مدیران خودروعصر اعتبار

اشتیاق دولت برای اخذ عوارض از خودروها در بزرگراه‌های تهران!

عصر ساختمان- به رغم اینکه مدیران جدید شهرداری تهران بر خام بودن طرح گرفتن عوارض از خودروهای شخصی در بزرگراه ها تأکید دارند و آن را یک ایده اولیه عنوان می کنند، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی آن را یک طرح خوب برای مقابله با ترافیک و آلودگی هوا دانست که باید در کل کشور عملیاتی شود.

اشتیاق دولت برای اخذ عوارض از خودروها در بزرگراه‌های تهران!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی کشور با حضور در غرفه «تابناک»پاسخگوی سئوالات مهمی در رابطه با چرایی بالا بودن آمار تصادفات جاده ای و نیز چگونگی مقابله با ترافیک غیر قابل تحمل در شهر تهران شد.

    مهرداد تقی زاده، در پاسخ به این سئوال که نظر شما در مورد طرح جدید شهرداری تهران که بنا دارد، با هدف کاهش ترافیک شهر تهران از خودروهای شخصی در بزرگراه ها عوارض بگیرد، چیست؟ گفت: این طرح که در بسیاری از شهرهای دنیا در جریان است به دنبال این است که با افزایش جذابیت سیستم های حمل و نقل عمومی، مطلوبیت خودروهای شخصی را نیز کاهش دهد.

    وی ادامه داد: برای این کار روش های مختلفی مثل بالابردن هزینه سوخت، پارک و عواض و یا افزایش میزان جریمه وجود دارد و کاری می کند که رانندگان خودروهای شخصی احساس کنند باید هزینه بیشتری برای مسافرت بپردازند اما کسانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، احساس کنند که این خدمات به راحتی و آسانی در اختیار آنها قرار می گیرد.

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه ما باید حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم، اضافه کرد: این دو باید گام به گام پیش رود و یک قدم حمل و نقل عمومی راحت تر و یک قدم حمل و نقل شخصی سخت تر شود.

    تقی زاده در پاسخ به این پرسش که پس شما با طرح شهرداری تهران مبنی بر گرفتن عوارض از خودروهای شخصی در بزرگراه های تهران موافقید، افزود: با این طرح که مطلوبیت خودروهای شخصی را کاهش دهیم 100 درصد موافقم.

    وی ادامه داد: این کار را باید کرد وگرنه این وضعیتی که وجود دارد به هیچ وجه بهبود نخواهد یافت. ما در سال های گذشته حمل و نقل عمومی را توسعه دادیم، اما مطبوبیت خوردوهای شخصی پایین نیامده است و مردم تمایلشان به استفاده از خودرو شخصی بیش از خودرو های عمومی است.

    معاون حمل و نقل عمومی راه و شهرسازی در مورد تصادفات جاده ای و کیفیت و نقش کیفیت پایین جاده ها در این پدیده نیز گفت: ما اولین کشوری نیستیم که سوانح جاده ای بالایی داریم. باید ببینیم بقیه چه کردند که این مشکل حل شد.

    وی ادامه داد: یکی از مهم ترین کارهای آنها تقویت حمل و نقل ریلی است. طرح آنها این است که تا می شود مردم را از جاده به سمت ریل ببرند. چرا که سیستم ریلی و هوایی امن ترین روش مسافرت است.

    تقی زاده ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا حمل و نقل عمومی زیان ده است ولی دولت ها روی آن سرمایه گذاری می کنند چون ایمن ترین روش سفر است.

    وی افزود: در گام اول باید این بحث را انجام داد. بحث دوم این است که هزینه های سفر شخصی باید به روش های مختلف مثل بالابردن قیمت سوخت و گرفتن عوارض افزایش یابد؛ روش هایی که مردم را به سمت حمل و نقل عمومی سوق بدهد.

    این مقام مسئول با ذکر این مثال که در حال حاضر سفر 4 نفره با قطار بین دو شهر تهران-مشهد با احتساب رفت و برگشت بیش از 600 هزار تومان است، اما همین سفر با خودروی شخصی کم تر از 100 هزار تومان می شود، ادامه داد: ما کشورهای مختلفی را مطالعه کردیم. هیچ کشوری با این نرخ بنزین و با این هزینه سفر که خودرو شخصی دارد، سوانح جاده ای اش را کاهش نداده است و ما نمی توانیم معجزه کنیم.

    تقی زاده در مورد کیفیت جاده ها کشور نیز ادامه داد: مشکل جاده ها را باید درست کرد و ما بودجه ای به عنوان راه داری داریم که جاده های جدید تاسیس می شود و جاده های قدیمی تقویت می شود ولی این مشکل را حل نمی کند.

    وی در پایان گفت: شما وقتی یک جاده را تقویت می کنید و مثلا جاده 2 بانده را 4 بانده می کنید، سرعت راننده ها نه ننها کاهیش پیدا نمی کند، بلکه افزایش هم می باید و سوانح نیز کم نخواهد شد. به همین خاطر ما به دنبال این هستیم که مطلوبیت خودروهای شخصی را برای سفر کاهش دهیم و صنعت ریلی را تقویت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو