مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران:

صدور شناسنامه بحران برای ۱۰۰۰ مدرسه

عصر ساختمان- شهردار تهران در یک برنامه تلویزیونی در خصوص آمادگی تهران در برابر زلزله، برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا و شفافیت در شهرداری توضیحاتی ارائه کرد.

صدور شناسنامه بحران برای ۱۰۰۰ مدرسه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمد علی نجفی، شهردار تهران صبح امروز با حضور در برنامه تلویزیونی «سرزمین ما» با بیان این که  حدود سه ماه است مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، این اولین برنامه زنده تلویزونی است که در آن شرکت می کنم گفت: خوشحالم هستم که نخستین برنامه ای که در آن شرکت می کنم، برنامه محیط زیستی است.

    شهردار تهران با تشریح وضعیت ترافیکی پایتخت، افزود: الان دنیا به این نتیجه رسیده است با ساخت معبر، پل، تونل، بزرگراه و خیابان های جدید مشکل حمل و نقل نه تنها حل نمی شود بلکه مشکلات جدیدی هم بر شهروندان تحمیل می شود. درباره تهران نیز واقعا در شرایط مناسبی از نظر حمل و نقل عمومی قرار نداریم.

    نجفی با ارائه آماری از سفرهای شهری شهروندان تهرانی تاکید کرد: زمانی می گفتند 60 درصد سفرهای تهران حمل و نقل عمومی است اما این رقم واقعا دقیق نیست. خیلی دست بالا بگیریم 46 درصد سفر ها حمل و نقل عمومی و 54 درصد حمل و نقل شخصی است. 25 درصداز حمل و نقل عمومی با تاکسی، اسنپ و مسافربرهای شخصی است و حدود 21 درصد با مترو و اتوبوس است به تفکیک 10 درصد مترو و 11 درصد اتوبوس. این را با هر نرمی در کلانشهرهای دنیا مقایسه کنیم خیلی پائین است.

    وی با انتقاد از سیستم آماردهی، خواستار تجدید نظر در نحوه برخورد با شهروندان شد و افزود: اصولا درباره آمارها باید تجدید نظر کنیم، چرا که در این آمار یا عدم دقت مشاهده می شود و یا جنبه های تبلیغاتی؛  همین امروز از دو دفتر شهرداری منطقه درباره میزان زباله های روز تهران گزارش خواستم با دو آمار هشت هزار تن و 9 هزار تن مواجه شدم.

    اولویت مهمتر شهرداری توسعه مترو است

    شهردار تهران تصریح کرد: اولویت مهم تر ما توسعه مترو در تهران است. در حال حاضر 1300 واگن مترو داریم که معمولا یک سوم آن ها نیاز به تعمیر دارد و از چرخه خارج است. این تعداد را باید به چهار هزار واگن برسانیم در غیر این صورت تهران روز به روز شرایط بدتری پیدا می کند.

    شهردار تهران با تاکید بر این که در شبکه اتوبوسرانی 6500 اتوبوس داریم که باید به 10 هزار دستگاه برسانیم. به خصوص اینکه در اتوبوسرانی بخش خصوصی وارد شده و کار خیلی خوبی است اما در مترو خود شهرداری و دولت باید کار بزرگی انجام دهیم گفت:همه واگن‌ها را در داخل نمی توان ساخت و توان ساخت حدود 40 درصد واگن‌ها وجود دارد. در مناقصه بین المللی قرار است شرکت های خارجی با همکاری شرکت‌های داخلی این کار را انجام دهد.

    به گفته وی مهم ترین مشکل ما در مترو تامین منابع است مجبور هستیم از طریق فاینانس و یا سایر روش ها منابع بگیریم و این منابع را طی سال‌ها پرداخت کنیم. قانون وجود دارد که دولت این پرداخت را تضمین کند.

    شهردار تهران با بیان این که مناقصه بین المللی برگزار کردیم که واگن جدید خریداری شود گفت: قرار بود تا پایان آبان ماه نتیجه مشخص شود اما شرکت‌های خارجی نیاز به زمان بیشتر داشتند و آن را تمدید کردند. قیمت می دهند که برای ساخت و تحویل هر واگن چقدر هزینه می برد. ما دنبال این هستیم قیمت زیر یک میلیون دلار داده شود اما الان قیمت‌ها مقداری بالاتر است. امیدواریم تا پایان دی ماه قیمت‌ها مشخص شود و تدریجا به ساخت آن اقدام می‌کنیم.

    تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت

    وی ادامه داد: تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان می خواست ادامه پیدا کند اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. ما از سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها شرایط بدی را دیدیم. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا می رفت. نکته دوم مسئله هواسازها و امکانات دیگر بود. اگر خدای نکرده در یکی از تونل ها و مسیرهای این خط آتش‌سوزی کوچکی اتفاق می‌افتد بالای 100 نفر خفه می‌شدند دیدیم جان شهروندان خیلی ارزشمندتر از این است.

    شهردار تهران ادامه داد:  پیش بینی کردیم 400 میلیارد  تومان هزینه کنیم. امیدواریم این پول تامین شود تا اول فروردین ماه این خط راه اندازی شود.

    نجفی با بیان این که در سال جاری تنها 70 درصددرآمد های ما تامین شده است. وقتی درآمد کم می شود نخستین تاثیر را روی پروژه‌های عمرانی می گذارد گفت: حدود 68 هزار کارمند داریم پرداخت ماهانه حقوق اینها بار عظیمی از منابع مالی نیاز داریم. مجبور هستیم اول حقوق ها و ... را پرداخت کنیم و سپس به سراغ طرح‌ها برویم.

    شهردار تهران در ادامه این برنامه تلویزیونی با اشاره به این که ما معتقد به شفافیت هستیم چرا که اگر شهروندان بخواهند شهر و شهرداری را از آن خودشان بدانند باید اطلاعات داشته باشندگفت: بر اساس تاکید بر شفافیت برای شهروندان در پایان شهریور ماه کل درآمدها و هزینه‌های شهرداری در شش ماهه را اعلام کردیم تا مردم بدانند کجا درآمد داشتیم و کجا هزینه کردیم.

    وی ادامه داد : برای اعلام قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در شهرداری تهران سازمان فناوری شهرداری قول دادند که از نظر فناوری، آمادگی لازم تا پایان آذر ماه به صورت کامل ایجاد شود و در پرتال شهرداری تهران بتوانیم هر قرارداد بالای یک میلیارد تومان را اعلام کنیم.

    شهردار تهران اضافه کرد: شورای شهر فهرستی داده است که این مواد از قراردادها را می‌خواهیم اعلام کنیم و هم اکنون در حال آماده سازی برای اعلام قراردادها هستیم.

    در ادامه این برنامه موضوع آلودگی هوای پایتخت مطرح شد که شهردار تهران در پاسخ به این پرسش گفت: اگرچه در رتبه اول آلودگی دنیا نیستیم اما شرایط خوبی هم نداریم. در سال 95 حدود 89 روز از سال هوای تهران هوای مطلوب نبوده است و در شرایط هشدار و یا بدتر قرار داشته است. از آذر ماه تا پایان سال مشکلات آلودگی هوا داریم و باید کارهای زیادی بکنیم که مسئله آلودگی هوا را از بین ببریم.

    وی ادامه داد : بخشی مسئله استفاده از سوخت های فسیلی است، باید اولا سوخت را از استانداردهای بهتری برخوردارکنیم و شرایطی ایجاد کنیم خودروها آلودگی کمتری ایجاد کنند  کاتالیست‌ها را برای خودروها جدی بگیریم و خودروهای عمومی را به سمت گازسوز کردن پیش ببریم و در مرحله بعد، موتور سیکلت ها را برقی کنیم.

    نجفی با اشاره به این که کیفیت سوخت در سال های اخیر بیشتر شده است اما باید سوخت داخلی را به سمت استانداردهای یورو پنج ببریم گفت: خوشبختانه قانون و مصوبه‌ای دولتی برای کاتالیست‌ها داریم اما در اجرا ضعیف هستیم. راهنمایی و رانندگی هم باید فعالیت بیشتری داشته باشد تا خودروها در زمان مقرر کاتالیست نصب کنند و یا عوض کنند.

    امضای صرف بیانیه دردی را دوا نمی کند. ما باید سه مرحله طی کنیم. مرحله اول داشتن برنامه است دولت و مجلس قوانین خوبی برای حل معضل آلودگی مصوب کردند. دوم، برای اجرای برنامه نیاز به منابع داریم. اگر بخواهیم خودروهای عمومی و شخصی را برقی کنیم منابع زیادی لازم است. مردم با پول خودشان این امکان را ندارند. دولت و بانکها باید کمک کنند، بخش سوم مدیریت است متاسفانه آنجا هم مشکل داریم اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم.

    شهردار تهران تاکید کرد : شهرهای بزرگ دنیا کیفیت زندگی را تا جایی بالا بردند که می‌گویند آلودگی صفر و یا زباله صفر. مگر اینکه از زباله‌ها بهره‌برداری کنیم و تبدیل به برق و کود کنیم. شعارهای خوبی داده شده است اما آمادگی برای اجرای این شعارها را نداریم.

    وی ادامه داد: همانطور که برای خرید واگن وقتی دیدیم منابع جواب نمی‌دهد سراغ خارجی‌ها رفتیم خیلی‌ها را هم بدون منابع می‌شود اجرا کرد مثل افزایش کیفیت سوخت تهران. شهر تهران واقعا هم جذابیت و ظرفیت‌های زیادی از نظر خارجی‌ها دارد اما از این ظرفیت‌ها استفاده نکردیم.

    شهردار تهران با اشاره به برنامه ریزی های مدیریت شهری برای حضور سرمایه گذارن خارجی در پروژه های شهری گفت: طرحی داریم 100 پروژه قابل سرمایه‌گذاری توسط خارجی ها را آماده کنیم بعد سمیناری در همین سال 96 تحت عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران برگزار کنیم و امیدواریم سرمایه‌گذاران زیادی بیایند، در سفر کره جنوبی بخش زیادی از وقت من صرف گفت و گو با سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه‌گذاری و حضور سرمایه‌گذاران در تهران شد.

    نجفی اضافه کرد: ما سه گروه را هدف قرار دادیم. یکی سرمایه گذاران داخلی کم شدند چون تجربه مشارکت با شهرداری خوب نبوده است. دوم ایرانیان مقیم خارج که هیچ وقت درگیر کارهای شهری نشدند اما خیلی علاقه‌مند هستند. سوم هم سرمایه‌گذاران خارجی. حتما این سرمایه گذاری‌ها درآمدزا خواهد بود. ما روی طرح‌ها، مطالعاتی انجام می‌دهیم و عنوان می کنیم در صورت سرمایه‌گذاری، چه میزان درآمدزایی خواهد داشت.

    شهردار تهران درادامه  برنامه تلویزیونی سرزمین ما با اشاره به زلزله غرب کشور گفت : به هموطنان عزیز کرمانشاهی که افرادی از خانواده و خانه و کاشانه را از دست دادند تسلیت می‌گویم در حد خودمان در شهرداری به جبران آثار مخرب زلزله کمک کردیم. بخش زیادی از شهروندان که اقوامشان در زیر آوار بودند اجازه می‌دادند کمک کنیم. در زلزله ابتدا خانه و ساختمان‌ها باید مستحکم باشد. امکانات بعد از اتفاق و مدیریت بحران نیز اهمیت زیادی دارد.

    به گفته وی تهران از خیلی جهات از این نظرها خوب است شهروندان تهرانی نگران نباشند اما باید آمادگی داشته باشیم. آمادگی‌های نسبتا خوبی در آموزش و سخت‌افزار داریم که البته باید ارتقا پیدا کند.

    نجفی با بیان این که مدیریت پیشگیری از بحران نیز لازم است. در بخش نظام مهندسی و ... نیز بر عهده ما نیست گفت: در این بخش مسئولیت اجتماعی خیلی مهم است. مهندسان ناظر یک لحظه باید فکر کنند خانواده خودشان قرار است در این ساختمان زندگی کنند و یک ماه بعد زلزله بیاید؟

    ساخت و ساز روی گسل ها در تهران اشتباه بوده است

    وی ادامه داد: بعضی از نقاط تهران خیلی به گسل نزدیک است و یا روی گسل است. ساخت و ساز در این نقاط اشتباه بوده است اما باید در جهت استحکام عمل کنیم بخشی از ساختمان‌ها در برابر هفت ریشتر مقاوم هستند و برخی نیز در برابر 5 ریشتر هم مقاوم نیستند.

    شهردار تهران با اشاره به این که در تهران که نزدیک گسل است مقاومت در برابر 7 ریشتر حداقل است گفت:  اما بافت‌های فرسوده مشخص است که مقاوم نیست. نوسازی بافت فرسوده شروع شده اما مسئله این است از یک طرف حجم کم و از یک طرف اضافه به بافت فرسوده می‌شود.

    نجفی اضافه کرد : رئیس‌جمهور روی نوسازی بافت‌های فرسوده خیلی حساس بودند و وقتی من مسئولیت شهرداری تهران را بر عهده گرفتنم از من خواستند برای بافت‌های فرسوده کاری کنیم. ما دو جلسه خدمت ایشان داشتیم. حدود دو هفته پیش نیز جلسه دوم خدمت ایشان تشکیل شد. ما طرحی را با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی برای بافت‌های فرسوده تهیه کرده بودیم و ایشان نیز این طرح را  تایید کردند. از این رو خیلی خوشبین هستم در سال‌های آینده یک تحولی در حوزه بافت فرسوده در شهر تهران اتفاق بیفتد.

    به گفته وی رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران بر عهده شهردار تهران است. ما از نظر برنامه‌ای آمادگی داریم و از نظر تخلیه محلاتی که ممکن است خسارت‌های بیشتری ببیند آماده هستیم. برای هر محله تهران برنامه داریم البته هنوز برای آموزش مردم محله شروع نکردیم تا تخلیه محله به چه صورت باشد.

    وی ادامه داد: در 10 پارک جنگلی اماکنی برای اسکان آماده کردیم حداقل 600 هزار نفر را می‌توانیم به راحتی اسکان دهیم. 50 هزار بسته کمک‌های اولیه و کمک‌های امدادی برای نجات آماده کردیم در زمان بروز بحران به سرعت توزیع کنیم.

    شهردار تهران اضافه کرد : حدود 110 پایگاه بحران داریم و سوله‌هایی که عده‌ای هم ایراد می‌گیرند چرا استفاده‌های غیر مرتبط می‌شود. ما آن‌ها را پس می گیریم یکی هم دست صدا و سیما بود پس گرفتیم چرا که مدیریت بحران را باید جدی بگیریم.

    نجفی با بیان این که باید تجهیزات را افزایش دهیم. سال آینده بودجه مربوط به تجهیزات مرتبط با بحران خصوصا زلزله را افزایش خواهیم دادگفت: ما برای هزار مدرسه تهران شناسنامه بحران تهیه کردیم بقیه را هم این کار را می‌کنیم. با وزیر هم صحبت کردیم از این به بعد کمک‌های شهرداری به مدارس به شرطی است که آموزش های مرتبط با شهر و شهروندی و مدیریت بحران جدی گرفته شود. در دبیرستان‌ها حداقل 10 ساعت وقت را در اختیار کارشناسان شهرداری قرار دهند که این موارد را آموزش دهند. خیلی مهم است بچه ها این موارد را آموزش ببینند و این موارد را به خانواه ها منتقل کنند.

    وی ادامه داد : آموزش و پرورش بودجه داشته و حدود چند سال پیش معادل ریالی یک میلیارد دلار برای مقاوم‌سازی مدارس به کار بگیرد. این مقاوم‌سازی بر عهده شهرداری نیست و تنها باید نظارت کنیم که چه اشکالاتی در مدارس مثل اماکن عمومی، ساختمان های تجاری و ساختمان های بزرگ وجود دارد. در حادثه پلاسکو نیز شهرداری به حق متهم شد.

    شهردار تهران گفت : زمانی که در شورای شهر بودم طرحی به عنوان برج باغ مطرح شد. به این معنی که یکسری باغ در تهران هستند که شهرداری اجازه ساخت و ساز نمی‌داد. مالکان سعی می کردند به نحوهای مختلف درختان را با آتش سوزی و ... به صورت تعمدی از بین ببرند. در شورای شهر طرحی را تصویب کردند که باغ را حفظ کنیم. وقتی اجازه ساخت در 30 درصد مساحت را می‌دهیم اما این ساختمان بلند مرتبه باید باشد.

    نجفی یادآوری شد : این طرح هشت یا 10 سال پیش شروع شد. وقتی شروع شد اشکلاتی پیش آمد. اولا 30 درصد به 40 درصد رسید و بعد تعداد طبفات افزایش یافت. بعد شهرداری تصمیم بسیار نابجایی گرفت و گفتند به عنوان طبقات زیر زمینی تا 80 و یا بعضا 100 درصد مساحت باغ را می توانید به پارکنیگ تبدیل کنید. حساب کنید در زمینی اگر 100 درصد زمین را در زیر زمین پارکینگ کنند درختان خشک می شود. این طرح شکست خورده بود و شورای قبلی باید جلویش را می گرفت.

    به اعتقاد وی شورا و شهرداری در توافق هستیم که این طرح یا باید به صورت کلی منتفی شود و یا تجدید نظر شود. از این رو زمانی که در شهرداری آمدم هیچ مجوز جدیدی برای برج باغ ندادیم و برج باغ‌های قبلی را هم بررسی کردیم که حداقل طبق مجوز صادر شده ساخته شود و  بیشتر نسازند.

    نجفی با بیان این که  رسما از همشریان خواهش می‌کنم درباره مسایل شهری و زیست محیطی  با هر مسئله خلاف عرف مواجه شدند  بلافاصله به ما خبر دهند. 137 در اختیار شهروندان است که به ما نظر دهند گفت : درباره از بین بردن باغات و درختان خیلی جدی هستیم هیچ اغماضی نمی کنیم. دو هفته پیش یک موسسه ای چند درخت را قطع کرد به فاصله دو سه روز پرونده را به دستگاه قضایی فرستادیم. درخواست داریم دستگاه قضایی نیز به سرعت رسیدگی کند تا مردم بدانند اگر تخلف کنند تا یک ماه محکوم می شوند. بعد هم سه نفر از مسئولان شهرداری ناحیه را عزل کردیم بابت اغماض در جلوگیری از قطع درختان.

    وی در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که گزارش های مردمی به چه صورت رسیدگی می شود و بیشتر خواسته های مردم انبار می شود گفت: واقعیت این است که تذکراتی که مردم به ما می‌دهند انبار نمی شود بلکه رسیدگی می‌شود. ممکن است تاخیری وجود داشته باشد. در بخشی از موارد آخر هر هفته از سازمان بازرسی به من گزارشی می‌دهند مردم این تذکرات را دادند و هر کدام از تدکرلت در کدام بخش بوده است.

    شهردا رتهران اضافه کرد : طرحی تحت عنوان محله محوری داریم تا بخش زیادی از فعالیت‌های محله را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به خود مردم واگذار کنیم. در این طرح مردم باید خودشان مشکل را حل کنند و لازم نیست به شهردرای گزارش دهند. اگر حل نشد بعد می‌توانند به شهرداری گزارش دهند. این سرای محلات که وجود دارد بخش عمده ای از فقعالیت‌هایش ارتباط با شهرداری ندارد و اولویت هم ندارم اما می‌خواهیم سرای محلات را در این زمینه فعال کنیم.

    وی ادامه داد: طرحی طی یکی دو ماه آینده داریم تحت عنوان باشگاه مشاوران شهرداری افرادی را که عمدتا داوطلب هستند برمی‌گزینیم و همه نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم در این باشگاه ارزیابی می‌شود و بعد به شهرداری بر می‌گردد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار