مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن خبر داد

نامه‌نگاری با وزیر درباره گران بودن اوراق خرید مسکن

عصر ساختمان- دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن از ارائه نامه انبوه‌سازان به وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: طبق دستور آخوندی گزارشی که نشان می‌دهد نرخ سود اوراق مسکن بالاتر از ۲۲ درصد است آماده و ارائه شده است.

نامه‌نگاری با وزیر درباره گران بودن اوراق خرید مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، فرشید‌ پورحاجت در پاسخ به این سوال که مسئولان ارشد بانک مسکن اعلام می‌کنند نمی‌توانند نرخ سود اوراق مسکن را کاهش دهند و این اقدام باید از سوی شورای پول و اعتبار به آنها ابلاغ شود، گفت: در جلسه با مدیران ارشد بانک مسکن، آخوندی از مسئولان بانک مسکن و انبوه سازان خواسته بود تا گزارشی در خصوص اوراق مسکن ارائه شود، بنابراین این گزارش از سوی انبوه سازان یکشنبه هفته جاری تقدیم آخوندی شد.

    وی افزود: در این گزارش به بالا بودن نرخ سود اوراق مسکن به ریز اشاره شده و در آن تأکید کرده‌ایم که نرخ سود تسهیلات اوراق مسکن برای متقاضیان مسکن و سازنده‌ها بیش از 22 درصد است.

    پورحاجت تأکید کرد: در حال حاضر منابعی که در حوزه تسهیلات در بانک مسکن چه برای تولید و چه برای خرید مسکن وجود دارد بالا است،بنابراین در سال‌های گذشته به خصوص از بهمن‌ماه سال گذشته در اعطای تسهیلات با سپرده و بدون سپرده برای تولید مسکن تغییر روش داده شده است و تسهیلات در قالب اوراق به بخش تولید مسکن داده می‌شود.

    دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد: سازنده‌ها برای تأمین منابع برای ساخت مسکن مجبور هستند از محل بورس اقدام به خرید اوراق حق‌تقدم کنند، بنابراین این اقدام اثر بدی بر روی نرخ سود تسهیلات در حوزه تولید مسکن گذاشته است.

    وی افزود: وقتی عملاً شورای پول و اعتبار اعلام می‌کند نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن 18 درصد است نباید فرآیندی به کار گرفته شود که نرخ سود از این 18 درصد بالاتر برود.

    پورحاجت تصریح کرد: عملاً تولیدکننده‌های مسکن با خرید اوراق حق تقدم مسکن یک بار نرخ سود 17.5 درصد را پرداخت می‌کنند و یک بار دیگر هم بین 5 تا 6 درصد باید بابت خرید اوراق هزینه می‌پردازند.

    دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن در خصوص تحریک تقاضا که سیاست اصلی دولت برای بخش مسکن و تقویت نقدینگی مردم برای خرید مسکن است،گفت: دو اقدام برای تحریک تقاضای مسکن تعریف شده است، یکی از آنها صندوق‌های پس‌انداز یکم است که دسترسی به آنها یک پروسه یک تا سه ساله است.

    وی اضافه کرد: از این صندوق‌ها اشخاص خاص می‌توانند استفاده کنند و افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید کرده‌اند می‌توانند با سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات با نرخ 8 تا 9.5 درصد اقدام کنند.

    *نرخ سود اوراق مسکن اسما 17،5 درصد و در حقیقت 23 درصد است

    پورحاجت ادامه داد: اما برای مابقی افراد جامعه مردم را به خرید اوراق مسکن با نرخ سود 17.5 درصد تشویق کرده‌ایم اما نرخ سود اسمی آن 17.5 درصد است در حالی‌که اگر محاسبه واقعی شود نرخ سود واقعی آن بیشتر از 22 تا 23 درصد است.

    دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن افزود: پس اگر می‌خواهیم بازار مسکن را تقویت کنیم باید یک تسهیلات مناسب را برای افراد فراهم کنیم، بنابراین این نامه که به درخواست شخص آخوندی بود، آماده و یکشنبه هفته جاری تقدیم وزیر راه و شهرسازی شده است.

    وی تصریح کرد: در این گزارش ما تأکید کرده‌ایم که نرخ سود اوراق مسکن بالاتر از 22 درصد و حتی 24 درصد است.

    * عملاً بورس بازی برای دریافت تسهیلات مسکن راه‌اندازی کرده‌اند

    پورحاجت ادامه داد: قالب نرخ سود اوراق مسکن در بازار به نحوی است که عملاً بورس بازی برای دریافت تسهیلات مسکن را ایجاد کرده‌اند. پس باید شرایطی برای تأمین مسکن مردم فراهم شود و سوال ما این است که چرا نرخ سود تسهیلات خودرو 18 درصد است، اما برای حوزه مسکن که یکی از تکالیف دولت است، نرخ سود عملاً بیش از 22 درصد است.

    دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن افزود: اگر قصد دولت تحریک تقاضای مسکن است و می‌خواهد رونق را به بخش مسکن بازگرداند، با این وضعیت اعطای تسهیلات به مسکن شرایط سختی برای خروج از رکود مسکن متصور هستیم.

    *وقتی بانک مسکن توسعه‌ای می‌شود باید به دنبال ارائه خدمات متفاوت‌تری باشد

    وی در خصوص اینکه گفته می‌شود نرخ سود اوراق مسکن را باید شورای پول و اعتبار کاهش دهد، گفت: وقتی بانک مسکن بانک توسعه‌ای می‌شود باید به دنبال ارائه خدمات متفاوت‌تری باشد و آن خدمات متفاوت برای مشتریان ملموس باشد.

    پورحاجت در خصوص اینکه مسئولان ارشد بانک مسکن عنوان می کنند رسوب سرمایه انبوه‌سازان در بانک‌های دیگر است و تسهیلات خود را از بانک مسکن طلب می‌کنند، گفت: هر سیستم بانکی که خدمات مطلوب‌تری ارائه کند، قطعاً مردم به سمت آن سیستم بانکی خواهند رفت، اگر شرایط مطلوبی در بانک مسکن نباشد، نباید گلایه‌ای در این خصوص از انبوه‌سازان شود؛ چراکه آن سیاست‌گذاری اشتباه باید اصلاح شود.

    دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن اظهار داشت: تمام انبوه‌سازان در بانک مسکن سپرده‌گذاری کرده و حساب بانکی دارند و این یک فرض است که مورد تأیید ما نیست؛ چراکه بانک مسکن بانک تخصصی انبوه‌سازان است.

    پورحاجت تأکید کرد: اگر انبوه‌سازان برای سپرده‌گذاری در بانک مسکن اقدام نمی‌کنند حتماً شرایط برای آنها مطلوب نبوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار