مدیران خودروعصر اعتبار

اثر تاریخی که نمایشگر تحولات ۳ دوره پادشاهی صفوی است

اثر تاریخی که نمایشگر تحولات ۳ دوره پادشاهی صفوی است

عصر ساختمان- در نشستی که به همت مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل شهرداری اصفهان برگزار شد، حسین آقاجانی استاد پیشکسوت مرمت نتیجه چند سال تحقیق خود در باره راز شگفتی های کاخ چهلستون ارائه کرد

اثر تاریخی که نمایشگر تحولات ۳ دوره پادشاهی صفوی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران؛ حسین آقاجانی تصریح کرد بنای چهلستون نمایشگر تحولات سه دوره پادشاهی صفوی است
    وی با بیان این موضوع که تابلوی رزم چالدران یکی از بزرگ‌ترین تابلوهای رنگ روغن بیانگر جنگ در ایران است، اظهار داشت: نکات منحصربه‌فردی در مورد سالن مرکزی چهلستون وجود دارد، تغییر و تحولات سه پادشاه دوران صفویه در این مکان قابل درک است. هر یک از پادشاهان صفویه دارای انگیزه‌ها و سلایقی بوده‌اند که این امر خود را در چهلستون به نمایش می‌گذارد.
    آقاجانی ساختار سه گنبدی ساختمان چهلستون را یادآور شد و گفت: در نورگیری سالن مرکزی هنر زیادی به خرج داده شده است، نور حرف اصلی را در معماری می‌زند این نقش در نقاشی هم وجود دارد، تفاوت زیادی بین نورپردازی ایرانی و اروپایی وجود دارد، هنر نقاشی ایرانی نور را در درون رنگ به نمایش درمی‌آورد، آن‌گونه که نور در نقاشی ایرانی جلوه‌ای بی‌نظیر دارد.
    وی به کاشی‌کاری‌های مساجد صفوی و نقاشی‌های چهلستون اشاره کرد و گفت: نور در بطن این رنگ‌ها وجود دارد، آبی لاجوردی ایرانی آن‌گونه طرفداران زیادی دارد که به کشورهای دیگر صادر می‌شود. رافائل نقاش معروف در لباس حضرت مریم از رنگ آبی ساخت ایران استفاده کرده است. کنتراست رنگ بین آبی لاجوردی و طلایی محبوبیت این رنگ را دوچندان می‌کند.
    این استاد پیشکسوت مرمت ابنیه تاریخی در مورد تغییرات در چهلستون گفت: شاه‌عباس دوم پیرو شاه‌عباس اول است، او برخی تغییر و تحولات را در بدنه کاخ اعمال می‌کند، آن روز بر روی برخی نقاشی‌ها گچ می‌کشند و تابلوهای جدیدی خلق می‌کنند و شش تابلوی بزرگ سالن اصلی خلق می‌شود.
    وی در ادامه به هنر استادان ایرانی اشاره کرد و گفت: در تابلوهای بزرگ با آنکه کار اساتید ایرانی است اما کمی اصالت نقاشی ایران در این آثار کم شده اما در نقاشی‌های بالا کاملاً اصالت نقاشی ایرانی حفظ شده است، در دوران پادشاهان صفوی سلیقه‌ها تفاوت داشت و دخل و تصرف در ساختار کاخ انجام می‌شد.
    آقاجانی ادامه داد: قسمت‌های از رنگ‌های روی زمینه که فیگور بر روی آن‌ها نبود را برداشتیم و زیر آن با فاصل یک ونیم میلی‌متر تابلوی دیگری پیدا کردیم، نقاش با نام صادق الوقت که هم بر هنر نقاشی ایرانی و هم هنرهای غربی مسلط بوده است در زمان نادرشاه افشار این تابلو را بازسازی می‌کند به این روش که بر روی تابلوی اصلی رنگی قرمز کشیده و تابلوی زیرین را کپی می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو