مدیران خودروعصر اعتبار

یک پژوهشگر حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات:

شهر هوشمند عاملی برای تحرک اقتصاد شهری است

عصر ساختمان- فرید احمدی گفت: با توجه به تغییرات در مجموعه شهرداری تهران، علاقه‌مندی به حوزه شهر هوشمند و تبدیل تهران به یک شهر هوشمند وجود دارد.

شهر هوشمند عاملی برای تحرک اقتصاد شهری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، فرید احمدی، استاد دانشگاه، پژوهشگر حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و عضو کمیته حمایت از کسب و کارهای نوپا در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره وضعیت پیاده‌سازی شهر هوشمند در ایران گفت: شهرداری‌ها پیشخوان حاکمیت در ارائه امکانات به مردم هستند به همین دلیل است که می‌توانند خدمات خود را از طریق فناوری اطلاعات ارتقا دهند تا در نهایت رضایت مردم افزایش پیدا کند. متاسفانه در طی سال‌های اخیر اقداماتی از جمله داشبوردی برای نگهداری داده‌ها و... انجام شده است اما این اقدامات کافی نیست. یکی از موضوعات مهم، عدم موفقیت شهرداری‌ها برای پیاده سازی شهر هوشمند به خصوص در کلانشهرها و شهری همچون تهران است که هوشمند سازی برای آن یک ضرورت مهم است.

    فرید احمدی ادامه داد: با اتفاقاتی که در انقلاب چهارم صنعتی در بحث اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و رباتیک پیوسته رخ داده است، باید نحوه مدیریت هوشمند سازی تهران تغییر کند. هم اکنون کارگروهی در حوزه هوشمند سازی شهر تهران ایجاد شده است اما این هوشمند سازی نیاز به یک همت بزرگ  و خرد جمعی دارد تا بتوانیم عقب ماندگی‌های هوشمند سازی را جبران کنیم. با توجه به تغییرات انجام شده در شهرداری تهران باید امیدوار بود تا بحث هوشمند سازی به صورت جدی شروع شود.

    این پژوهشگر حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به بخش‌های مهم برای هوشمند سازی در تهران گفت: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید هوشمند سازی برای آن هر چه سریعتر شروع شود، حوزه پسماند، آبیاری و فضای سبز است که باید با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های نسل جدید از جمله اینترنت اشیا تحولی بزرگ را شاهد باشیم. همچنین در حوزه حمل و نقل هوشمند به منظور افزایش رضایت شهروندان و کاهش حجم ترافیکی، وضعیت ایران به عنوان یک کشور پیشرفته به هیچ وجه خوب نیست و عقب ماندگی‌های شدیدی وجود دارد که باید از بسترها و امکانات موجود برای ایجاد حمل و نقل هوشمند استفاده کرد.

    وی افزود: برای گسترش و توسعه موضوع شهر هوشمند علاوه بر هوشمند شدن خدمات در حال ارائه شهرداری‌ها از جمله هوشمند سازی بحث جمع آوری پسماند باید زیر ساخت‌هایی همچون ساختمان‌ها و اتوبان‌های هوشمند نیز با استفاده از سنسورهای جمع آوری اطلاعات محیطی در گام‌های بعدی پیاده سازی شود.

    احمدی با بیان این که باید مدیریت شهری تهران بر اساس مدلی یکپارچه به دنبال هوشمند سازی باشد، خاطر نشان کرد: یک مدل یکپارچه در هوشمند سازی تهران به منظور گسترش سریع و بیشتر در مدیریت شهری نیاز است تا بدین وسیله شهروندان بتوانند از خدمات نوین که حاصل آن ترافیک کمتر و رضایت بیشتر است بهره‌مند شوند و برای شهرداری نیز قابلیت حکمرانی و مدیریت بهتر شهری یک برگ برنده است که در مواقع اضطراری بهتر می‌توان مزایای آن را درک کرد.

    این کارشناس حوزه شهر هوشمند درباره هوشمند سازی تهران تاکید کرد: با توجه به تغییرات در مجموعه شهرداری تهران، علاقه‌مندی به موضوع شهر هوشمند و تبدیل تهران به عنوان کلانشهر و پایتخت ایران به یک شهر هوشمند وجود دارد. در صورتی که شهر هوشمند یک ضرورت شناخته شود به احتمال زیاد  طی دو تا سه سال آینده، برخی امکانات شهر هوشمند در اختیار شهروندان تهرانی خواهد بود و اما مهم‌ترین مسئله درباره هوشمند سازی تهران، قابلیت پیاده سازی شهر هوشمند در سایر شهر‌های ایران پس از پیاده سازی این فناوری در تهران است.

    وی با بیان این که شهر هوشمند برای اقتصاد مفید است، گفت: کشورهایی که به سوی هوشمند سازی رفتند، توانستند از طریق کسب و کارهای نوین افزایش اشتغال بسیار زیادی داشته باشند و شهر هوشمند توانست یک عامل محرک اقتصادی برای درآمد زایی بیشتر شهری باشد. این مسئله حقیقت دارد که با هوشمند سازی تهران برخی کسب و کارها از جمله خواندن کنتورهای گاز و .... با توجه به حضور کنتورهای هوشمند از بین می‌رود اما می‌توان با شهر هوشمند کسب و کارهایی با حجم درآمدی بالا و اشتغال زیاد به خصوص اشتغال برای افراد بیکار تحصیل کرده را ایجاد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار