مدیران خودروعصر اعتبار

ایمن‌سازی ساختمان‌ها با کار مداوم گروه مدیریت بحران اماکن

عصر ساختمان- محسن نادی-معاون سازمان مدیریت بحران تهران:هنگامی که صحبت از ایمن‌سازی ساختمان‌ها به میان می‌آید باید توجه کرد که این امر تنها به ایمن‌سازی در برابر حریق اطلاق نمی‌شود.

ایمن‌سازی ساختمان‌ها با کار مداوم گروه مدیریت بحران اماکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»به نقل از همشهری,اگر چه این امر مهم و ضروری است لیکن کافی نیست زیرا مهم‌ترین مخاطره شهر تهران زلزله است و لازم است که ساختمان‌های موجود و در حال ساخت تهران در برابر زلزله هم تاب‌آوری داشته باشند. طبق بررسی‌های مقدماتی موجود در شهر تهران که با همکاری کمیسیون سلامت ایمنی و محیط‌زیست شورای شهر صورت گرفته حدود 7هزار ساختمان ناایمن وجود دارد که عمدتا مربوط به دو گروه ساختمان‌های عمومی و ساختمان‌های شخصی هستند. از طرف دیگر در تهران 4هزار مدرسه و ساختمان آموزشی وجود دارد که حدود 30درصد آنها نیازمند ایمن‌سازی تشخیص داده شده‌اند و با همکاری آموزش و پرورش در حال شناسایی و ایمن‌سازی این مدارس هستیم.

    در خصوص ساختمان‌های عمومی و پرتردد ‌اما هم‌اکنون در مدیریت شهری با همکاری دستگاه قضایی و آتش‌نشانی تهران بر ایمن‌سازی این گروه متمرکز شده‌ایم و تا به حال بیش از 900 ساختمان، پاساژ، مراکز تجاری، سراهای تجاری، سینماها و مراکز مشابه شناسایی شده است که آن تعداد که به لحاظ ایمنی در گروه پرخطر قرار گیرند بلافاصله از طریق مقام قضایی و دادستان محترم تهران دستورات لازم برای رفع خطر در مدت زمان مشخص صادر می‌شود و چنانچه در این مدت اقدام مؤثر صورت نپذیرد، دستور پلمب آن مرکز صادر خواهد شد. یکی از اقدامات مؤثر در افزایش ایمنی در ساختمان‌ها و اماکن‌ عمومی تشکیل گروه مدیریت بحران اماکن است که به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده و در حال اجراست.

    برابر این مصوبه باید در تمامی ساختمان‌هایی که بیش از 25 نفر سکونت دارند و یا بیش از 5 طبقه هستند، گروه مدیریت بحران اماکن تشکیل شود. این گروه که شامل مدیر ساختمان و تنی چند از ساکنین است، ضمن بررسی وضعیت ساختمان طبق دستورالعملی که از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صادر شده است تهیه و نگهداری برخی مستندات فنی ساختمان مانند نقشه ساخت، نقشه تأسیسات، آمار و اطلاعات ساکنین، راه‌های خروج اضطراری، اقدامات اجرایی لازم برای کاهش ریسک و افزایش ایمنی ساختمان را انجام می‌دهد.

    تهیه نقشه تخلیه ‌امن با همکاری ستاد مدیریت بحران ناحیه و آموزش نحوه استفاده از آن از دیگر اقدامات مؤثری است که باید در این‌گونه ساختمان‌ها به‌کار گرفته شود. تجهیز ساختمان‌ها به سیستم‌های هشدار و همچنین کپسول‌های اطفای حریق، علائم خروج اضطراری و راه‌پله‌ اضطراری و امثالهم، از دیگر اقداماتی است که گروه مدیریت بحران اماکن با راهنمایی و همکاری ستاد‌های مدیریت بحران نواحی و مناطق شهرداری تهران انجام می‌دهند و با اجرای کامل این اقدامات میزان آمادگی ساختمان برای مواجهه با حوادث طبیعی و انسان‌ساخت افزایش می‌یابد .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو