مدیران خودروعصر اعتبار

آلودگی در ۲۱۰۰ شهر جهان فراتر از حد مجاز است

عصر ساختمان- نتایج یک بررسی بین‌المللی نشان می‌دهد سطح آلودگی در ۲۱۰۰ شهر جهان از استانداردهای توصیه شده فراتر است و همین امر موجب تشدید تغییرات آب و هوایی می‌شود.

آلودگی در ۲۱۰۰ شهر جهان فراتر از حد مجاز است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، تغییرات اقلیمی بر سلامت مردم سراسر جهان تاثیر گذاشته و در صورتیکه تغییرات کافی در این خصوص اعمال نشود اوضاع وخیم‌تر خواهد شد.

    در گزارش جدید که در نشریه پزشکی "لنست" به چاپ رسیده آمده است: تشدید این تاثیر بر اساس این حقیقت است که در بیش از 2100 شهر در سراسر جهان سطح ذرات معلق موجود در اتمسفر فراتر از میزان توصیه شده است.

    طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) تنها در انگلیس سطح آلودگی در 44 شهر بیش از حد مجاز است. از سال 1990 قرار گرفتن در معرض ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون افزایش 11 درصدی داشته که روند کُندِ گذر از مصرفِ سوخت‌های فسیلی در بروز این وضعیت نقش داشته است.

    به گفته کارشناسان، تغییرات اقلیمی تهدید اصلی سلامت بشر در قرن 21 به حساب می‌آید و نیاز فوری به بررسی جدی آن وجود دارد.

    در این گزارش تازه منتشر شده بر پیامدهای اقتصادی، آب و هوایی و بهداشتیِ ناشی از این تغییرات جوی تاکید شده که باید مورد توجه قرار گیرند.

    کیفیت پایین هوا

    آلودگی هوا یکی از دلایل اصلی مرگ و میر زودهنگام در سراسر جهان است. بیش از 803 هزار مرگ در 21 کشور آسیایی در سال 2015 به آلودگی ناشی از به کارگیری سوخت‌های فسیلی در خانه‌ها و وسایل حمل و نقل نسبت داده شده است.

    کارشناسان از دولت‌ها درخواست کرده‌اند تا حذف استفاده از سوخت‌های فسیلی را در اولویت قرار دهند زیرا ضرر این سوخت‌ها برای سلامت انسان و محیط زیست از مدت‌ها قبل مورد تایید قرار گرفته است.

    افزایش نرخ ابتلا به بیماری‌ها

    موارد ابتلا به تب دانگی از سال 1990 هر دهه دو برابر شده است. همچنین تعداد بیشتری از افراد به دلیل تغییرات اقلیمی دچار این بیماری می‌شوند که روند افزایشی ابتلا به آن ادامه دارد.

    تغییر در سطح دمای جهان بخصوص دمای هوای بالاتر باعث شده تعداد کشورهایی را که پشه‌های حامل ویروس تب دانگی در آنها وجود دارد، افزایش پیدا کند. سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده که هر سال در سطح جهان 390 میلیون مورد ابتلا به تب دانگی گزارش می‌شود و مرگ و میر ناشی از تب دانگی در سراسر جهان به خصوص مناطق آسیا – پاسفیک، آمریکای لاتین و کارائیب افزایش یافته است.

    موج گرما: افزایش خطر مرگ و میر و کاهش توان کار کردن

    زمین خیلی سریع‌تر از اقیانوس‌ها در حال گرم شدن است. همچنین امروز افراد با موارد بیشتری از هجوم موج‌ گرما روبرو می‌شوند. علاوه بر این، با افزایش طول عمر جمعیت جهان، تعداد افرادی که در برابر فشار گرما آسیب پذیر می‌شوند بالا رفته است.

    در طول بازه زمانی 2000 تا 2016، تعداد افراد میانسالی که در معرض موج گرما قرار گرفته‌اند تقریبا 125 میلیون نفر افزایش و توانایی افراد برای کار کردن به ویژه کارهای یدی حدود 5.3 درصد کاهش یافته که این امر به بروز خسارت‌های اقتصادی برای کشورها منجر شده است.

    به گزارش شبکه خبری سی ان ان، در این بررسی تاکید شده توجه کردن به موضوع تغییرات اقلیمی فوائد و منافعی را برای سلامت عموم مردم به همراه دارد اما کشورها در رفع این مشکل کُند عمل می‌کنند. همچنین اگرچه تعداد فزاینده‌ای از کشورها برنامه‌ها و استراتژی‌هایی را برای کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی به کار گرفته‌اند اما اکثریت آنها از کشورهای ثروتمند هستند.

    در ادامه این گزارش کارشناسان تاکید کرده‌اند: تغییرات اقلیمی می‌تواند بیش از یک میلیارد نفر را مجبور کند که خانه‌های خود را رها کرده و فرار کنند.

    همچنین روزنامه ایندیپندنت در این باره نوشت: نقل مکان کردن افراد و همچنین پیامدهای متعدد تغییرات اقلیمی به نوبه خود می‌تواند آغاز کننده بحران جدی در عرصه سلامت باشد.

    همچنین گرمای جهانی موجب شده برخی از کارشناسان به این نتیجه برسند که "مهاجرت‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی" این مهاجران را وادار کرده که به دلیل تغییرات شدید در بارندگی و دمای هوا و در نتیجه ناتوانی در کشت و زرع خانه‌های خود ترک کنند.

    در این بررسی آمده است مهاجرت ناشی از تغییرات اقلیمی به طور مستقیم یا از طریق ایجاد اختلال در خدمات رسانی اجتماعی و بخش سلامت، تاثیرات جدی بر بهداشت جسم و روان مردم خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو