مدیران خودروعصر اعتبار

نظام مهندسی همچنان مخالف اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان

عصر ساختمان- در حالی معاون وزیر راه و شهرسازی اواخر شهریور امسال از به کفایت رسیدن مباحث مربوط به اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان خبر داده بود که سازمان‌ نظام مهندسی ساختمان کشور همچنان مخالف این اقدام وزارت راه و شهرسازی است.

نظام مهندسی همچنان مخالف اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، اواسط شهریور ماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از بررسی اصلاح آئین‌نامه کنترل ساختمان در هیئت دولت خبر داده و گفته بود: اصلاح آئین‌نامه مذکور در دستور کار هیئت دولت قرار گرفته است و برای چندمین بار این آئین‌نامه به نظرخواهی گذاشته شد.

    حامد مظاهریان با بیان این‌که در این زمینه پیشنهاداتی دریافت شد، تصریح کرد:‌ خوشبختانه به نظر می‌رسد بحث‌ها در این‌باره به کفایت رسیده و صحبت‌ها در رابطه با اصلاح آئین‌نامه کنترل ساختمان شنیده شده است.

    وی با بیان این که هم اکنون این آئین‌نامه در پروسه تصویب در هیئت دولت است، افزود:‌ با توجه به این که وزاری جدیدی در دولت هستند مشورت‌های بیشتری برای این آئین‌نامه انجام می‌شود. پس از این اظهارات بود که شیب ملایم انتقادات از اقدام وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح آیین‌نامه تند شد. قسمت اعظم این انتقادات نیز مربوط به فضای مجازی و برخی شبکه‌های اجتماعی و از جانب شماری مهندسان که خود را عضو سازمان‌های نظام مهندسی می‌خوانند، بود. این انتقادات در نهایت واکنش مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی را به دنبال داشت.

    *برخی‌ها اصلاح آئین‌نامه کنترل ساختمان را تحریف می‌کنند

    شیبانی‌اصل با بیان این‌که بر اساس قانون بازرسی ساختمان باید از طریق شهرداری‌ها انجام شود به تسنیم گفته بود: اصلاح آئین‌نامه کنترل ساختمان توسط دولت در حال بررسی است. این‌که گفته می شود با اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان "بازرسی به شهرداری واگذار می‌شود " از اساس غلط است. در آیین‌نامه کنترل ساختمان هیچ واگذاری انجام نشده، بلکه بازرسی وظیفه قانونی شهرداری در قوانین مختلف بوده اما اجرا نشده است.

    وی تصریح کرد: این امر به صورت نگاه سیسمتی در چارچوب ساخت و ساز و نظام کنترل ساختمان تاکنون مطرح و بررسی نشده است.

    وی با بیان این‌که برخی موضوع مذکور را تحریف می‌کنند، افزود: در تمام دنیا وظیفه شهرداری بازرسی ساختمان است. بازرسان دارای پروانه اشتغال بوده و عضو سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان هستند که با اصلاح آئین‌نامه کنترل ساختمان مهندسان صرفا از نظر رابطه بازرسی و گزارش‌دهی تابع شهرداری می‌شوند.

    مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با اشاره به انتقادات مطرح شده به اصلاح آیین‌نامه ساختمان،‌ اظهار کرد:‌ آیا هر کسی یک گوشی همراه بردارد و کمپینی راه‌ بیاندازد می‌توان ایشان را به‌عنوان مرجع تشخیص داد. شاید اصلا نظر عده‌ای این است که با تشکیل کمپین خودشان را مطرح تا در انتخابات هیئت مدیره -سازمان نظام مهندسی- شرکت کنند. مهندسان هوشیارتر از این هستند که نتوانند این مسائل را تشخیص دهند.

    *سازمان نظام مهندسی همچنان مخالف اصلاح آیین‌نامه

     این‌گونه به نظر می‌رسد که بحث‌ها درباره اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان به کفایت نرسیده است. اگر این‌گونه بود که رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی (عضو کمیسیون عمران مجلس) این مسئله را اعلام می‌کرد. یا روسای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان نیز در این رابطه واکنشی نشان نمی‌دادند.

    اظهارنظر رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران درباره اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان یکی از جدیدترین واکنش‌ها به ماجرای امضافروشی مهندسان و حواشی بی پایان آن طی هفته‌های اخیر بوده است. قربانخانی حدود دو هفته پیش درباره اقدام وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح آیین‌نامه مذکور به تسنیم گفته بود: آنچه تاکنون اتفاق افتاده این بوده که شهرداری نشان داده‌ بر اساس مقررات ملی ساختمان تمکین نمی‌کنند، اگر این‌گونه بود که مبحث دوم قانون مربوط به بیمه کیفیت و شناسنامه فنی ملکی را که سال 84 ابلاغ شده اجرا می‌کردند.

    وی با ابراز این‌که حضور سازمان نظام مهندسی کمک کرده بخشی از این کارها از شهرداری خارج شود، تأکید کرد:‌ با اصلاح آیین‌نامه ساختمان با روند کنونی مخالف هستیم، چراکه واگذاری همه امور به شهرداری باعث حذف نظام مهندسی از چرخه ساخت‌وساز می‌شود.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با یادآوری این‌که تجربه نشان داده شهرداری صرفاً به بخش‌هایی عمل می‌کند که برایش مزایایی داشته باشد، گفت: در پروسه اصلاح آیین‌نامه کنترل ساختمان، موارد مورد نظر دوستان عملی نمی‌شود و اگر شهرداری هم می‌خواهد بسم الله، از امروز بحث مجری صاحب صلاحیت را در حوزه ساخت‌وساز عملیاتی کنند. در شرایط کنونی این کار را به‌صلاح ساخت‌وساز کشور نمی‌دانم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو