مدیران خودروعصر اعتبار

عضو سابق شورای عالی مسکن:

اخذ مالیات هدفمند قیمت مسکن را کاهش و از رکود خارج می‌کند

عصر ساختمان- افشین پروین پور گفت: اخذ مالیات از عایدی مسکن و خانه‌های خالی موجب افزایش عرضه و کاهش قیمت مسکن شده و به دنبال آن افزایش تقاضا و ساخت‌وساز روی می‌دهد و درنهایت باز مسکن از رکود خارج می‌شود.

اخذ مالیات هدفمند قیمت مسکن را کاهش و از رکود خارج می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تهران پرس، افشین پروین پور، عضو سابق شورای عالی مسکن  در خصوص پیامدهای اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عایدی مسکن و تأثیر آن بر کاهش قیمت مسکن، بیان کرد: چنانچه مالیات بر خانه‌های خالی به درستی اخذ شود، موجب می‌شود تا آن دست از سازندگان که مسکن را احتکار می‌کنند را به عرضه تولیدات خود به بازار ترغیب کند. البته به دنبال این موضوع هر میزان عرضه مسکن در بازار افزایش یابد، قیمت مسکن کاهش خواهد یافت. همچنین سازندگان بعدی خواهند دانست که چنانچه بخواهند با هدف فروش با قیمت بالاتر دست به ساخت و احتکار مسکن بزنند، متحمل ضرر و زیان خواهند شد.

    مدیر سابق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت افزود: زمانی که حوزه مسکن برای سودجویان مرقوم به‌صرفه نباشد، سوداگری خودبه‌خود کاهش می‌یابد و راه برای انبوه‌سازانی که مسکن ارزان تولید می‌کنند، هموار خواهد شد.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه متأسفانه اکنون قیمت مسکن دارای حباب است، گفت: قیمت مسکن به دلایل کاذب بالا است؛ بنابراین اخذ مالیات از خانه‌های خالی و اخذ مالیات از عایدی مسکن می‌تواند حباب مسکن را از بین ببرد و به قیمت واقعی برساند. چنانچه قیمت مسکن به قیمت واقعی خود برسد، اکثر متقاضیان می‌تواند مسکن تهیه کنند. اکنون بسیاری از متقاضیان مسکن با وجود پس‌انداز متأسفانه توانایی خرید مسکن را ندارند زیرا اکنون قیمت مسکن منطقی و متعادل نیست.

    وی تأکید کرد: چنانچه قیمت مسکن متعادل و منطقی شود، تقاضای خرید مسکن افزایش خواهد یافت و به دنبال آن سازندگان مسکن ترغیب خواهند شد تا فعالیت ساخت و تولید مسکن را افزایش دهند که ادامه این روند موجب می‌شود تا چرخه ساخت و تولید از سوی سازندگان و خرید از سوی متقاضیان افزایش یابد و به دنبال آن رکود مسکن کاهش و به سمت رونق بازار مسکن حرکت کرد.

    وی در خاتمه متذکر شد:  آن دست از افرادی که می‌گویند که اخذ مالیات هدفمند از خانه‌های خالی و عایدی مسکن موجب دامن زدن به رکود بازار مسکن می‌شود، باید دلایل خود را ذکر کنند ولی آن چیزی که مشخص است اینکه سوداگری در بازار مسکن موجب شده است تا قیمت مسکن افزایش یابد اما با ابزاری قوی باید سودجویان حوزه مسکن را اخذ مالیات جریمه و راه برای فعالیت این افراد مسدود شود. البته این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته انجام می‌شود و حوزه مسکن را به خوبی کنترل کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار