این مردم را کمرنگ و یا قطع کند اقدام سنجیده‌ای به شمار نخواهد رفت.

    مونسان در ادامه با اشاره به این مطلب که ساخت اتوبان‌های متعدد در کلانشهرها یکی از همین اقدامات نسنجیده است افزود: متأسفانه برخی از این اتوبان‌ها با تراز منفی از بافت‌های شهری عبورکرده  و با ایجاد گسست در این مناطق روابط انسانی را دچار خلل کرده است.

    وی با بیان اینکه بدون شک مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی در فرآیند شهرسازی محسوب می‌شوند گفت: خوشبختانه امروز مردم و مسئولین تا حدودی علاقمند به پاسداشت فضاهای شهری ارزشمند و با هویت شده و در این مسیر حرکت می‌کنند.

    معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه ما نباید بافت‌های باهویت شهری خود را بافت فرسوده بنامیم گفت: هدف ما در این مسیر حفاظت از بافت و بناهای ارزشمند است هرچند که عمر زیادی از احداث یک ساختمان نگذشته باشد ولی به دلیل معماری برجسته و یا حتی سکونت یک فرد فاخر در آن قابل حفاظت و نگهداری است، اقدامی که در تمامی دنیا شناخته شده و درحال انجام است.

    این مقام مسئول حفاظت از این بناها و بافت‌های ارزشمند را نشان از هویت، تمدن و تاریخ  دانست و افزود: این اقدام خوشبختانه امروز در تمامی دنیا انجام شده و در حوزه توریست و گردشگر نیز از آن به عنوان منبع اقتصادی استفاده می‌کند.

    رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه توجه به مسائل اقتصادی را در احیا و حفاظت از مناطق ارزشمند به ویژه در جلوگیری از تخلیه این بافت‌ها امری مهم دانست و افزود: به این ترتیب امید داریم با کمک اقدامات پیش رو و همچنین نگاه خوب وزارت راه و شهرسازی در این دوره بتوانیم ضمن حفظ محلات تاریخی و با ارزش خود به آن‌ها رونق داده و مردم را به سمت این مناطق جذب کنیم.

    مونسان با تأکید براینکه قطعا بافت تاریخی علاوه بر کارکرد اجتماعی می‌تواند کارکرد اقتصادی نیز داشته باشد گفت: با توجه به اعتبارات محدود سازمان میراث فرهنگی، ما برای توسعه گردشگری و احیای محلات تاریخی نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها و به ویژه مشارکت خود مردم داریم که به تصور من ایجاد کسب و کارهای کوچک در مناطق مذکور یکی از بهترین راه‌حل‌های تحقق این امر و استفاده از مزیت‌های تاریخی است.

    رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه در حوزه گردشگری توفیق چندانی در کشور حاصل نشده است، ادامه داد: حوزه گردشگری به بخش اجتماعی و اقتصادی توجه جدی دارد و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و مشارکت مردم این صنعت را رونق ببخشیم.

    وی ادامه داد : در حوزه گردشگری اولین مؤلفه حمل‌ونقل است و امروز شاهد هستیم که گردشگری ریلی در کشور رونق گرفته است. امیدواریم با همکاری و مشارکت وزارت راه و شهرسازی بتوانیم توسعه گردشگری دریایی را نیز به‌عنوان یک زمینه همکاری مشترک میان سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و این وزارتخانه در دستور کار قرار دهیم.

    معاون رئیس‌جمهور در مورد مقاوم‌سازی بناهای تاریخی در برابر زلزله  نیز بیان کرد: این سازمان برای مقاوم‌سازی بناها و بافت‌های تاریخی آمادگی کامل دارد، اما با توجه به اینکه این اقدام نیازمند هزینه و اعتبار بسیار زیادی است، پیشنهاد می‌کنم با انتخاب چند بنای تاریخی مهم، پروژه مقاوم‌سازی را آغاز کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار