مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس پیش‌بینی کرد

مشتریان آینده بازار مسکن چه کسانی هستند؟

عصر ساختمان- یک کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به این‌که بیشترین معاملات مربوط به واحدهای کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، کمتر از ۹۰ متر مربع و بین ۳ تا ۴ میلیون تومان در هر متر مربع است برخلاف دوره‌های قبل، رونق بخش مسکن از طرف قشر متوسط انجام می‌شود که در سال‌های گذشته برای آنها برنامه‌ریزی نشده است.

مشتریان آینده بازار مسکن چه کسانی هستند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مهدی روانشادنیا اظهار کرد: آخرین آمار ارایه شده از معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است واحدهای دارای قیمت بیش از 10 میلیون تومان در هر متر مربع 5.4 درصد معاملات را به خود اختصاص دادند. واحدهای بیش از 9 میلیون تومان 10 درصد، واحدهای بالای 8 میلیون تومان 15 درصد و واحدهای 7 میلیون تومان در هر متر مربع 20 درصد معاملات را به خود اختصاص دادند. از سوی دیگر بیشترین فراوانی خرید و فروش مربوط به واحدهای دارای قیمت بین 3 تا 4 میلیون تومان با سهم 30 درصدی از کل معاملات بوده است. این نمایه نشان می‌دهد که تمرکز بازار روی قیمت و متراژهای متوسط است.

    وی افزود: اگر زیربنای واحدهای فروش رفته را هم ببینیم متوجه می‌شویم واحدهای بالای 150 متر مربع کمتراز 10 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند، حدود 30 درصد فروش مربوط به واحدهای 100 تا 150 متر و 32 درصد معاملات مربوط به واحدهای 60 تا 80 متر مربع بوده است.

    این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: نتیجه این‌که کمتراز 10 درصد معاملات به واحدهای دارای ارزش بیش از یک میلیارد تومان مربوط شده است، واحدهای بین 500 میلیون تا یک میلیارد حدود 20 درصد کل معاملات را به خود اختصاص دادند. یعنی 30 درصد کل معاملات مربوط به واحدهای بالای 500 میلیون تومان بوده و 70 درصد دیگر را واحدهای دارای ارزش کمتر از 500 میلیون تومان در بر گرفته است.

    روانشادنیا با بیان این‌که هم‌چنین میانگین 4.8 میلیون تومان قیمت مسکن شهر تهران نباید آدرس اشتباه به ما بدهد گفت: اگرچه قیمت میانگین شهرتهران حدود 4.8 میلیون تومان در مهرماه اعلام شده ولی نکته این است که تمرکز خواسته‌های مردم برای واحدهای کمتر از 90 متر مربع، قیمت کمتر از میانگین شهر تهران و قیمت زیر 500 میلیون تومان است که آدرس تقاضا در بازار مسکن را نشان می‌دهد.

    وی خاطرنشان کرد: از بین سه گروه سرمایه گذاران حرفه‌ای، سوداگران مقطعی و مصرف‌کننندگان، طیف سوم بیشترین حضور را در بازار مسکن دارند که نشان می‌دهد هم‌اکنون در بازار مسکن، وزنه تقاضا سنگین‌تر از عرضه است.

    این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: با توجه به نرخ ازدواج و طلاقی که در کشوراتفاق می‌افتد با جمعیت جوان، تقاضای مصرفی ثابت در سطح شهرها داریم که باید به آن توجه کنیم و اگر بخواهیم آدرس بدهیم که بازار ملک کلا رونق دارد یا رکود دارد آدرس خوبی به سرمایه‌گذاران نئاده ایم لذا باید سرمایه‌گذاران را به سمت واحدهایی هدایت کنیم که قیمت کمتراز 500 میلیون تومان و متراژ کمتر از 90 متر دارند.

    به گفته روانشادنیا، هم‌اکنون حدود 70 درصد تقاضای مسکن برای واحدهای کمتر از 100 متر است در حالی که 70 درصد عرضه در واحدهای بالای 100 متر انجام می‌شود. این باعث شده از یک طرف با واحدهای خالی واز طرف دیگر با تقاضایی مواجه باشیم که به راحتی قابل پاسخ نیست. به طور مثال در بازار مسکن امروز شهر تهران پیدا کردن واحدهای کمتر از 500 میلیون متناسب با سلیقه و توان خرید طیف متوسط به دلیل تقاضای 70 درصدی در بین این گروه کار دشواری است.

    وی با اشاره به ورود تدریجی متقاضیان از طریق تسهیلات بانکی به بازار مسکن پیش‌بینی کرد: اگر وام‌های "مسکن یکم" و "تسه" وارد بازار شود با توجه به تقاضای مصرفی که ایجاد خواهد شد در دوره پیش رو در بازار مسکن متاسفانه یا خوشبختانه افزایش قیمت‌ها از واحدهای متوسط، ریزدانه و ارزان قیمت شروع می‌شود؛ چیزی که در گذشته با آن مواجه نبویدیم. در گذشته با مسکن مهر به بخشی از تقاضای قشر آسیب‌پذیر و با تولید واحدهای لوکس به بخش مرفه جامعه پاسخ داده شد ولی قشر متوسط مغفول ماند.

    این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: در دوره‌های قبل کسانی که به قصد سوددهی وارد بازار مسکن می‌شدند تقاضا را دراین بخش تحریک می‌کردند اما در مقطع فعلی شروع کننده هر نوع تغییر و تحولی در بازار مسکن قشر متوسط و مصرف‌کنندگان واقعی هستند. لذا سمت عرضه در نیمه دوم امسال و نیمه اول سال آینده باید تمرکز خود را بر روی این گروه از متقاضیان قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار