مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

توافق با وزارت راه درباره زمین های راه آهن تهران- تبریز

عصر ساختمان- شهردار تهران درباره سرنوشت اراضی آزاد شده راه آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸، گفت: هم اکنون با وزارت راه و شهرسازی درباره زمین های راه آهن - تهران تبریز به توافق رسیده ایم.

توافق با وزارت راه درباره زمین های راه آهن تهران- تبریز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، محمدعلی نجفی صبح امروز در حاشیه افتتاح 53 پروژه شهری منطقه 11 طی سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: امروز پروژه هایی را در تمامی مناطق 22 گانه شهر تهران آماده بهره برداری داشتیم اما فرصت افتتاح همه این پروژه ها فراهم نبود؛ از این رو افتتاح پروژه های شهری مناطق توسط شهرداران منطقه در هفته وحدت انجام خواهد شد.

    وی با تاکید بر ادامه نهضت خدمت رسانی در شهر تهران تصریح کرد: در ادامه نیز برنامه های توسعه شهری و خدمات رسانی به شهروندان ادامه پیدا می کند به عنوان نمونه در منطقه 11 قصد داریم، 10 میدان میوه و تره بار دیگر را در محلات مختلف ایجاد کنیم. همچنین چندین ایستگاه خط هفت مترو تهران در منطقه 11 تکمیل و راه اندازی خواهد شد. در هر منطقه نیز برنامه ای را به عنوان برنامه منطقه ای برای پیوست برنامه سوم شهری مد نظر قرار می دهیم.

    450 میلیارد تومان از اموال یا امکانات و منابع شهرداری در اختیار راه آهن گذاشته می شود

    شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت اراضی آزاد شده راه آهن در مناطق 17 و 18، تاکید کرد: هم اکنون با وزارت راه و شهرسازی درباره زمین های راه آهن - تهران تبریز به توافق رسیده ایم چرا که این خط به زیرزمین رفته و حدود 170 هکتار زمین آزاد شده است.

    وی افزود: پیش از این اختلاف نظری بین شهرداری و راه آهن درباره قیمت این زمین ها وجود داشت و این موضوع از چند ماه قبل بلاتکیلف مانده بود، اما در جلسه مشترکی که داشتیم روی قیمت به توافق رسیدیم و مقرر شد حدود 450 میلیارد تومان از اموال یا امکانات و منابع شهرداری در اختیار راه آهن گذاشته شود.

    شهردار تهران از توافق نهایی شهرداری و راه آهن درباره زمین های مناطق 17 و 18 خبر داد و گفت: هم اکنون اصل کار تمام شده است و این زمین ها طی چند هفته آینده تحویل شهرداری می شود.

    چهره مناطق 17 و 18 تهران متفاوت خواهد شد

    نجفی درباره طرح شهرداری تهران برای استفاده از این اراضی نیز گفت: تیمی را مامور کردیم تا طرح جامعی را برای این زمین آماده کنند، چراکه این پهنه عرض کمی دارد و نمی توان بارگذاری زیادی روی آن انجام داد. از این رو بخش عمده ای از این زمین به فضای سبز و پارک برای استفاده مردم منطقه تبدیل می شود، ممکن است برای بخش هایی از آن، کاربری های دیگری در نظر گرفته شود تا بتوانیم هزینه های پروژه را از خود پروژه تامین کنیم.

    وی خاطرنشان کرد: بدون شک با احداث تاسیسات مختلف روی این زمین ها، چهره مناطق 17 و 18 تهران به کلی متفاوت خواهد شد و امکانات فضای سبز تازه ای در اختیار این دو منطقه قرار می گیرد.

    زمین بوستان شهید حججی در اختیار وزارت نفت بود

    شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تعامل و همکاری با ارتش و سایر نهاد ها به منظور آزادسازی اراضی شهری، گفت: در حال حاضر تعامل ما با تمامی دستگاه ها به خوبی ادامه دارد، به عنوان نمونه زمین بوستان شهید حججی که امروز در منطقه 11 مورد بهره برداری قرار گرفت، در اختیار وزارت نفت بود که این زمین برای تاسیس بوستان شهری در اختیار شهرداری قرار گرفت.

    شهردار تهران از ادامه تعامل با ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: البته هنوز درباره پادگان 06 ارتش به نتیجه نرسیده ایم اما این تعامل را با همه دستگاه ها دنبال می کنیم که در ازای ارایه خدمات و یا واگذاری املاک شهرداری، بخشی از اراضی دستگاه ها را در اختیار بگیریم و برای استفاده مردم آماده کنیم.

    نجفی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت آماده سازی خط هفت مترو تهران و علت واگذاری زمین به بانک شهر برای تامین مالی تجهیزات مورد نیاز خط هفت، گفت: سال هاست که حدود یک سوم بودجه شهرداری تهران از طریق غیرنقدی تامین می شود. منظور از بودجه غیرنقدی نیز همین است که شهرداری بخشی از املاکی خود که برای ارایه خدمات عمومی مورد نیاز نیست را به فروش رسانده و برای فعالیت های عمومی هزینه کند.

    چنین قراری نبوده است که املاک شهرداری فروخته نشود

    وی یادآور شد: بودجه شهرداری تهران در سال جاری حدود 17 هزار و 900 میلیارد است که از این رقم حدود شش هزار میلیارد تومان غیرنقد است که این میزان یک سوم بودجه شهرداری را تشکیل می دهد. به همین جهت فروش املاک از قبل در بودجه ها دیده شده و چنین قراری نبوده است که املاک شهرداری فروخته نشود. اما نکته مهم آن است که این بخشی از املاک شهرداری را تبدیل به احسن کرده و از آن برای توسعه خطوط مترو، بزرگراه ها و سایر خدمات شهری استفاده کنیم.

    شهردار تهران با اشاره به روند آماده سازی خط هفت مترو، عنوان کرد: وقتی برای تعطیلی خط هفت مترو تصمیم گیری شود، بررسی ها نشان می داد که حداقل حدود 400 میلیارد تومان برای بازگشایی مجدد این خط  لازم است. البته با بازگشایی مجدد همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز فراهم نمی شود اما حداقل می توانیم ایمنی این خط و ایستگاه را تامین کرده و برای استفاده شهروندان قابل استفاده کنیم.

    نجفی خاطر نشان کرد: دوستان در مدیریت مترو از ابتدا معتقد بودند که تا دو الی سه ماه بعد از سال 97 می توانند این ایمن سازی را انجام دهند اما من درخواست کردم که همه تلاش خود را به کار بگیرند و در صورت نیاز به صورت چند نوبته برای آماده سازی این خط کار کنند تا کار آماده سازی خط هفت تا پایان اسفند ماه انجام شود. هنوز هم امیدوار هستم که با تلاش همکاران در بخش مالی و ساخت و ساز، خط هفت را برای شب عید آماده کنیم و در صورت عدم تکمیل در آن زمان نیز دلایل و شرایط را برای مردم توضیح می دهیم.

    فاینانس خرید 1000 دستگاه اتوبوس از مجارستان در دست اقدام است

    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فاینانس خرید هزار دستگاه اتوبوس برای شهر تهران، گفت: فاینانس خرید هزار دستگاه اتوبوس از مجارستان در دست اقدام است و در حال دنبال کردن این موضوع هستیم. البته قانونی وجود دارد که براساس آن اگر یک کالا در داخل قابل تولید است، نمی توان خرید خارجی انجام داد به همین منظور تعدادی از خودروسازان داخلی معترض بودند، اما این مسئله کماکان دنبال می شود و فکر می کنم که به نتیجه برسد.

    شهردار تهران تصریح کرد: اگر طبق برنامه پیش برویم تا پایان امسال 400 دستگاه اتوبوس جدید از این محل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خواهد شد.

    وی درباره گزارش عملکرد 100 روزه در حوزه حمل و نقل عمومی نیز گفت: در این مدت حدود 63 واگن جدید را وارد خطوط متروی پایتخت کردیم؛ همچنین تعدادی اتوبوس جدید از طریق بخش خصوصی به ناوگان افزوده شد اما اینطور نیست که کاری کرده باشیم تا تحولی در حمل و نقل عمومی صورت گرفته باشد چراکه ایجاد تحول در این حوزه هم سخت است و هم به منابع زیادی نیاز دارد.

    نجفی در ادامه گفتگوی خود با خبرنگاران به تشریح طرح شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده پرداخت و گفت: به دلیل اینکه رئیس جمهور هم خیلی به موضوع نوسازی بافت های فرسوده علاقه مند هستند، به ما تاکید کرده بودند تا طرحی را در این زمینه تهیه کنیم؛ ما این طرح را تهیه کردیم و در دو جلسه خدمت ایشان گزارش دادیم که در نهایت مورد تایید قرار گرفت.

    به جای نوسازی بلوک به بلوک، نوسازی بافت فرسوده محله به محله صورت می گیرد

    شهردار تهران ادامه داد: ایده اصلی آن است که به جای نوسازی بلوک به بلوک، از این بعد به نوسازی بافت فرسوده به صورت محله به محله صورت گیرد. به این ترتیب که مردم یک محله را به ساختمان دیگری منتقل می کنیم و مردم می توانند به صورت دائمی یا موقت در این ساختمان زندگی کنند . به این ترتیب ما یک محله را خالی کرده و شروع به ساخت آن محل می کنیم. این تصمیم به ما امکان می دهد تا بتوانیم همه امکانات جنبی و خدماتی محله همانند دسترسی ها، معابر، اماکن تجاری و ... را در طرح خود پیش بینی کنیم.

    وی از همکاری شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و بانک ها در اجرای این طرح خبر داد و گفت: هم اکنون هر سه نهاد با یکدیگر هماهنگ بوده و در حال برنامه ریزی عملیاتی هستیم تا محله هایی که این طرح ابتدا در آن ها شروع می شود را مشخص کنیم و سپس منابع مورد نیاز تامین شود.

    به گفته شهردار تهران اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده در محلات به صورت کامل توسط بخش خصوصی صورت خواهد گرفت و در این مسیر با برگزاری مناقصه، از پیمانکاران بزرگ و علاقه مند برای مشارکت در این اقدام ملی دعوت می شود.

    پیش بینی پرداخت سود به پیمانکاران از طریق تسهیلات بانکی

    نجفی افزود: پیش بینی کرده ایم که با  پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها، سود قابل توجهی نصیب پیمانکاران شود تا انگیزه برای اجرای این برنامه در بخش خصوصی وجود داشته باشد.

    شهردار تهران در بخش دیگری از مصاحبه خود با رسانه های جمعی درباره سرنوشت پرداخت بدهی های دولت به شهرداری، گفت: بخشی از بدهی های دولت به شهرداری مربوط به بدهی های بودجه سال جاری همانند یارانه بلیط اتوبوس و مترو است که در این زمینه رئیس سازمان برنامه و بودجه قول همکاری دادند و حتی ایشان دو روز پیش از سازمان برنامه و بودجه پیگیری می کردند که این کار انجام شود.

    وی افزود: درباره بدهی های قبلی یک اختلاف اقتصادی و حقوقی با دولت داریم، چراکه آنها معتقد هستند اگر بدهی سال های قبل توسط دولت پرداخت نشده باشد، این بدهی ها منتفی شده است؛ چون بودجه دولت سالانه است و اگر در دل بودجه سالانه تکلیفی به دولت صورت گرفته باشد و دولت آن تکالیف را پرداخت نکند، این بدهی ها به سال های بعد منتقل نمی شود.

    تشکیل کمیته مشترک با سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی

    نجفی تصریح کرد: در حال حاضر در حال بحث بر روی این موضوع هستیم و به این منظور کمیته مشترکی نیز با سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی تشکیل شده است اما امیدواریم آنچه مربوط تعهدات دولت در سال جاری است، اقدام شود و بدهی های امسال دولت به شهرداری تا پایان سال پرداخت می شود.

    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پیام خود به شهروندان تهرانی پیرامون عملکرد 100 روزه شهرداری تهران، اظهار کرد: مطالبی که امروز در روزنامه ایران نوشتم عملکرد 100 روزه شهرداری نبود، بلکه تنها آن بخش از اقداماتی بود که در مشارکت با دولت انجام شده است و قطعا عملکرد 100 روزه شهرداری بسیار بیشتر از این میزان است.

    نجفی خطاب به مردم پایتخت ابراز کرد: شهرداری به تنهایی نمی تواند آن طور که باید و شاید خدمات مورد نظر مردم را تامین کند بلکه مردم باید شهرداری را از خودشان بدانند؛ در این صورت است که شهر را هم متعلق به خودشان می دانند و در اصلاح وضعیت شهر و توسعه شهری کمک خواهند کرد.

    شهردار تهران خاطر نشان کرد: اگر مردم و مسئولین شهرداری دست به دست هم بدهند، می توانیم در یک دوره چهار – پنج ساله مشکلات شهر را در زمینه ترافیک، حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و خشونت در منظر شهری حل کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار