مدیران خودروعصر اعتبار

۱۰ سوالی که قبل از خرید یا اجاره خانه باید از مشاور املاک بپرسید

عصر ساختمان- قبل از خرید یا اجاره خانه باید سؤالات مهمی از مشاوران املاک بپرسید. بازدید از خانه‌ها صرفا برای این نیست که با مشاهده از جو و فضایی که در آینده خواهید داشت، مطلع شوید.

۱۰ سوالی که قبل از خرید یا اجاره خانه باید از مشاور املاک بپرسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از آی هوم، لازم است از فرصت استفاده کنید و سؤالاتی مطرح کنید که ممکن است بعدها در فرایند معامله، پرسیدن و آگاهی از آنها مقدور و ممکن نباشد. پس حواس‌تان را حسابی جمع کنید و در ادامه‌ی این مقاله با 10 سؤالی که باید قبل از خرید یا اجاره خانه از مشاور املاک بپرسید، آشنا بشوید.

    1. تاکنون چند پیشنهاد خرید یا اجاره مطرح شده است؟

    اگر منزل خواهان زیادی داشته باشد، مشاوران املاک معمولا این مسئله را سریع عنوان می‌کنند و مایلند تا از نظر قیمت شما و دیگران را وارد رقابت و چالش کنند. در هر حال به میزان استقبال از منزل دقت کنید. اگر خانه طالب زیادی داشته باشد، قیمت پیشنهادی بالاتر می‌رود و باید به کار درست در این رقابت قیمتی دقت کنید.

    2. قیمت چه تغییراتی کرده است؟

    باید از مشاور املاک بپرسید که خانه مورد نظر برای خرید یا اجاره ، از زمانی‌که به آنها سپرده شده است، چندبار و به چه علت تغییر قیمت داشته است؟ مثلا گاهی اوقات، عجله و نیاز مالک موجب کاهش قیمت می‌شود. شاید هم دلایل دیگری وجود دارد که باید برای تصمیم‌گیری بهتر در جریان آنها باشید و این موضوع و دلایل آن را از مشاور املاک جویا شوید.

    3. علت فروش یا اجاره دوباره خانه چیست؟

    باید بدانید که علت فروش یا اجاره دوباره خانه چیست. آیا منطقه برای زندگی ناامن است یا مدارس موجود در محله بسیار نامناسب و نامطلوب هستند؟ همسایه‌ها آزار و اذیت زیادی دارند یا…؟ باید از علت اصلی نقل مکان خانواده قبلی مطلع شوید تا بعد از خرید یا اجاره خانه دچار مشکلات مشابه نشوید. اگر مشاور املاک و مالک در پاسخ‌گویی تعلل داشته باشند و نتوانند درست‌وحسابی علت فروش را توضیح بدهند، باید کمی شک و بیشتر تحقیق کنید.

    4. چند وقت از پیشنهاد فروش یا اجاره خانه گذشته است؟

    باید بدانید که خانه مورد نظر شما در بنگاه‌ها چه مدت برای فروش یا اجاره قرار گرفته است؟ اطلاعات موجود در این زمینه باعث می‌شود خیلی چیزها دست‌تان بیاید. آیا خریداران یا مستاجران قبلی بر سر قیمت به توافق نرسیده‌اند؟ آیا استقبال از آن کم بوده است؟ آیا به‌تازگی پیشنهاد فروش یا اجاره مطرح شده است و… .

    5. مشکلات این خانه چیست؟

    باید قبل از خری یا اجاره هر خانه بدانید چه مشکلات ساختاری، حقوقی و… درباره‌ این خانه مطرح است؟ حق شما است که بدانید مسائل مرتبط با این خانه از چه قرار است؟ وجود مشاور املاکی پرچانه در این زمینه بسیار راه‌گشا خواهد بود. چون از میان حرف‌هایش حتما به نکاتی اشاره خواهد کرد که شما را از مشکلات احتمالی و عینی خانه آگاه می‌سازد. اگر مشکلات و مسائل موجود را درباره خانه مورد نظر بدانید، دست‌تان در تخفیف‌گرفتن بازتر خواهد بود.

    6. تاریخ بازسازی خانه در چه زمانی است؟

    باید قبل از خرید یا اجاره خانه از آخرین دست‌کاری‌ها و بازسازی‌های صورت‌گرفته، مطلع باشید. مثلا ایزوگام بام خانه، تغییر لوله‌ها و یا موارد دیگر، بسیار مهم هستند و باید درباره‌ آنها سؤال کنید.

    7. هزینه شارژ و قبوض چگونه است؟

    هزینه‌های جانبی خانه نیز بسیار اهمیت دارند. باید حتما درباره‌ میزان قبوض مصرفی مختلف، اطلاعات کسب کنید و هزینه‌ شارژ و… را بدانید. به ویژه اگر می‌خواهید از منزلی دربست به آپارتمان نقل مکان کنید، باید از هزینه‌های قبوض خدماتی و… کاملا آگاه باشید و این هزینه‌ها را مطابق با بودجه‌ خود تنظیم کنید.

    8. همسایه‌ها چه کسانی هستند؟

    برای بعضی از افراد، همسایه‌ها و چگونگی فضای محل اهمیتی ندارد. اما بیشتر افراد به این موضوع اهمیت می‌دهند و مایل به دانستن این هستند که همسایه‌ها سالمندند یا بچه‌دار؟ ساکت‌اند یا پرسروصدا؟ رفت‌وآمدهای افراد در محل چگونه است؟ مشاور املاک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

    9. موقعیت مکانی خانه چطور است؟

    محله‌ای که در آن زندگی خواهید کرد نیز بسیار مهم است. باید بدانید که موقعیت مکانی آن محل از نظر مراکز خرید، فروشگاه‌ها، مدارس و دسترسی به وسایل نقلیه در محله‌ موردنظر به چه صورت است؟ همچنین جذابیت‌های تفریحی، امکانات و… چگونه است.

    10. زمان‌بندی مالک به چه ترتیب است؟

    نکته مهم دیگر این است که مالک یا ساکن فعلی چه زمان‌بندی برای فروش و تخلیه مدنظر دارد. آیا برای فروش یا اجاره دادن عجله دارد؟ یا مثلا می‌خواهد تا پایان سال تحصیلی فرزندان در منزل فعلی‌اش ساکن باشد. همه‌ این اطلاعات به شما و فروشنده برای توافق بر سر قیمتی مناسب و… کمک خواهد کرد.

    یادتان باشد درباره‌ خودتان اطلاعات ریز و جزئی را فاش نکنید. اگر منزل را پسندید، اشتیاق بیش‌ازحد نشان ندهید یا بودجه‌ خود را سریع آشکار نکنید. این سیاست‌ها در تعیین قیمت نقش مهمی دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو