مدیران خودروعصر اعتبار

پیشنهاد ایجاد کسب و کارهای کوچک در بافت‌های تاریخی

عصر ساختمان- رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفته است ایجاد کسب و کارهای کوچک در بافت‌های تاریخی یکی از بهترین راه‌حل‌های تحقق استفاده از مزیت‌های این بافت‌ها است.

پیشنهاد ایجاد کسب و کارهای کوچک در بافت‌های تاریخی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بافت‌های ناکارآمد شهری در حال حاضر به عنوان وصله‌های ناجور در کلانشهرها از پایین‌ترین شرایط کیفی و رونق اقتصادی برخوردارند.

    در حال حاضر حدود 5.7 میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، حاشیه‌ای، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد که کارشناسان معتقدند رفتار با هر یک از این بافت‌ها شرایط خاص خود را می‌خواهد. به طور مثال در بخش‌های مرکزی تهران که نماد تهران قدیم بوده محله‌هایی را داریم که از ساکنان قدیمی خالی شده و ساکنان آن گروه‌هایی از اتباع خارجی هستند که منجر به ایجاد آسیب‌های اجتماعی شده است. لذا نمی‌توانیم در بحث توانمندسازی عمل کنیم مگر این‌که نگاه مدیریت جامع درخصوص بافت‌های ناکارآمد داشته باشیم.

    وزیر راه و شهرسازی ویران شدن بافت‌های فرسوده و شکل‌گیری مناطق حاشیه‌ای را نتیجه جدال دو مفهوم تجدد و ایران تاریخی دانست و افزود: در حقیقت بافت فرسوده و حاشیه‌ای 2 روی یک سکه بوده و یک حقیقت را بیان می‌کنند، در این مفهوم ایران تاریخی نمی‌تواند خودش را بازآفرینی کند و در نتیجه شاهد ایجاد یک بافت حاشیه‌ای بدون هویت در کنار خود می‌شود.

    با این که نوسازی بافت های فرسوده در دولت یازدهم رشد 1600 درصدی را نسبت به قبل از آن تجربه کرد، نوسازی هنوز با هدف 10 درصد سالیانه فاصله زیادی دارد. طبق برنامه دولت یازدهم قرار بود سالیانه 300 هزار تسهیلات نوسازی با یارانه 10 درصد پرداخت شود اما با توجه به کمبود منابع، طی چهار سال اخیر میزان پرداخت وام حدود یک سوم از این رقم بوده است. بعد از آن یارانه 10 درصد ملغی شد و دولت به فکر راه‌های جایگزین افتاد.

    دولت از ابتدای سال 1392 ستاد نوسازی و بهسازی را با حضور 19 دستگاه تشکیل داد تا هم افزایی در این خصوص ایجاد شود. بعد از آن تعداد تسهیلات را به 150 هزار فقره کاهش داد؛ با این حال، وام نوسازی تا سقف 50 میلیون تومان، تسهیلات 160 میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن یکم با سود 8 درصد، مجوز پرداخت 1000 میلیارد تومان تسهیلات به انبوه‌سازان و همچنین وام ودیعه مسکن از تسهیلاتی است که دولت یازدهم برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفت.

    محمدسعید ایزدی ـ مدیرعامل سابق عمران و بهسازی ـ در این خصوص گفته است: در دولت یازدهم برای اولین‌بار برنامه جامعی برای 544 شهر که از حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد رنج می‌برند که حدود 2700 محله را تشکیل می‌دهد تدوین شد که در دو بخش درمان و بخش پیش‌نگری اقدامات را جلو بردیم.

    وی تاکید کرد: در طول دولت یازدهم علاوه بر 50 میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد، توانستیم گام‌های متعددی را برداریم که هم‌اکنون بیش از چهار نوع تسهیلات داریم که می‌توانیم به متقاضیان نوسازی بدهیم. یکی وام نوسازی با سقف 30، 40 و 50 میلیون تومان در شهرها است. یکی دیگر بحث تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم است که برای اولین‌بار در کشور تسهیلات با سود 8 درصد پرداخت می‌کنیم. سومین اقدام که صرفا برای انبوه‌سازان است، مجوز پرداخت 1000 میلیارد تومان تسهیلات با سود 8 درصد از سوی بانک مسکن است که در روزهای اخیر ابلاغ شد. وام دیگر نیز ودیعه مسکن است که به مردم برای نوسازی پرداخت می‌شود.

    در روزهای اخیر هم از سوی نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که رییس‌جمهوری به دلایل مختلف برای نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت‌ قائل شده‌اند. ‌ به این ترتیب که بخش‌هایی ازشهرها نیازمند مرمت است که بایدبتوانیم این بافت‌های فرسوده را قطعه قطعه بازسازی کنیم.

    وی ادامه داد: ممکن است این کار خیلی به پول دولتی نیازی نداشته باشد، افرادی آمادگی سرمایه‌گذاری دارند تا در واحدهای کوچک برج یا ساختمان‌های بلندمرتبه‌ ای را بسازند.

    همچنین علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید براینکه احیا و ایجاد رونق در مناطق تاریخی بدون توجه به مسائل اقتصادی امکان‌پذیر نیست گفت: با توجه به اعتبارات محدود سازمان میراث فرهنگی، ما برای توسعه گردشگری و احیای محلات تاریخی نیاز به کمک سایر دستگاه‌ها و به ویژه مشارکت خود مردم داریم که به تصور من ایجاد کسب و کارهای کوچک در مناطق مذکور یکی از بهترین راه‌حل‌های تحقق این امر و استفاده از مزیت‌های تاریخی است.

    وی با بیان اینکه بدون شک مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی در فرآیند شهرسازی محسوب می‌شوند گفت: خوشبختانه امروز مردم و مسئولین تا حدودی علاقمند به پاسداشت فضاهای شهری ارزشمند و با هویت شده و در این مسیر حرکت می‌کنند.

    معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه ما نباید بافت‌های باهویت شهری خود را بافت فرسوده بنامیم گفت: هدف ما در این مسیر حفاظت از بافت و بناهای ارزشمند است هرچند که عمر زیادی از احداث یک ساختمان نگذشته باشد ولی به دلیل معماری برجسته و یا حتی سکونت یک فرد فاخر در آن قابل حفاظت و نگهداری است، اقدامی که در تمامی دنیا شناخته شده و درحال انجام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو