مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی کارایی وام مسکن در خروج رکود از بازار

عصر ساختمان- کارشناس اقتصادی گفت: پس از کاهش نرخ سود بانکی، شاهد افزایش معاملات هستیم و بازار مسکن در دوره پیش رونق قرار گرفته اما هنوز از رکود خارج نشده است.

بررسی کارایی وام مسکن در خروج رکود از بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسام عقبایی کارشناس مسکن در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص میزان تاثیر تسهیلات مسکن بر بازار اظهار داشت:این تسهیلات ارائه شده می تواند بر خروج از رکود بازار موثر باشد اما چند نکته در تحقق این امر دخیل است.

    وی ادامه داد:نخست اینکه میزان این تسهیلات باید متناسب با رشد قیمت مسکن باشد که در حال حاضر مبلغ وام موثر نیست.

    عقبایی تصریح کرد:نکته دوم اینست که اکثر افراد متقاضی وام جزو دهک های پایین و متوسط جامعه هستند و درامد آنها در حدی نیست که بتوانند اقساط تسهیلات مسکن را پرداخت کنند لذا دهک های پایین جامعه از تقاضای خرید و دریافت وام منصرف می شوند که این امر با اهداف اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری منافات دارد.

    این کارشناس مسکن افزود: همچنین مدت بازپرداخت این تسهیلات نیز کوتاه است و باید با برنامه ریزی جامع سعی شود که پرداخت این وام متناسب با عدالت اجتماعی باشد تا اقشار کم درآمد نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

    عقبایی تصریح کرد: نبود چشم انداز جامع و بلند مدت سبب بروز اشکالات هرساله در حوزه مسکن شده است.

    وی ادامه داد: بازار مسکن مقاوم است و تغییرات اقتصادی همچون کاهش نرخ سود بانکی به سرعت در آن تاثیر مستقیم ندارد.

    این کارشناس مسکن افزود: البته پس از اعمال کاهش نرخ سود شاهد تغییرات این بخش و افزایش معاملات بوده ایم و می توان گفت که بازار مسکن در دوره پیش رونق قرار گرفته اما هنوز از رکود خارج نشده است.

    عقبایی تاکید کرد: زمانی می توان تعبیر رونق در این بخش را به کار برد که 3 فاکتور تولید ، قدرت خرید و حجم معاملات متناسب با هم رشد داشته باشند.

    بر اساس این گزارش رهبر نائب رئیس کانون انبوه سازان در ادامه تصریح کرد:اعتقاد متولیان امر مسکن اینست که افراد از طریق سپرده گذاری و پس انداز ، خانه دار شوند اما در یک مطالعه مشخص شده که یک کارمند با حقوق متوسط پس از 120 سال پس انداز می تواند خانه دار شود.

    رهبر ادامه داد: پیشنهاد ما خرید خانه به روش پس انداز معکوس یا همان اجاره به شرط تملیک است که در این روش متقاضی ابتدا صاحب خانه شده و سپس اقساط ان را می پردازد و از صرف هزینه های اضافه همچون پرداخت اجاره نیز رهایی می یابد.

    رئیس کانون انبوه سازان بیان کرد: رکود 5 ساله در بازار مسکن سبب انباشت تقاضای خرید شده و همین امر عاملی برای شکست رکود است اما اگر میزان تولید از تقاضا کمتر باشد این امر خطرناک است و سبب ایجاد حباب قیمتی در بازار می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار