مدیران خودروعصر اعتبار

سالاری:

شهردار موفق کسی نیست که کل شهر را کارگاه عمرانی کند

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: آن تفکر که شهردار موفق کسی است که کل شهر را به یک کارگاه عمرانی تبدیل کند، دیگر خریدار ندارد.

شهردار موفق کسی نیست که کل شهر را کارگاه عمرانی کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در مراسم چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که عصر سه‌شنبه (16 آبان) در تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد، با طرح این سؤال که چرا جامعه شهری در ایران که بیش از 70 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، با مشکلاتی که امروز می‌بینیم، روبروست؟ گفت: متأسفانه ما در پایتخت، شاهد مجموعه‌ای از تصمیمات، اقدامات و اتفاقات بوده‌ایم که هیچ تناسبی با شهرسازی با تحقق سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی نداشته است.

    وی افزود: بخشی از این مسئله به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران که هم در تدوین قوانین حوزه شهرسازی نقش داشته‌اند و هم در تهیه و اجرای طرح‌های شهری و بخش دیگری از مسئله هم به جامعه می‌گردد؛ به این معنا که این مسائل باید به یک دغدغه عمومی تبدیل شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ما تا زمانی که نتوانیم مشکلات شهری را برای افکار عمومی و شهروندان تبیین کنیم و اهمیت تحقق طرح‌های شهرسازی و معماری را برایشان بازگو نکنیم، حتی اگر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان متخصصی هم داشته باشیم، راه به جایی نمی‌بریم.

    سالاری با اشاره به دیدار دو روز پیش اعضای شورای شهر تهران با رئیس‌جمهور افزود: من به آقای روحانی هم گفتم که مدل فرآیند تدوین و تصویب طرح‌های شهری اشکال دارد، نمونه آن، طرح جامع شهری تهران است که در سال 86 تصویب شده و طرح تفصیلی آن هم در سال 91 ابلاغ شده است. طولانی بودن این پروسه و همچنین مبهم بودن نظارت بر اجرای این طرح‌ها یک چالش است.

    به گفته وی، یکی از دلایل دیگری که باعث شده طرح‌های توسعه شهری اجرایی نشود، این است که از یک طرف قرار است کلانشهرهای ما به صورت خودکفا اداره شوند اما از طرف دیگر لایحه مربوط به درآمدهای پایدار همزمان با آن طرح، تصویب نشده است و این باعث شده که کلانشهرها به سمت سهل‌الوصول‌ترین راه‌های کسب درآمد سوق پیدا کنند که نتیجه کلی آن، کاهش سلامت عمومی در آنها بوده است.

    این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: امروز تهران به شهری تبدیل شده که به دلیل نبود متخصصین حوزه شهرسازی در رأس مدیریت شهری و رده‌های میانی آن، عرصه و اعیان شهر یکجا فروخته شده است؛ یعنی هم شهر و هم هوای شهر تهران فروخته شده است.

    سالاری ضمن یادآوری اقدامات شهردار سابق تهران در حوزه‌های سخت‌افزاری از قبیل ساخت پروژه‌های عمرانی مانند بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و ... عملکرد آن دوره را در حوزه‌های نرم‌افزاری به شدت ضعیف ارزیابی کرد و گفت: اینکه چرا چنین شد، جای بحث دارد؛ بخشی از مسئله به این برمی‌گردد که ما به عنوان شهروندان و جامعه شهری فکر می‌کردیم اگر کل شهر به یک کارگاه عمرانی تبدیل شود، قطعاً آن وقت آن شهر، شهری مطلوب و شهردارش هم شهردار موفقی است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه من این نوید را می‌دهم که امروز این نگاه در شورای شهر دیگر وجود ندارد، از اراده شورای پنجم شهر تهران برای تدوین پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و ... به همه طرح‌های شهری در تهران سخن گفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار