مدیران خودروعصر اعتبار

نیروگاه‌های برق‌آبی در مسیر توسعه

عصر ساختمان- براساس طرح‌های اقتصاد مقاومتی ۴۲۰ مگاوات ظرفیت جدید اعلام شده که تا پایان سال وارد مدار بهره‌برداری می شود و بر اساس همین برنامه تا پایان سال واحدهای دو و سه نیروگاه داریان وارد مدار خواهد شد.

نیروگاه‌های برق‌آبی در مسیر توسعه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، توسعه برق آبی ها یکی از اهداف دولت است درهمین راستا نیز در طرح اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه به این مهم اشاره شده و بر اساس گفته های فربد استیری مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران قرار است که تا سال آینده ظرفیت نیروگاه های برق آبی توسعه یابد اما این مساله در گرو تضمین و تامین نقدینگی است به همین دلیل در تلاش هستیم تا با تامین به موقع منابع مالی بتوانیم تا پایان سال 420 مگاوات یاد شده را عملیاتی و به ظرفیت نیروگاه‌های برقابی کشور بیفزایم.

    وی با بیان اینکه هم اکنون واحد دوم نیروگاه رودبار لرستان و واحد اول نیرگاه داریان نیز به شبکه متصل شده‌ان، اظهار کرد: امیدواریم با تامین منابع مالی در قبال نیروگاه سردشت مطابق برنامه ریزی انجام شده عمل کنیم و بتوانیم یک واحد 50 مگاواتی را برای پیک سال آینده در مدار بهره‌برداری داشته باشیم.

    در حال حاضر ظرفیت منصوبه این نیروگاه‌ها در کشور 11 هزار و 874 مگاوات است که با برنامه ریزی صورت گرفته حداکثر توان نیروگاه‌های برقابی برای پیک تابستان امسال بکار گرفته شده بود و واحدهای مجموعه در این مقطع زمانی از ضریب آمادگی 100 درصدی برخوردار بودند.

    همچنین از ابتدای سال تاکنون نیروگاه‌های برقابی بیش از 12 میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی داشته‌اند، که این میزان تولید انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 10 درصدی داشته است.علاوه براین براساس برنامه ریزی انجام شده حدود 11 هزار و 500 مگاوات برنامه تعمیرات ادواری نیروگاه‌های برقابی با شبکه برق کشور هماهنگ شده است که تاکنون شش هزار و 600 مگاوات از ظرفیت‌های برقابی یا تعمیر شده و یا تحت تعمیر قرار دارند.

    در حال حاضر برنامه تعمیرات نیروگاه‌های برقابی مطابق برنامه در حال انجام است که پیش بینی می شود با اجرای دقیق برنامه‌ تعمیرات واحدها براساس جدول هماهنگی شده توسط دیسپاچینگ ملی بتوان همچون دو سال قبل نیروگاه های برق آبی با تمام توان در زمان پیک تابستان سال آینده در خدمت شبکه برق باشند.

    البته این در شرایطی است که بخش عمده‌ای از پتانسیل نیروگاه‌های برقابی کشور مربوط به حوضه کارون بزرگ است، بخش عمده‌ای از تولید نیروگاه‌های برقابی به منابع آبی بستگی دارد ولی متاسفانه از ابتدای سال آبی تاکنون شاهد بارندگی مناسبی در حوضه کارون بزرگ و کرخه نبوده‌ایم.

    انتظار می رود  تا قبل از پایان سال شرایط بارندگی در این حوضه آبریز به نحوی باشد که بتوانیم به آورد مناسب و حفظ تراز مخازن متناسب با منحنی بهره‌برداری سدها و به طبع آن میزان حفظ تراز و تولید انرژی دست پیدا کنیم تا مشکلی از نظر تولید انرژی و ذخیره آب برای پیک سال آینده نداشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار