مدیران خودروعصر اعتبار

عبرت های زلزله کرمانشاه و هشدارهای کارشناسان

عصر ساختمان- برخی سخنان مطرح شده در همایش ارائه یافته های تیم اعزامی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به منطقه زلزله زده کرمانشاه- سرپل ذهاب، هشداری جدی درباره شیوه مدیریت بحران و مقاوم سازی ساختمان هاست.

عبرت های زلزله کرمانشاه و هشدارهای کارشناسان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، همایش یک روزه «ارایه دستاورد های تیم اعزامی به منطقه زلزله زده کرمانشاه» امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
    در این همایش برخی از اعضای این گروه 12 نفره به بیان دیده ها و بررسی های تخصصی خود پرداختند.

    ** «بحران مدیریت» به جای «مدیریت بحران»
    «علی بیت اللهی» که ریاست بخش زلزله شناسی، مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات ساختمان را برعهده دارد، گفت: مردم کرمانشاه و سرپل ذهاب 2 روز نخست حادثه خود را غریب و بی کس احساس می کردند و به این باور رسیده بودند که مام وطن به آنها توجهی ندارد.
    وی افزود: هجوم مردم و ارسال کمک از همه جای ایران موجب شد آنان خود را مدیون ایران و ایرانی بدانند و هرجا بگویند زنده باد ایران.
    به گفته وی، «بحران مدیریت» به جای «مدیریت بحران» از عواملی بود که در زلزله کرمانشاه خود را بیش از پیش نمایان ساخت.
    بیت اللهی افزود: آنچه ما در کرمانشاه دیدیم این بود که ضعف مهندسان ناظر در اجرای ساختمان ها سبب شده است هرکسی هر طور که دلش می خواهد ساختمان بسازد؛ جالب اینکه بیشتر ساختمان های ویران شده، پایان کار داشتند.

    ** کمبود نیرو و خدمات غیربرخط شبکه شتاب نگاری
    مدیر بخش شتاب نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز از شمار کم افراد متخصص برای نظارت بر شبکه شتاب نگاری گفت.
    «اسماعیل فرزانگان» افزود: حدود 12 نفر نیرو در این بخش داریم. آنان چگونه می توانند بموقع بیش از یک هزار دستگاه شتاب نگار کشور را کنترل و رسیدگی کنند.
    وی مشکل عمده شبکه شتاب نگار را برخط نبودن آن دانست که سبب می شود نتوان اطلاعات دقیقی از زلزله ها داشت.
    فرزانگان افزود: اگر روند کنونی ادامه یابد باید فاتحه شبکه شتاب نگاری کشور را خواند.

    ** اعتماد به مهندسان و مصالح ساختمان
    «بابک احمدی» عضو مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نیز در این همایش گفت: صاحبان ساختمان ها در کرمانشاه نقشه های مهندسی را جدی نگرفتند و طبقه روی طبقه گذاشته و پروانه پایان کار گرفتند.
    وی افزود: اکنون اعتماد به مهندسان ساختمان به کلی از بین رفته است؛ زیرا مردم در کرمانشاه دیدند ساختمان هایی که سنتی ساخته شده اند کمتر خسارت دیده و بسیاری از ساختمان های مهندسان ساز متحمل بیشترین آسیب شده اند.
    احمدی به کیفیت نازل بتن های به کار رفته در ساختمان ها اشاره کرد و گفت: هرجا می خواستیم بتن ها را آزمایش کنیم به دلیل سستی از بین می رفتند؛ در حالی که باید مقاومت آنها طبق آیین نامه 2008 می بود.

    ** روند کاهش جمعیت
    رییس مرکز پژوهشکده معماری و شهرسازی نیز از روند تخلیه جمعیت استان در بازه زمانی 1385 تا 1395 گفت که سبب شده است این استان با کاهش جمعیت روبرو باشد.
    غزال راهب تاکید کرد بر پایه آمارهای جمعیتی موجود، شمار جانباختگان این حادثه در برآوردهای اولیه سه یا چهار برابر میزان کنونی بود اما در مراجعه حضوری به شهرها و روستاها متوجه شدیم بسیاری از مردم این مناطق، مهاجرت کرده اند.
    وی از کار افتادن مرکزهای درمانی در ساعت های نخستین زلزله را بسیار هشداردهنده دانست و گفت: مردم باید به این مرکزها اعتماد داشته باشند اما رعایت نکردن اصول ساخت، سبب از کار افتادن آنها شد.
    به گفته وی، در بازرسی از بیمارستان جدید امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب دیده شد پیمانکار یا هر فرد دیگر دست اندرکار ساخت این واحد، گونی های بزرگ نخاله های ساختمانی را در پی این ساختمان دفن کرده بود.
    اعضای گروه اعزام شده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به مناطق زلزله زده کرمانشاه توجه به ساخت و سازهای کلانشهرهایی مانند تهران و ایمن سازی مرکزهای حساس مانند زیرساخت ها و بیمارستان ها را خواستار شدند.
    به گزارش ایرنا، زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.
    این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.
    شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.
    براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد مدیریت بحران کشور، در این زمین لرزه 437 نفر جان باخته و 12 هزار و 386 نفر مصدوم شده اند.
    پس لرزه ها هنوز ادامه دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار