مدیران خودروعصر اعتبار

قرارگیری صنعت قیر در سیر نزولی صادرات

عصر ساختمان- عضو هیئت مدیره اتحادیه کمیسیون قیر گفت: واحدهای کوچک تولید قیر در کشور توان رقابتی را در کشور گرفته و همین امر بر روی کیفیت صنعت قیر تأثیرگذار بوده است.

قرارگیری صنعت قیر در سیر نزولی صادرات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، حسن تاجیک در خصوص شرایط حال حاضر بازار قیر در کشور گفت: ورود قیر ایران به بازارهای جهانی از سال 73 آغاز شد و در سال 90 به اوج خود رسید، ولی از سال 94 به بعد دچار بحران شد، ‌بحران تعیین قیمت اولیه قیر، نحوه تعیین خوراک و رشد شرکت‌های تولید کننده با مقیاس کوچک در بازار از نمونه مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.

    وی افزود: واحدهای کوچک تنها توانایی تولید محصول را دارند و امکان تأمین خوراک برای محصولات خود را ندارند، به بیان دیگر خوراک اختصاصی به بنگاه‌های تولیدی از پالایشگاه‌ها اضافه نشده و توان تولید پالایشگاه‌ها نیز تغییر نکرده و تنها در شرایط رقابت در نحوه توزیع تغییر ایجاد شده است.

    این کارشناس صنعت قیر تصریح کرد: وجود بنگاه‌های کوچک توان رقابتی را از آنها گرفته و همین امر بر روی کیفیت صنعت قیر تأثیرگذار بوده، همچنین مجموعه عوامل بالا باعث افت کیفیت و در نهایت از دست دادن بازارهای هدف صادراتی شده است.

    تاجیک بیان کرد: کشورهایی مانند هند علاوه بر اینکه مصرف می‌کنند صادرات مجدد نیز دارند، کشور امارات و عمان به طور تقریبی قیری که از ایران می‌گیرند را صادرات مجدد می‌کند. این کشورها با افت کیفیت قیمت خود را کاهش می‌دهند و همین باعث می‌شود در بخش کاهش نرخ صادر کننده‌ها نقش موثر و مهمی ایفا می‌کنند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه کمیسیون قیر تصریح کرد: شرکت‌های کوچک نیز نمی‌توانند در بحث R&D گام‌های موثری بردارند که به طور قطع برای دستیابی به محصولات با کیفیت بالا نیاز به سرمایه گذاری و هزینه بیشتر است که این روند در نهایت باعث کاهش سود بنگاه‌های تولیدی می‌شود.

    وی در خصوص بحث‌های مالیاتی صنعت قیر نیز گفت: صحبت‌هایی از حذف مالیات از این صنعت صورت گرفته ولی خوراک قیر مجددا شامل مالیات شده است، که این امر بر روی قیمت نهایی تاثیر می گذارد و مصرف کننده نهایی موظف به پرداخت است.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه کمیسیون قیر عنوان کرد: در شرایط فعلی قیر ایران 50 تا 60 دلار پایین‌تر از قیمت واقعی خود است که این میزان از سود صادرکنندگان و در نهایت منافع ملی کشور را کاهش می‌دهد.

    تاجیک اظهار کرد: مشکلات پیش آمده در این صنعت و پیگیری برخی از مسئولین آن سبب شد که در نهایت تصمیم گیری‌ها به صورتی باشد که هر دو هفته یکبار قیمت گذاری انجام شود، در کنار این مسئله اعلام کردند قیمت با دلار آزاد تعیین می‌شود که در مجموع باعث از دست دادن بازار صادراتی ما شده به گونه‌ای که از 3 هزار و 500 تن صادرات سال گذشته به 3 هزار و 50 تن رسیده ایم و با این شرایط به دو هزار تن نزول خواهیم کرد.

    این کارشناس صنعت قیر بیان کرد: دفاع بد ما و آدرس‌دهی‌های اشتباه که برای اصلاح قیمت صورت گرفته شرایط را برای تولید کنندگان سخت‌تر می‌کند.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه کمیسیون قیر در پایان به بیان راهکارهایی برای بهبود شرایط پرداخت و گفت: پیشنهاد ما تعیین قیمت 45 روز تا 2 ماه برای فرآورده های نفتی است و در کنار آن پالایشگاه‌ها طوری برنامه‌ریزی کنند که خوراک واحدهای تولیدی را بدهند و واحدهایی که امکان تولید ندارند را از جرگه بازار حذف کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار