مدیران خودروعصر اعتبار

قسمت اول

پنجره های دو جداره راهی برای مقابله با اتلاف انرژی

عصر ساختمان- روزهای سرد فرا رسیده و مشکلات اتلاف انرژی و هزینه های بالای آن از یک سو و آلودگی های صوتی وهوا در شهرهای بزرگ از سوی دیگر سبب شده است که کارشناسان این حوزه به فکر ارائه راه حل هایی برای کنترل و بهبود مصرف انرژی ارائه دهند، که یکی از این برنامه ها استفاده از پنجره های دوجداره برای مقابله با سرما و آلودگی های فوق است که در قسمت اول به بررسی آن می پردازیم.

پنجره های دو جداره راهی برای مقابله با اتلاف انرژی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، امروزه آلودگی صوتی از سوی محافل دست اندرکار مانند سایر آلودگی‌ها نظیر آلاینده های موجود در هوا مورد توجه قرار گرفته است. افزایش چشمگیر قیمت انرژی در سالهای اخیر موجب شده فعالان صنعت ساختمان به روش‌های کاهش اتلاف انرژی از سطوح خارجی ساختمان رو آورند. پنجره و شیشه‌های ساختمان مهمترین بخش هدردهنده انرژی به شمار می‌روند و استفاده از شیشه‌های دو و چند جداره به میزان قابل توجهی در کاهش اتلاف انرژی مؤثر است و در حد محسوسی هزینه‌های حرارتی و برودتی را کاهش می‌دهد. پنجره‌های عایق استاندارد، ضمن کاهش 25 تا 40 درصدی مصرف انرژی، آسایش حرارتی ساکنین ساختمان را فراهم می‌سازد.
    عموما پنجره های دوجداره، با عنوان فنی UPVC (Unplasticised Poly Vinyl Chloride) شناخته می شوند. هرچند که در کشور ما واژه پنجره دوجداره به پنجره هایی که قاب آن از جنس های فلزی بوده و شیشه آن دوجداره می باشد نیز گفته می شود. این ماده یک نوع ترموپلاست مدرن متشکل از مشتقات اصلی نفت خام و نمک طعام است. علاوه بر این نوع پنجره دوجداره، امروزه پنجره های دیگری نیز با عنوان پنجره های چوبی، آلومینیومی و آهنی دوجداره نیز به خریداران پیشنهاد می گردد، که بعضا در کنار قیمت مناسب تر، برخی از ویژگی های اصلی پنجره های دوجداره را دارا نمی باشند. لذا در این مقاله ضمن مقایسه انواع این پنجره های موجود در بازار، به شناخت پنجره های اصلی دوجداره (UPVC) می پردازیم.

    حال به مقایسه درب و پنجره های چوبی، آلومینیومی، آهنی و UPVCمی پردازیم و تفاوت آنها را بیان می کنیم، پنجره های چوبی سرما و گرما را عبور نمی دهد. اما چوب خاصیت شکنندگی و سوراخ شدن دارد. بنابراین در طول زمان به خصوص در قسمت های خارجی ترک خورده و می شکند. پنجره های آلومینیمی نیز دارای عمر بیشتری نسبت به چوب بوده و همچنین سبکتر و نازکتر است. ضمنا حمل و نصب ساده تری نیز دارد. هرچند می توان شیشه ی این پنجره ها را دوجداره ساخت، اما از آنجا که بدنه قاب این نوع پنجره ها عایق نبوده و در نتیجه گرما را هدر می‌دهد، سرما را به داخل راه داده و عرق می کند، عملا خواص کامل پنجره های دوجداره را ندارند. آلومینیوم یک فلز بوده و در مقابل خوردگی و زنگ زدگی آسیب پذیر است و به مرور زمان آسیب پذیرتر می شود. تورفتگی و خراش خوردگی آلومینیم قابل تعمیر نبوده و باید به صورت کلی تعویض گردد. گوشه های درب ها و پنجره های آلومینیومی به صورت مکانیکی به یکدیگر متصل می شوند که باعث آسیب پذیری آن در برابر تغییر شکل خواهد بود.  پنجره های آهنی هم به صورت دوجداره قابل ساخت هستند. حسن آنها قیمت مناسب تر ، قابل ترمیم بودن (مثلا در صورت شکستگی لولاها) و رنگ پذیری مناسب می باشد. اما همان مشکلات عایقی پنجره های آلومینیومی را داراست. به علاوه درزگیری آن نیز معمولا به درستی قابل انجام نبوده و در هنگام بارندگی باعث نفوذ آب از اطراف به داخل پنجره می شود. زنگ زدگی به مرور زمان از دیگر مشکلات این نوع پنجره ها می باشد اما پنجره های UPVC از ماده سخت و محکم UPVC ساخته شده است. شکل چند محفظه ای آن باعث می شود در مقابل هدر رفتن گرما و سرما و تعریق مقاوم باشد. پنجره  UPVC زمانیکه در برابر گرما و سرمای خیلی زیاد قرار می گیرد تغییر شکل نمی دهد. هسته فلزی آن تضمین می کند که UPVC فرم و پایداری خود را حفظ می کند. گوشه های درب ها و پنجره های UPVC به صورت مکانیکی بهم متصل نمی شوند بلکه به یکدیگر جوش داده می شوند که باعث می گردد درب یا پنجره به صورت یک قالب بهم پیوسته و یک تکه باشد،  در صورتی که این نوع پنجره ها توسط سازندگان معتبر ساخته نشود، با گذشت زمان اندکی از نصب آن دچار تغییر حالت شده و فرم عایق‌بندی آن از بین می رود به علاوه آنکه از نظر ظاهری نیز دچار کهنگی می شود. در قسمت دوم به بررسی مفصل شیشه دو جداره می پردازیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو