مدیران خودروعصر اعتبار

پایتخت چه میزان برای بحران پس از زلزله آماده است؟

اوضاع «قرمز» تهران در امداد و نجات

عصر ساختمان- بررسی‌ها از واقعیت شهر تهران نشان می‌دهد: میزان آمادگی پایتخت در برابر وقوع زلزله‌ با بزرگای بیش از ۶ ریشتر از بابت مدیریت پسابحران و سرویس‌دهی در حوزه امداد و نجات، از شاخص ۱۰۰ در سطح ۱۷ قرار دارد که نشان‌دهنده وضعیت «قرمز» تهران در هنگام بروز زمین‌لرزه‌ای مشابه زلزله اخیر استان کرمانشاه است.

اوضاع «قرمز» تهران در امداد و نجات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، پس از مطالعاتی که از سوی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران درخصوص میزان آمادگی پایتخت در هنگام بروز زلزله‌ای با بزرگای دست‌کم 6 ریشتر منتشر شد؛ یک بررسی اولیه از میزان آمادگی تهران در برابر زلزله حاکی از آن است که براساس تعداد پایگاه‌های پشتیبانی و مدیریت بحران فعال و در دسترس، در حال حاضر میزان توانمندی شهر تهران در حوزه مدیریت بحران از شاخص 100 در ایستگاه 17 قرار دارد.

    پایگاه‌های پشتیبانی و مدیریت بحران، سوله‌های مخصوصی هستند که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران وابسته به شهرداری تهران در زمان بروز حوادث غیرمترقبه از جمله زلزله به واسطه در اختیار داشتن آنها، می‌تواند سکان کنترل بحران در شهر را به دست گیرد و عملیات امداد و نجات را به واسطه امکانات مستقر در این پایگاه پیش ببرد. این پایگاه‌ها دارای چندین ویژگی هستند که مهم‌ترین آنها از یکسو فراهم کردن امکان اسکان موقت برای زلزله‌زدگان و از سوی دیگر جلوگیری از افزایش تلفات به دلیل توزیع امکانات موجود در آنها است.

    در این پایگاه امکانات مختلفی همچون استقرار سامانه هشدار سریع، شتاب‌نگاری، تخمین برآورد خسارت و همچنین امکاناتی نظیر چادرهای اسکان موقت، کپسول آتش‌نشانی، موتور برق و... است.

    احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درخصوص تعداد پایگاه پشتیبانی و مدیریت بحران فعال و در دسترس شهر تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: براساس فرمول استاندارد و قابل قبول به ازای هر منطقه شهر تهران یک پایگاه متمرکز و به ازای هر ناحیه شهر تهران یک پایگاه پشتیبانی نیاز پایتخت است. به این ترتیب شهر تهران به دلیل دارا بودن 122 ناحیه و 22 منطقه نیازمند 144 پایگاه مدیریت بحران است. او ادامه داد: علاوه بر این از آنجا که برای شهر تهران، 6 استان معین از بابت امدادرسانی فرااستانی پیش‌بینی شده است 6 پایگاه در استان‌های معین نیز مطابق با برنامه باید احداث شود بنابراین، در مجموع شهر تهران به 150 ایستگاه پشتیبانی نیاز دارد که از این تعداد 101 پایگاه ساخته شده و موجود است، 12 پایگاه در حال ساخت و 37 پایگاه کسری وجود دارد.

    او به میزان استفاده از پایگاه‌ها مطابق با کاربری پیش‌بینی شده برای آنها اشاره کرد و افزود: از تعداد 101 پایگاه موجود در شهر تهران، فقط 26 پایگاه آزاد، در اختیار شهرداری و آماده به خدمت است که از این تعداد نیز 6 پایگاه مربوط به استان‌های معین است. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد: با توجه به اینکه 150 پایگاه مورد نیاز شهر تهران است و فقط 26 پایگاه در اختیار شهرداری قرار دارد و بقیه به کاربری‌های غیرمرتبط همچون سالن ورزشی و... اختصاص دارد؛ اگر میزان آمادگی شهر تهران برای عملیات امداد و نجات براساس شاخص 100 محاسبه شود هم‌اکنون آمادگی پایتخت در سطح 17 قرار دارد. در عین حال کارشناسان شهری شاخص دیگر در محاسبه میزان آمادگی تهران در حوزه مدیریت پسازلزله را تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی عنوان می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از تعداد 134 ایستگاه پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله دوم تاکنون 123 ایستگاه احداث شده است.

    برای سنجش میزان کفایت این تعداد ایستگاه‌ها برای امدادرسانی گسترده، مدیریت بحران در حادثه پلاسکو مقیاس مناسبی است. سال گذشته در زمان بروز حادثه پلاسکو، دست‌کم 10‌ایستگاه برای مدیریت بحران به منطقه حادثه اعزام شدند. با توجه به اینکه هم‌اکنون حدود 900 برج در شهر تهران هستند اگر 10‌درصد این برج‌ها دچار وضعیت مشابهی همچون پلاسکو شوند ظرفیت آتش نشانی برای 10 درصد برج‌ها هم کفایت نمی‌کند چه برسد به یک امدادرسانی گسترده در زمان بروز حوادثی همچون زلزله.

    در عین حال اگرچه مدیران شهری از در دسترس بودن 50هزار بسته امدادی برای توزیع در زمان حوادثی همچون زلزله خبر می‌دهند، اما بررسی‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نشان می‌دهد در صورت وقوع زلزله‌ای با بزرگای بیش از 6 ریشتر، علاوه بر خسارت 10 تا 55 درصدی ساختمان‌ها، حداقل نیم میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین تعداد این بسته‌های امدادی نمی‌تواند جوابگوی این تعداد آسیب‌دیده باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو