مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت ۶۳ مدرسه در مناطق زلزله‌زده

عصر ساختمان- در حالی بانک‌ها سه پیشنهاد را برای ایجاد زیرساخت‌هایی در مناطق زلزله‌زده مطرح کرده بودند که در نتیجه جلسات اخیر پیشنهاد اول آن‌ها یعنی ساخت مدرسه و خانه بهداشت تأیید شده است. از این رو بانک‌ها ساخت ۶۳ مدرسه را در دستور کار قرار می‌دهند و در صورتی که بودجه آن‌ها اجازه دهد به ساخت خانه بهداشت نیز وارد خواهند شد.

ساخت ۶۳ مدرسه در مناطق زلزله‌زده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در جریان زلزله اخیر در مناطق غربی کشور تکالیفی بر عهده شبکه بانکی قرار گرفت. به گونه‌ای که با مصوبه هیأت وزیران قرار شد تا حدود 675 میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی ارزان قیمت و در بخش‌های مختلف به زلزله‌زدگان پرداخت شود. همچنین امهال دو ساله برای تسهیلاتی که تا قبل از زلزله از شبکه بانکی دریافت شده بود نیز اجرایی خواهد شد.

    اما در کنار این تکالیف خودِ بانک‌ها تصمیم گرفتند تا با توجه به منابعی که در اختیار دارند برای انجام اقدامات بلندمدت و زیربنایی، ساخت و سازهایی را انجام دهند. از این رو در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار کردند، سه پیشنهاد مطرح شد تا اینکه در صورت تأیید یکی از آن‌ها را به مرحله اجرا درآورند.

    اولین پیشنهاد بانک‌ها بازسازی مدارس، درمانگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آسیب دیده در مناطق زلزله زده بود و دومین پیشنهاد ساخت و ساز بیمارستان سرپل ذهاب با تجهیز کامل به پیشرفته‌ترین امکانات پزشکی. قرار بر این بود اگر هر یک از این دو پیشنهاد قبلا از سوی سازمان دیگری تقبل شده باشد بانک‌ها برای تهیه کانکس‌های اسکان موقت زلزله‌زدگان اقدام کنند.

    این در حالی است که در جریان مذاکراتی که بین شبکه بانکی با وزارت بهداشت و استانداری کرمانشاه انجام شد و همچنین با توجه به سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی و تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها به مناطق زلزله زده تصمیم گرفته‌اند تا پیشنهاد اول اجرایی شود.


    آن طور که جمشیدی - دبیر کانون بانک‌های خصوصی- به ایسنا توضیح داده است طبق توافقات انجام شده با توجه به اینکه در مناطق زلزله زده حدود 100 مدرسه تخریب شده است تاکنون 37 مورد را خیرین پذیرفته‌اند که بازسازی کنند اما 63 مورد باقی مانده را بانک‌های خصوصی و دولتی تقبل کردند. قرار بر این است که در جریان ساخت مدارس اگر بودجه‌ای مازاد بود آن را صرف خانه‌های بهداشت کنند.

    به گفته جمشیدی، برآورد دقیقی از منابع لازم برای ساخت این مدارس وجود ندارد چرا که هنوز آمار و اطلاعاتی که مسئولان منطقه ارائه کرده‌اند دقیق نیست. اما وزارت بهداشت اطلاعات جامعی ارائه کرده که برای ساخت هر خانه بهداشت حدود 100 میلیون تومان نیاز است. همچنین برای ساخت بیمارستان سرپل ذهاب ظاهرا حدود 35 میلیارد تومان منابع لازم خواهد بود.

    دبیر کانون بانک‌های خصوصی این را هم گفت که شراکت بانک‌ها در ساخت و ساز مدارس و خانه بهداشت در مناطق زلزله زده یکسان نخواهد بود بلکه با توجه به وجود بانک‌های بزرگ و کوچک و توانی که آن‌ها در منابع دارند این مشارکت متفاوت است. با این حال به زودی بانک‌ها جلسه‌ای تشکیل خواهند داد که آن‌ها با برآورد هزینه‌ای که انجام می‌شود سهم خود را مشخص خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار