مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی عملکرد دستگاه‌های نظارتی در ساخت‌و ساز

رئیس نظام مهندسی: الان وقت مقصریابی نیست!

عصر ساختمان- رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌که قصور هر دستگاه در جریان زلزله اخیر باید بعد از مقطع احساسی فعلی و در یک فضای کارشناسی بررسی شود، گفت: نمی‌شود الان دستگاه‌های مربوطه بیایند به صورت فله‌ای مسئولیت بپذیرند؛ شاید مهندسین در خیلی از این واحدهای تخریب شده دخالتی نداشته‌اند، اما آنچه مربوط به مسئولیت مهندسان ناظر است، باید بپذیرند.

رئیس نظام مهندسی: الان وقت مقصریابی نیست!
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فرج‌الله رجبی اظهار کرد: به موضوع تخریب واحدهای مسکونی اعم از شخصی‌ساز و دولتی‌ساز در جریان زلزله کرمانشاه باید حتما به طور مفصل پرداخته شود، اما الان زمان آن نیست. معتقدم یک آسیب‌شناسی در خصوص آنچه اتفاق افتاده، باید انجام شود. خیلی‌ها باید بیایند مواضع خود را روشن یا اصلاح کنند اما در حال حاضر که فضا احساسی است، زمان برای چنین تحلیل‌های کارشناسی مناسب نخواهد بود. باید از این مرحله عبور کنیم و مستند به یک برداشت میدانی از آنچه که اتفاق افتاده، ساختمان‌هایی که دچار آسیب شده‌اند را دسته‌بندی کنیم.

    وی افزود: اینکه کدام ساختمان‌ها دولتی و کدام یک غیردولتی بوده، آیا توسط مهندسین ناظر انجام شده یا خیر، نقش هر دستگاه در این خصوص چگونه بوده و سایر ابهامات باید پاسخ داده شود.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان این‌که عملکرد کلیه دستگاه‌ها اعم از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری منطقه  و سایر دستگاه‌های فعال در امر ساخت و ساز باید بررسی شود گفت: فعلا باید به مردم غذا، آب، دارو، خدمات درمانی و امکانات اولیه بدهیم؛ بعد که از این مرحله عبور کردیم باید طی یک پایش میدانی با اطلاعات دقیق در خصوص این حادثه آسیب‌سنجی کنیم.

    رجبی تصریح کرد: ما خیلی صحبت داریم. یکی از سوالات ما این است بعد از زلزله بم که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری انجام شد، در حوادث و بحران‌های این‌چنینی هر دستگاه کار خودش را چطور انجام داده است؟ اگر با این مبنا جلو برویم، می‌توانیم به یک جمع‌بندی معقول برسیم.

    وی با طرح چند سوال در حوزه و ساز که پاسخ به آنها ضروری است، عنوان کرد: اگر با وقوع حوادث به این نتیجه رسیده‌ایم که اقدامات فنی کافی نبوده باید ببینیم آیا دانشگاه‌ها به این میزان که مدرک مهندسی ارایه می‌دهند در خصوص کیفیت آموزش هم جدیت لازم را دارند؟ آیا شهرداران مانع از این نمی‌شوند که خدمات مهندسی انجام شود؟ اصلا می‌شود بر عملکرد یک آدم غیرمتخصص نظارت کرد؟ فرد ناظر می‌تواند بر روی یک آدم غیرفنی نظارت کند؟ آیا اصلا می‌شود بر روی آدم غیرفنی نظارت کرد؟

    رجبی در پاسخ به این سوال که عنوان می‌شود در بخش روستایی کشور عراق در جریان زلزله اخیر، پنج نفر کشته شده‌اند اما در بخش روستایی ایران آمار جان‌باختگان بالای 400 نفر بوده است، گفت: این موضوع را نمی‌توان ملاک قرار داد. اگر خاطرتان باشد مدتی پیش در مرز ایران و پاکستان زلزله آمد. تلفات در مرز ایران کم بود، اما در مرز پاکستان بسیار زیاد بود، آیا باید بر این اساس نتیجه می‌گرفتیم که واحدهای مسکونی ما در سیستان و بلوچستان ایمن‌تر از پاکستان بوده‌اند؟ به اعتقاد من این طور نیست.

    وی اظهار کرد: برای یک بررسی ملاک‌های متعددی را باید در نظر گرفت اتفاقا همین موضوع شاید منجر به این شود که ما بالاخره بین اختیارات و مسئولیت‌ها توازنی برقرار کنیم تا از این به بعد شاهد این ماجراها نباشیم. الان هم به شما قول می‌دهم با وضعیت آشفته‌ای که داریم هر دستگاهی درخصوص ساختمان‌های تخریب شده اعم از شخصی یا دولتی انگشت اتهام را به سوی دیگری نشانه می‌رود. آنچه مسلم است زلزله اتفاق بدی است اما می‌توان از این اتفاق بد درس‌های آموزنده‌ای در جهت منافع ملی گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار