مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران:

۱۰۰۰ مدرسه در تهران با عمر ۴۰ سال باید تخریب و بازسازی شوند

عصر ساختمان- مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به اینکه ۱۰۰۰ مدرسه در تهران با عمر ۴۰ سال باید تخریب و باسازی شوند، گفت: با توجه به اعتباراتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد و در کنار آن کمک خیرین، هر سال بین ۷۰ تا ۱۰۰ مدرسه را باید تخریب و بازسازی کنیم تا در یک پروسه ۱۰ ساله، به همه این ۱۰۰۰ هزار مدرسه رسیدگی بشود.

۱۰۰۰ مدرسه در تهران با عمر ۴۰ سال باید تخریب و بازسازی شوند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، داریوش ورناصری؛ مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در مورد مطالبه آموزش و پرورش از عوارض ساخت و سازها، گفت: در چند سال اخیر یکی از مواردی که ما و آموزش و پرورش به جِدّ بدنبال آن بوده و هستیم، موضوع عوارضِ سهم آموزش و پرورش از ساخت و سازهای شهری است.

    توضیح درباره سهم آموزش و پرورش از عوارض ساختمان‌ها
    عوارض باید به کل فضای ساخت‌وساز تعلق بگیرد

    وی درباره سهم آموزش و پرورش از عوارض‌ها، افزود: تاکید ما بر این است که عوارض باید به کل فضای ساخت و ساز تعلق بگیرد نه به بخشی از آن، بطور مثال اگر شهرداری به یک ساختمان 8 طبقه؛ شاملِ  5 طبقه طبق پروانه و 3 طبقه با خرید تراکم، جواز ساخت بدهد، که ما در این صورت می‌گوییم عوارض نباید فقط به همان 5 طبقه پروانه‌دار که باید به 3 طبقه دیگر و کلِ 8 طبقه تعلق بگیرد.

    ورناصری ادامه داد: با این وجود اما شهرداری همچنان بر اساس برداشتش از قانون، مصّر بر این است که عوارض باید تنها به همان بخش اولیه مبتنی بر پروانه و مقررات قانونی، تعلق بگیرد. در واقع محل اختلاف ما و شهرداری همین است و ما بارها از شهرداری تهران تقاضا کرده‌ایم که با تغییر این رویه، به کمک آموزش و پرورش بیایند.

    کمبود محسوس فضای آموزشی در استان تهران
    شهرداری کمک نکند، این مشکل دردسرساز خواهد شد

    مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به کمبود محسوس فضای آموزشی در استان تهران و به خصوص شهر تهران، گفت: واقعیت این است که اگر شهرداری در این زمینه کمک رسان نباشد، مشکلی که پیش می‌آید نه فقط دامن گیر آموزش و پرورش و دانش آموزان، که برای خود شهرداری نیز دردسرساز خواهد شد.

    کمبود 1700 فضای آموزشی در تهران و شهرستان‌ها

    او ادامه داد: در شهر تهران تقریباً 900 فضای آموزشی و در شهرستانهای استان تهران هم 800 فضای آموزشی کم داریم که اگر این کمبود را جبران کنیم، تازه به میانگینِ فعلی فضای آموزشی کشور خواهیم رسید.

    ورناصری توضیح داد: سرانه فضای آموزشی ما در استان تهران 4/32 ( 4 و 32 صدم ) است؛ در حالی که میانگین سرانه فضای آموزشی کشور 5/17 ( 5 و 17 صدم) است؛ یعنی ما به ازای هر دانش آموز  0/85 (85 صدم)  کمتر از یک متر مربع، فضا کم داریم و اگر بخواهیم این عدد را به میانگین کشور برسانیم، باید حدود 900 فضای آموزشی بسازیم. به یک عزم جدی از جانب همه دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری و همچنین خیرین نیاز داریم، دولت نیز در حال حاضر به سهم خود کمک می‌کند و امیدوارم با یک مشارکت همگانی به یک سرانجام خوبی برسانیم.

    25 درصد فضاهای آموزشی در بافت فرسوده قرار دارد
    مدرسه‌ای که اضطراری برای تخریب داشته باشد، نداریم

    وی در پاسخ به این سوالی درباره وضع بنای فضاهای آموزشی تهران از لحاظ فرسودگی، گفت:  تقریباً 25 درصد از فضاهای ما در بافت فرسوده قرار دارد و این 25 درصد، همان فضاهای موردِ دغدغه ی ماست.

    ورناصری افزود: حدود 1000 (یکهزار) فضای آموزشی در استان تهران؛ بخشی در شهر تهران و بخشی دیگر در شهرستانهای استان وجود دارد که هر چند در حال حاضر مورد استفاده قرار دارد، اما در مواقع حوادث غیرمترقبه مثل زلزله و موارد دیگر، محلِ نگرانی است.

    وی درباره مدارس تخریبی تهران، اظهار داشت: در حال حاضر مدرسه‌ای که اضطرار تخریب داشته باشد و در آن دانش آموزان در حال درس خواندن باشند، نداریم، اما در عین حال مدارسی داریم که باید تخریب شوند که البته دانش آموزی در آن تحصیل نمی‌کند.

    1000 مدرسه در تهران باید تخریب و بازسازی شوند
    نیاز به پروسه 10 ساله برای تخریب و بازسازی

    مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با بیان اینکه میانگین عمر این مدارس بالای 40 سال است، گفت: درست است که ما اکنون از این  1000 مدرسه که باید تخریب و بازسازی شوند، استفاده می‌کنیم، اما اگر شرایط اعتباری مان درست باشد، می توانیم آنها را تخریب و بازسازی کنیم.

    ورناصری ادامه داد: با توجه به اعتباراتی که در اختیارمان قرار می‌گیرد و در کنار آن کمک خیرین، هر سال بین 70 تا 100 مدرسه را باید تخریب و بازسازی کنیم تا در یک پروسه 10 ساله، به همه این 1000 هزار مدرسه رسیدگی بشود.

    همچنان در 1000 کلاس درس شهرستان‌ها، بخاری گازی وجود دارد

    او همچنین درباره وضع سیستم گرمایشی مدارس اظهار داشت: بخاری گازی را از سیستم گرمایش همه مدارس شهر تهران حذف و به سامانه حرارت مرکزی مجهز کرده‌ایم. در مدارس شهرستان‌های استان نیز حدود 1000 کلاس درس باقی مانده است که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حذف بخاری‌ها و جایگزینی حرارت مرکزی را به اتمام برسانیم.

    منطقه 22 به 75 مدرسه نیاز دارد
    حکم قضایی برای انبوه‌سازان منطقه 22 به دلیل اهمال‌کاری

    ورناصری در مورد مشکل فضای آموزشی در منطقه 22 تهران نیز گفت: منطقه 22 یکی از مناطقی است که ساخت و سازهای انبوهی در آنجا صورت گرفته و در مقابل اما در این انبوه سازیها توجهی به فضاهای آموزشی نشده است.

    وی افزود با بیان اینکه حدود 75 مدرسه در این منطقه وجود دارد و همین تعداد نیاز است، افزود:  طبق ماده 18 شورای عالی آموزش وپرورش، انبوه سازان موظف به ساخت فضای آموزشیِ متناسب با ساخت و سازهای مسکونی هستند؛ اما متاسفانه به دلایل متعدد، از زیر بار این تعهد شانه خالی می‌کنند. من از شهرداری تهران تقاضا می کنم که ماده 18 شورای عالی آمورش و پرورش را جدی گرفته و انبوه‌سازان را مکلف به ساخت فضاهای آموزشی در منطقه 22 کنند.

    مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: آموزش و پرورش در محاکم قضایی، انبوه‌سازان را به بی‌توجهی و اهمال در انجام وظایف محکوم کرده و دادگاه آنها را ملزم به ساخت فضاهای آموزشی کرده و ما همچنان در محاکم قضایی پیگیر مابقی این موارد هستیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار